Meglepte az elemzőket a Ryanair napokban közzétett féléves eredménykimutatása. Az ír fapados cég idén már másodszor emelte meg a jövő márciusban záródó pénzügyi évre várható profitvárakozásának értékét, amely így 750-770 millió euró (232-238 milliárd forint) lehet, 100 millióval (31 milliárd forint) több, mint korábban becsülték.
A vártnál jobb teljesítménynek számos oka van, többek között az egy éve bejelentett utasbarát intézkedések vagy a hagyományos versenytársak sztrájkjainak forgalomátterelő hatása. Az azonban a jelentésből is kiderül, hogy a szeptember végén záruló első pénzügyi félévben a társaság két és fél százalékkal kevesebbet költött üzemanyagra, mint egy évvel korábban, miközben az átlagos jegyárak 5 százalékkal 54 euróra (16 700 forint) nőttek. Megtehették, hiszen az utasszám így is 4 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest, így az év egészében rekordra, 89 millió utasra számítanak.
A Ryanair nem egyedül profitál a kerozin árának csökkentéséből. A Bloomberg elemzéséből kiderül, hogy az Egyesült Államokban a légitársaságok az olcsóbb üzemanyg ellenére sem mérséklik a jegyárakat. A kőolaj világpiaci ára 22 százalékkal esett 2014-ben, az átlagos belföldi egyirányú jegyár viszont 466 dollár (115 ezer forint) volt szeptember végéig, 1,7 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Mindez jelentősen növelte az amerikai légitársaságok profitját.
Az utóbbi három hónapban 15 százalékkal csökkent a kerozin ára – miért nem csökkentik hát a légitársaságok az üzemanyagfelárat? – teszi fel a kérdést a Telegraph is. Az elemző ezt azzal magyarázta, hogy cégek olyan szerződéseket kötnek, amelyekkel a következő hónapokra kivédik az üzemanyagárak ingadozását (hedge), így a kedvező hatások is csak késve jelentkeznek.
Másrészt a társaságoknak nem érdeke, hogy azonnal lépjenek, ha egyébként magas a kereslet, mint ahogy most is. A 2008-as pénzügyi válság után padlóra került légitársaságok hatalmas veszteségeket szenvedtek el a korábbi években, így a mostani „extraprofit" jól jöhet tőkehelyzetük megerősítésére.
A kánaán azonban nem tarthat örökké. Nemcsak azért, mert a kőolaj ára egyszer elindulhat felfelé is, hanem főként azért, mert a piaci verseny nagy. A Ryanair például a már említett jelentésében jelezte, hogy a következő pénzügyi félévében csökkenni fog az átlagos jegyára, 2014 első három hónapjában akár 6-10 százalékkal is az előző év hasonló időszakához képest. Márpedig ha Európa legnagyobb légitársasága piacszerzésbe fog, azt mások sem nézhetik ölbe tett kézzel.
Megkérdeztük a budapesti utasforgalom több mint negyedét adó Wizz Airt is arról, hogy náluk hogyan alakultak az átlagos jegyárak éves összehasonlításban, illetve tervezi-e a cég átadni az utasoknak az üzemanyagár csökkenéséből adódó megtakarítást.
Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője az alábbi választ küldte kérdésünkre: „A Wizz Air átlagos viteldíja az előző pénzügyi évben (ez 2014 március végén zárult – a szerk.) 47 euró volt az üzemanyagár ciklikus ingadozása ellenére. Például idén év eleje felé az üzemanyagárak magasak voltak, míg a Wizz Air viteldíjai alacsonyak maradtak."
Megkérdeztük terveiről az Európában szintén jelentős fapados társaságnak számító EasyJetet is, ők azonban nem válaszoltak levelünkre. A legutóbbi pénzügyi jelentésükből ugyanakkor az derül ki, hogy idén áprilistól júniusig az egy ülésre jutó átlagos jegyárbevétel (seat revenue per seat reported) 61,6 font (24 ezer forint) volt, 2 százalékkal több, mint egy évvel korábban.