Franciaországban a közlekedés – legyen az vasúti, közúti vagy légi – nagyszerű, könnyen tervezhető és kiszámítható. Az Európa-bajnokságra való eljutásban tehát nem ez a rész rejt magában kockázatot, hanem az, hogy az utazni szándékozóknak lesz-e jegyük az általuk kiválasztott mérkőzésre. Mire azonban ez véglegessé válik, hetek, hónapok telnek el, addig pedig valamennyi, az Európa-bajnoksághoz kapcsolódó szolgáltatás – repülőjegyek, szállás – egyre drágább és drágább lesz.
Mielőtt azonban belemerülnénk az utazás rejtelmeibe, érdemes megnézni, hogyan is működik a jegyigénylő rendszer. A művelet ezen az oldalon kezdődik. Ahogyan látható, valamennyi jegyigénylőnek létre kell hoznia a saját profilját, fiókját. Ez eddig nem jelent semmiféle nehézséget.
Amikor a fiókunk kész, kezdődhet a jegyigénylés.
Vegyük az első mérkőzést, amelyre 2016. június 14-én kerül sor Bordeaux-ban, az ellenfél Ausztria válogatottja lesz. A legolcsóbb, vagyis negyedik kategóriás jegy ára 25 euró (7875 forint), ehhez hozzájön még 15 euró (4725 forint) postázási költség. Így a legolcsóbb belépő erre a mérkőzésre a postaköltséggel együtt 12 590 forint.
Amikor a jegyeket kiválasztottuk, meg kell adnunk a bankkártyánk számát. Az összeget csak akkor terhelik a kártyánkra, ha 2016 februárjában, a jegyértékesítési folyamat e szakaszának végén bekerültünk a szerencsés jegytulajdonosok közé. Mindez tehát azt jelenti, hogy a következő tíz hétben
úgy tudjuk csak az utazást megszervezni, ha bízunk a szerencsében,
abban, hogy mi is bekerülünk a kisorsoltak közé. A tíz hét alatt azonban a szálloda- és repülőjegyárak nagyot emelkedhetnek.
Mindezek ellenére természetesen el lehet kezdeni az utazás szervezését, az más kérdés, hogy a hoppon maradt jegytulajdonosok mire mennek majd a most vásárolt repülőjegyükkel. Éppen ezért vélelmezhető, hogy a magyar szurkolók többsége nem repülővel, hanem autóval vagy autóbusszal (esetleg vonattal) közelíti meg az Európa-bajnokságot. A következőkben mindegyik lehetőséget megvizsgáljuk, így könnyen el lehet dönteni, hogy melyik a legjobb megoldás.
Tételezzük fel, hogy valaki a június 14-i magyar–osztrák Eb-meccsre repülőgéppel szeretne eljutni Bordeaux-ba. A dél-franciaországi város és Budapest között jelen pillanatban nincs közvetlen repülőjárat,
tehát csak az átszállásos megoldás jöhet szóba.
A nem fapados légitársaságok közül a cikk megírásának pillanatában (december 14.) a KLM/Air France kínálja a legolcsóbb megoldást körülbelül 173 ezer forintért, és a meccs napján reggel fél hétkor induló amszterdami géppel – a holland városban történő átszállás után – délelőtt 11.15-re Bordeaux-ban vagyunk. Az utazás kényelmes, de horror drága.
Lássunk egy átszállásos fapados megoldást. Június 14-én hajnalban a Wizz Air gépével Budapestről Milánóba, Malpensára repülünk (indulás 6.00, érkezés 7.40 órakor). Ennek az ára feladott csomag nélkül 11 ezer forint. A malpensai reptérről délelőtt 11.45-kor indul egy EasyJet járat Bordeaux-ba, amelynek az ára 67 euró, vagyis 21 255 forint. A magyar fővárosból Bordeaux-ba jelen pillanatban tehát az odautazást mintegy 32 ezer forintból lehet kihozni. A visszaút egy kicsit drágább, június 15-én a Bordeaux–Milánó jegy ára ugyancsak 21 255 forint, de a Milánó–Budapest szakasz 12 700 forintba kerül.
