Új irányelvet adott ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászok méretéről. Eszerint ezeknek a csomagoknak a maximális mérete nem haladhatja meg az 55 x 35 x 20 centimétert, ami
jóval alatta van az eddig érvényben lévő ajánlásnál,
amely 56 x 45 x 25 centiméter, beleértve a fogantyúkat, oldalzsebeket és kerekeket.
Az IATA azt várja a kezdeményezéstől, hogy a méretcsökkentés következtében minden utasnak fel fog férni a kézipoggyásza a felső tároló rekeszekbe, és megszűnik a tülekedés. Jelenleg több légitársaságnál is előfordul, hogy a megengedő szabályzat miatt nem fér fel minden bőrönd, ezeket pedig a poggyásztérbe teszik át díjmentesen. Az érkezéskor azonban ezekre egyrészt várni kell, másrészt a reptéri szarkák kilophatják a bennük felejtett értékeket (erről bővebben itt írtunk).
A szövetség a javaslatot megelőzően tárgyalásokat folytatott a Boeing és az Airbus légitársaságokkal, valamint a bőröndgyártókkal is. Utóbbiaknak nyilván nagy üzletet jelenthet, ha a jelenlegi kis bőröndöket még kisebbekre kell majd cserélni, amelyeken szerepel majd az "IATA Cabin OK" felirat.
Ahogy a légitársaságok eddig is szabadon határozhatták meg a csomagméreteket, úgy ezután sem lesz kötelező betartaniuk az IATA erre vonatkozó ajánlását. A szervezet 260 nagy légitársaság érdekeit képviseli, amelyek a légi forgalom 83 százalékát fedik le.
Közülük nyolc már jelezte, hogy elfogadja az új iránymutatást,
ezek az Air China, az Avianca, az Azul, a Cathay Pacific, a China Southern, az Emirates, a Lufthansa és a Qatar - írja a Telegraph.
A budapesti légi forgalom legnagyobb szereplőjénél, a Wizz Airnél jelenleg olyan szabályozás van érvényben, amely nem jellemző más légitársaságokra. Eszerint csak a kis kézipoggyászok vihetők fel ingyen a fedélzetre, amelyek mérete nem haladja meg a 42 x 32 x 25 centimétert. Az ennél nagyobbakért, amelyek maximális mérete 56 x 45 x 25 centiméter (tehát nagyobb, mint az IATA mostani ajánlása), díjat kell fizetni időszaktól és járattól függően. Ennek következtében a Wizz Air járatain
eleve nem szokott gondot okozni a kézipoggyászok elhelyezése.
Ettől függetlenül megkérdeztük a társaságot, tervezi-e az IATA ajánlását átültetni szabályzatába.
„A kézipoggyász méretek egységesítése azért vált szükségessé az IATA és légitársasági tagjai számára, mert a repülőtér utasterében korlátozott hely áll rendelkezésre a kézipoggyászok elhelyezésére. A WIZZ poggyászszabályzata biztosítja, hogy az utasok többsége kisméretű kézipoggyásszal (42 x 32 x 25 cm) utazzon, miközben alacsony díj ellenében az utasoknak lehetősége nyílik, hogy ezt nagyméretű kézipoggyászra cseréljék (56 x 45 x 25 cm). A Wizz Air nem tervezi lecsökkenteni a nagyméretű kézipoggyász engedélyezett maximális méretét, hogy megfeleljen az IATA kisebb poggyászméret-ajánlásának. A kézipoggyászon felül a WIZZ minden utasa díjmentesen felviheti a fedélzetre a reptéren vásárolt árucikkeket” – mondta kérdésünkre Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője.
A másik nagy diszkont társaságnál, a Ryanairnél sokkal nagyvonalúbb a szabályozás, viszont náluk rendszeresen előfordul, hogy helyhiány miatt végül a poggyásztérben kötnek ki a felvitt bőröndök. Náluk díjfizetés nélkül is fel lehet vinni egy 55 x 40 x 20 centiméteres poggyászt, sőt ezen felül még egy kisebb, 35 x 20 x 20 centiméteres másodikat is. Megkérdeztük a Ryanairt is, kívánnak-e változtatni ezen, ha válaszolnak, közöljük.
Az EasyJet egy harmadik megoldást választott. A fapados társaság csak azon csomagok szállítására vállal garanciát a fedélzeten, amelyek nem nagyobbak 50 x 40 x 20 centiméternél. Fel lehet vinni ennél nagyobbat is, 56 x 45 x 25 centiméterig, ám ha nem férnek fel, ezek mennek alulra a poggyásztérbe.