Tavaly összesen 81 kereskedelmi repülőt ért baleset a világon, ami hattal több, mint 2012-ben, viszont elmarad a 86 darabos ötéves átlagtól – derül ki a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adataiból. A halállal végződő balesetek száma is nőtt eggyel, 16 volt, ez szintén elmarad az ötéves átlagtól, ami 19.
Az összesen belül a nyugati gyártású lökhajtásos gépek statisztikái is romlottak. Tavaly 12 olyan balesetet regisztráltak, amelyben a repülőgépet már nem lehetett megjavítani, és teljesen le kellett írni veszteségként. Ez a duplája az előző évinek, és eggyel marad el az ötéves átlagtól. Közülük hat balesetnek halálos áldozata is volt, ami szintén a duplája az 2012. évi adatnak, és megfelel az ötéves átlagnak.
A baleseti ráta a nyugati gyártású lökhajtásos gépeknél 0,41 volt 2013-ban, ami azt jelenti, hogy 2,4 millió járatra jutott egy olyan baleset, amelyben a repülőgép teljesen tönkrement. Egy évvel korábban ez a ráta csak 0,21 volt, de hozzá kell tenni, hogy 2012 kiemelkedően jó év volt a repülésbiztonság szempontjából. Az ötéves átlag itt 0,48.
A balesetek 23 százalékát az elmúlt három évben a le- és felszálló pályákról való letérés okozta, ezek túlélési esélye azonban magas, kevesebb mint 8 százalékát jelentik a haláleseteknek. A letérés a repülési útvonalról kevesebbszer fordul elő, de ezek 95 százalékban halállal végződtek az elmúlt öt évben.
A romló mutatók ellenére a repülés összességében továbbra is biztonságos közlekedési módnak számít. Több mint 3 milliárd ember utazott tavaly biztonságosan kereskedelmi repülőgépen, összesen 36,4 millió járaton (közülük 29,5 millió lökhajtásos volt, 6,9 millió pedig légcsavaros). A biztonság javulását mutatja az is, hogy a több baleset ellenére csökkent a halálos áldozatok száma: a 2012-ben regisztrált 414-ről 210-re (az ötéves átlag itt 517).
Tovább árnyalja a képet, ha megkülönböztetjük az IATA működésbiztonsági auditrendszeréhez (IOSA) csatlakozott légitársaságok eredményét a kívülállókéval. (Az IATA 240 tagjának kötelező ehhez csatlakozni, de 151 nem tag is vállalta a szigorúbb követelményeket.) Az összes repülőgépet – tehát a lökhajtásos és légcsavaros gépeket is – magában foglaló baleseti ráta az IOSA-társaságok esetében 1,46, szemben a többiek 3,60-as számával.
Korábbi cikkünket a repülésbiztonság javulásáról itt olvashatja, arról pedig, hogy hogyan lehet túlélni a repülőgép-baleseteket, itt írtunk.