Összesen tehát feladott csomag nélkül, átszállással, fapados társasággal az oda-vissza út ára 66 ezer forint.
A fapados járatok árképzésének megfelelően persze ezek az árak bármelyik pillanatban változhatnak. Ahogyan ez meg is történt az EasyJet Budapest–Lyon útvonalán, szombaton késő este.
A párizsi sorsolás előtt ugyanis egész júniusra 30–36 ezer forintos oda-vissza jegyárakat kínált az EasyJet a magyar fővárosból Lyonba. Nem sokkal a sorsolást követően, amikor kiderültek a mérkőzések párosításai és a meccsek pontos helyszínei, a jegyárak pár óra alatt a duplájára nőttek. Lyonban 2016. június 22-én, szerdán rendezik a Magyarország–Portugália Eb-mérkőzést. Azon a napon Budapestről (egyelőre) nincsen járat, így aki ezt a megoldást választja, június 21-én tud elrepülni. Ez plusz egy napot és plusz egy éjszakát jelent. A jegy ára pedig 69 598 forint (szintén feladott csomag nélkül), ami pontosan kétszerese a sorsolást megelőző árnak.
Lyon esetében létezik egy másik megoldás, hogy a svájci Genfbe repülünk az EasyJet közvetlen járatával. Ezzel csak az a baj, hogy a június 22-i Budapest–Genf járat 15.20-kor indul, és 17.15-kor száll le a helvét városban. A meccs Lyonban 18 órakor kezdődik, így
aki Genfen keresztül menne, annak is el kell utaznia egy nappal korábban, június 21-én.
Viszont ennek a jegynek az ára oda-vissza csak 28 000 forint, ami jóval olcsóbb, mint a Budapest–Lyon közvetlen út díjazása. Amit azonban megspórolunk a réven, könnyen elveszíthetjük a vámon, tekintettel arra, hogy ebben az esetben két éjszakára kell szállást találnunk.
Mindezeket figyelembe véve teljesen érthető, hogy belépőjegy nélkül kevesen mernek vagy akarnak repülőjegyet venni. Nézzük akkor most a vonatot. A TGV-ről, vagyis a francia szuperexpressz-hálózatról biztosan mindenki hallott már. A nagysebességű vonatokkal az amúgy tekintélyes távolságok rövid idő alatt leküzdhetők, más kérdés, hogy
a vonatjegyek a nyári csúcsidőben igencsak borsosak.
Itt jön be a képbe az egy országra szóló Interrail-bérlet, amelyet Budapesten forintért is megválthatunk. Ez a megoldás azoknak ajánlható, akik a magyarok valamennyi csoportmérkőzését szeretnék megtekinteni. A Franciaországra szóló 8 napos, 1 hónapon belül felhasználandó Interrail-bérlet ára másodosztályon 313 euró, azaz 100 ezer forint. Ez csak első hallásra tűnik soknak, de ha belegondolunk, hogy a Gallföldön töltött idő alatt ezzel a menetjeggyel szabadon utazhatunk, már nem is annyira húzós a dolog. Amire nagyon kell figyelni, hogy
az Interrail-bérlet mellé valamennyi TGV-vonatra meg kell vásárolni a helyjegyet.
Ezt megtehetjük a társaság honlapján, illetve a MÁV nemzetközi jegypénztáraiban (ez nehézkesebb) vagy ezzel foglalkozó utazási irodákban.
Fontos szempont, hogy a helyjegyeket legkorábban az utazás napja előtt három hónappal lehet megvenni, azaz június 14-ére március 15-én indulhat a helyfoglalás. Szerencsés esetben erre a napra már az is kiderül, hogy a kedves olvasónak kezében lesz-e a mérkőzésre szóló belépő.
