Budapestről a Görögország északi részén lévő Thesszalonikibe 11-12 óra alatt lehet megtenni a nagyjából 1000 kilométeres távot, Athén még plusz 500 kilométer, illetve 5 óra. A legrövidebb út Szerbián és Macedónián keresztül vezet, ebben az esetben a Bogorodica-Coliadesz határátkelőn kell átlépni Görögországba.
Érdemes még előtte Macedóniában megtankolni, hiszen a Magyar Autóklub június 8-ai adatai szerint egy liter 95-ös benzin ott 70,5 macedón dénárba (356 forint) kerül, míg a görög oldalon már 1,63 eurót (508 forint) kell fizetni.
A dízelnél is jelentős a különbség:
Macedóniában 57 dénár (288 forint) egy liter, míg Görögországban 1,32 euró (411 forint). Az egyes kutak árai persze ott is eltérhetnek, az autópályák mentén jellemzően drágább az üzemanyag.
A görög határ előtt nem sokkal, Gevgelija után még két benzinkút is akad Macedóniában a ViaMichelin térképe szerint. Ha valaki ott tankolja meg a gépkocsiját, és az üzemanyagtankja 600 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, akkor
egy tankolással a Chalkidiki-félszigetet simán meg tudja járni,
de a nyugati part északi részén lévő Párgába például már nem lenne elég a benzin oda-vissza. Ehhez Albánián keresztül kellene utaznia, az viszont egy másik történet.
Ha valaki útközben Macedónia ékességét, az Ohridi-tavat is meg akarja látogatni (amelyről itt írtunk beszámolót), az kicsit nyugatabbra, Bitolán áthaladva Nikinél is be tud lépni Görögországba. Ha pedig Bulgáriából érkezik, akkor Petricsen keresztül Kulatánál léphet be a hellének földjére. Bulgáriában egyébként 2,29 leva (364 forint) egy liter 95-ös benzin, míg a dízel literje 2,36 leva (375 forint).
Ha valaki spórolni akar a jelentős árkülönbségen, és vállalja az ezzel járó kellemetlenséget, akár kannában is vihet magával tartalék üzemanyagot. Egy 20 literes kannával például, amely pár ezer forintért beszerezhető, plusz 200-400 kilométeres távolságot is lehet vásárolni az autó fogyasztásától függően.
Ez különösen akkor válik nagy előnnyé, ha nemcsak a benzin görögországi drágasága okoz gondot, hanem a hiánya is, márpedig államcsőd esetén ez is előfordulhat.
Váratlan helyzetekre jól jöhet egy vontatókötél is a csomagtartóban.
Ahogy azt korábbi cikkeinkben is tanácsoltuk, mindenképpen érdemes készpénzzel utazni Görögországba, hogy a banki tranzakciók esetleges leállása estén is tudjunk fizetni.
Autóval utazva célszerű arra is gondolni, hogy a válság nyomán sztrájkok alakulhatnak ki, így ha egy szigetre komppal jutottunk át, nem biztos, hogy ez visszafelé is sikerül. Ezért a bizonytalanság elmúltáig érdemes megfontolni, hogy csak a szárazföldön is elérhető célpontokat látogassunk meg.
Az autóklub tájékoztatása szerint Görögországban az autópályák és gyorsforgalmi utak egy része díjköteles, a díjat a helyszíni fizetőkapuknál kell megfizetni. Díjköteles Patras közelében a Rion és Antirion közötti híd is, és fizetni kell a peloponnészoszi Artemission alagúton való áthaladásért is.
Szigorúan büntetik a gyorshajtást és a vezetés közbeni alkoholfogyasztást
(a megengedett véralkoholszint 0,05 %, két évnél frissebb jogosítvánnyal rendelkezők esetében pedig 0,02 %). Bár nem előírás, az autóklub javasolja a kötelező felelősségbiztosítás érvényességét igazoló nemzetközi zöldkártya kiváltását is.
Akinek van olyan tapasztalata, tippje, ami másoknak is hasznos lehet, ossza meg kommentben.