Az incidens még csütörtökön történt, amikor az Airbus pilótája hirtelen manőverbe kezdett, hogy elkerülje az ütközést egy másik, meg nem nevezett géppel. A művelet az után történt, hogy lekapcsolták azt a rendszert, amely az utolsó jelzést adja le az ütközés előtt, a svájci légiirányítók pedig figyelmeztették a pilótát a potenciális veszélyre.
A lap úgy tudja, a két gép mindössze 150 méterre lehetett egymástól. A polgári légügyi hatóságok akkor nevezik "majdnem ütközésnek" az incidenst, ha a két repülő horizontálisan 5,5 kilométerre, vertikálisan pedig 305 méterre van egymástól.
A Brüsszelből Máltára tartó KM421-es járat fedélzetén 157 utas tartózkodott, köztük Tonio Borg, Málta uniós biztosa, aki az Európai Bizottságban az egészségügyért és a fogyasztóvédelemért felelős. Az utasok közt volt továbbá Louis Grech, Málta európai ügyekért felelős minisztere, egyben a miniszterelnök helyettese.
Az egyelőre nem világos, hogy veszélyjelző rendszert véletlenül kapcsolta-e ki a másik pilóta, vagy a légiirányítók adtak rá utasítást. Az Air Malta megerősítette az incidenst, amelyről jelentést küld a svájci hatóságoknak.
Amerikából is hasonló esetről érkezett hír, ott a Spirit Airlines gépe kerülte el alig az ütközést a levegőben.