A vonatos utazást természetesen össze lehet párosítani egy repülőúttal. Például június 14-én el lehet úgy is jutni Bordeaux-ba, hogy a szurkoló hajnalban Budapestről Brüsszelbe (Charleroi-ba) repül, majd a belga fővárosból a TGV-vel Bordeaux-ba száguld. A lehetőségek tárháza ebből a szempontból szinte végtelen, és
bár időben tovább tarthat ez az út, anyagilag egészen biztosan jobban megéri.
A hajnali Wizz Air-járattal reggel 8 órakor Charleroi-ban lehetünk, onnan pedig a TGV hat óra alatt ér le a délfrancia településre. Szerencsés esetben már délután négy órakor élvezhetjük Bordeaux vendégszeretetét. A TGV vonatokra szóló helyfoglalásról és a menetrendről ezen az oldalon valamennyi információ fellelhető.
Az utazások megtervezésénél a legnagyobb szabadságot az adja, ha személygépkocsival (esetleg autóbusszal) vágunk neki az útnak. A Budapest–Bordeaux–Marseille–Lyon–Budapest távolság közel 4500 kilométer, ennek benzinköltsége egy normál fogyasztású gépkocsi esetén körülbelül 150 ezer forint. Ha ezt négyfelé osztjuk, máris sokkal kedvezőbb az árfekvés.
A jegyek átvételéből fakadó bizonytalanság miatt valószínű, hogy a magyar szurkolók túlnyomó része közúton közelíti meg a francia városokat. A tervezéskor érdemes a költségekbe beleszámolni azt, hogy Franciaországban az autópályák fizetősek. Az egyes szakaszok díjait ez a táblázat tartalmazza.
Az autóval történő utazás ugyan a legfárasztóbb és a leginkább időigényes, mégis jelentős összegeket spórolhatunk meg ezzel a módszerrel. Hogy hol? A szállásárakon. Egy ilyen sportesemény idején ugyanis minden esetben az egekbe szöknek a szálloda- és panzióárak.
A sorsolás előtt a booking.com keresőoldalon a június 14-i éjszakára még 22 ezer forintért lehetett egy panzióban szobát kapni Bordeaux-ban. Két nappal később a legolcsóbb szoba 44 ezer forint lett, azaz
48 óra alatt a duplájára emelkedett a szállásár.
Ami még nagyobb rizikó, hogy szinte az összes hotelbe csak úgy foglalható a szállás, ha azonnal megterhelik a bankkártyánkat, és amennyiben nem jelenünk meg a helyszínen (vagy nem kapunk meccsjegyet), akkor ennek a pénznek búcsút mondhatunk.
Akik tehát gépkocsival mennek, az utolsó pillanatban is sátrat verhetnek egy-egy kempingben (a normál ára ennek éjszakánként 10–15 euró, azaz 3200–4800 forint), vagy körbenézhetnek a mérkőzéshelyszínek közelében lévő kis falvakban. Minél inkább távolodunk Bordeaux-tól vagy Lyontól, annál olcsóbban juthatunk majd szobához egy-egy fogadóban.
Kivétel ebből a szempontból is akad, mégpedig az Izland elleni mérkőzésünk helyszíne, Marseille.
Június közepén a francia Riviéra amúgy is telt házzal üzemel,
hát még egy labdarúgó Európa-bajnokság idején. A tengerparton, illetve az attól északra lévő 50-70 km-es sávban egészen biztosan nagyon nehéz lesz majd megfelelő áron szálláshoz jutni.
Ami a szervezett utakat illeti, ezekről ma még igen kevés az információ. Egészen biztosan lesznek olyan utazásszervezők, amelyek rárepülnek majd az eseményre. A meglepetések elkerülésére célszerű megbízható, a magyar piacon jól ismert és elfogadott irodával nekivágni 2016 egyik legnagyobb nyári sporteseményének.
A cikkben szereplő valamennyi ár a 2015. december 14-i, hétfői állapotot tükrözi.