A moszkvai metróról készült összeállítások szinte kivétel nélkül megfeledkeznek a felszínen kialakított állomásrészekről, pedig ezek sem kevésbé impozánsak, mint a föld alatti világ. A sztálini éra alatt épült állomásokra különösen jellemző az az egységesen sárga színű, valóságos palota, amelyben a jegypénztárok, illetve egy jókora kerengő kapott helyet. Ezek az épületek – már csak a méretüknél fogva is – meghatározó részei a megállók körüli városképnek. Képünkön a Zamoszkvoreckaja (2-es), a Kaluzsszko-Rizsszkaja (6-os) és a Kalinyinszkaja (8-as) vonal találkozásánál fekvő Novokuznyeckaja–Tretyakovszkaja csomópont lejárata látszik.
Munkások, katonák, illetve a számukra szellemi muníciót biztosító Vlagyimir Iljics Lenin arcképe tűnik fel a Novokuznyeckaja állomás egyik freskóján, előttük pedig a megállók kötelező kiegészítői, a rendőrök. A kép jobb felében a Szovjetunió nagy honvédő háborújában aratott győzelem május 9-én ünnepelt 70. évfordulójára emlékeztető plakát látszik. Nem meglepetés, hogy a győzelem napjára a moszkvai metrót is kidekorálták, ahol lehetett.
Nappali csúcsforgalom, ugyancsak a Novokuznyeckaján. Az állomások olykor közösségi térként is funkcionálnak: az utasok gyakran megpihennek pár percre a rohanásban.
A szovjet-orosz Metrovagonmas gyár budapesti 3-as metróról (is) ismert Ev3-as típusának továbbfejlesztett változata, a 81-717-es hagyja el Szokol állomást a 40 kilométer hosszú Zamoszkvoreckaja vonal északi szektorában.
Még mindig a Zamoszkvoreckaján járunk, a Majakovszkaja állomáson. Az 1938-ban átadott megálló legutóbbi összeállításunkban is szerepelt, de most sem tudtunk ellenállni neki. A szovjet élet ideális momentumait 34 mennyezetre installált mozaikon bemutató állomás rendre helyet kap a világ legszebbjeit bemutató listákon.
Kőkemény forradalmi hevület a Moszkva legbelső részén található csomópontban, a Ploscsagy Revolucii (Forradalom tere) állomáson. A háttérben ugyancsak egy győzelem napi plakát.
Noha a sarló-kalapács szinte valamennyi, legalább 30 éve épült állomás kötelező kelléke, a Paveleckaja még ezek közül is kiemelkedik. Ugyancsak csomópontról van szó: itt találkozik a Zamoszkvoreckaja és a híres körmetró, a legdíszesebb megállókat felvonultató 5-ös vonal, a Kolcevaja.
Vissza 1944-be. Ugyan az Elektrozavodszkaja állomás mentén csak egy metró, a leghosszabb (44 kilométeres) Arbatszko-Pokrovszkaja közlekedik, az enteriőrre itt sem lehet panasz.
Ha kíváncsi a többi állomásra, lapozzon!