A jég a legcsalfább szerető a természet minden eleme közül: erősnek, biztonságosnak és hívogatónak mutatja magát, de aki enged a csábításának, azt egy pillanat alatt halálos veszélybe sodorhatja. Ha megreped a felszín, és nem vigyázunk, elnyel a mély, a jeges víz összeszorítja a tüdőnket. Ha igazán kinézett magának a végzet, mire mégis visszatalálnánk a lékhez, az már újra be is fagyott fölöttünk, hogy láthassuk, amint a hártyán utoljára csillan meg a napfény.
De nem a Tisza-tavon. Magyarország második legnagyobb tavának vizével ugyanis nem a legkiszámíthatatlanabb erők játszanak kedvükre. Épp ellenkezőleg: mivel mesterséges tóról van szó – leánykori nevén Kiskörei-víztározó –,
a vízállását pontos menetrend és az áradások diktálta helyzet alapján szabályozzák.
Télire például leeresztik, és a nyári 1,3 méteres átlagmélység után most mindössze harminccentis, a könnyen befagyó medencében akár száraz lábbal is lehet túrázni. Ha pedig betörik alattunk a jég, a legrosszabb, ami történhet, hogy az embernek átázik a cipője.
A Tisza-tavat több céllal hozták létre a hetvenes években. Egyrészt, hogy ellássák vízzel a Kiskörei Vízerőművet, másrészt, hogy jobban tudják uralni a Tisza áradásait és a környék mezőgazdasági területeinek vízigényét.
Harmadrészt pedig, hogy a nyugatiak ne röhöghessenek többé a markukba, amiért nekik ott a Balaton,
keleten meg nem lehet semmit csinálni, amitől ne lenne nyakig poros az ember.
És még rá is licitáltak a magyar tengerre: ma egyike azon levés tónak Európában, ahol engedélyezett még a motoros sporteszközök használata is.
De vissza az üres mederbe. Bár a tavat végül soha nem töltötték fel annyira, amennyit a tervek szerint kibírt volna (ezért maradt annyi szigetszerű szárazulat a területen), télire több okból is muszáj leereszteni, mint egy kádat az esti fürdetés után.
Egyrészt, mert a jégtől takart vízen már lehetetlen lenne szükség esetén azonnal megnyitni a szintén elfagyott kapukat, és ha sikerülne is, az áradás borotvaéles jégtáblákat sodorna végig a vidéken. Másrészt
ezek a pengeszerű táblák amúgy sem épp környezetbarátok:
sok helyen látható a tóban, hogy olyan könnyedén metszik el a fatörzseket, ahogyan az ügyes kezű borbély bánik el a háromnapos borostával.
A tavat egyébként kormányhatározattal is három részre osztották: a természetvédelmi terület és a sportolók zónája mellett a harmadik harmad egész évben a turistáké. Persze a kiemelt időszak a nyár, ökocentrummal, tanösvénnyel, vízitúrákkal, de a leleményesebbek a telet sem hagyják veszni – a jég hátán is megélnek. Bár valódi veszély nemigen fenyeget, azért
a helyismeret hiánya miatt mégiscsak jobb csoporttal vágni neki a nagy fehérségnek.
A legnagyobb akadályt ebben a természet jelenti. Jellemző az éghajlatra, hogy mi már egy éve jelentkeztünk egy egyesületnél Tisza-tavi jégtúrára, de tavaly egyszer sem lehetett megtartani, mert az enyhe télben még a jelentősen lecsökkent vízterület sem fagyott be.
Idén viszont nekivágtunk, de korántsem egyedül. Az érdeklődés mértékét jól jelzi, hogy
csak erre a túrára hetvenhárman jöttek el,
és a szervezőknek egy idő után már muszáj volt elhárítaniuk a jelentkezéseket.
Egy ködös vasárnapi reggelen gyülekeztünk Poroszlón, és libasorban masíroztunk át a szárazföldről a vízre. Az egybefüggő, hatalmas jégfelületen lépkedni különleges élmény volt, legalábbis egy mai magyar ember számára, aki sem az északi országokban nem járt még olyan farkasordító télben, amikor autóutakat hoztak létre a tavakon, sem pedig királyt nem koronázott még a Duna jegén. A helyiek persze kevésbé tekintenek ilyen remegő tisztelettel a téli álmot alvó tóra:
volt, aki biciklivel is a jégen át vágja le a kanyart – igaz, csak tolva a bringát.
Mivel előtte hó is esett, a tavon azt sem volt könnyű megállapítani, hogy vízfelszínen közlekedünk-e éppen vagy szárazulaton, hiszen a fehérség mindent betakart. Ráadásul olyan hihetetlenül nagy számban lehetett találkozni a jégen a sulyom termésével, hogy az egybefüggő takarótól néha a jégen is úgy tűnt, mintha szárazföldön járnánk.
A sulyom pedig hiába védett, a helyiek alighanem jobban szerették, amíg még meg lehetett enni, sőt az éttermekben is kedvelt volt a belőle készült mártás. Hiszen a miniatűr tankcsapdához hasonlító termésnek minden kis kúpja éles:
aki mezítláb rálép, megemlegeti,
ezért a halászok is inkább szandálban ugranak csak ki a csónakjukból.
De nem a sulyom az egyetlen, ami megtörte a hófehér monotonitást. Találtunk jégbe fagyott evezőt, mint az érte úszni lusta csónakos mementóját, sőt csónakroncs is árválkodott egy ponton a jégen, de sörétes puska el nem sütött lövedéke is utunkba akadt egyszer.
A sulyom nyári veszélyességét télen a szerencsétlenül járt amuri kagylók tömegei pótolják: az akár kéttenyérnyire is megnövő, Kelet-Ázsiából származó és nehezen akklimatizálódó állatok szétnyílt vázai alattomos késekként állnak ki a jégből, hogy holtukban álljanak bosszút a kegyetlen világon.
Hiába eresztettek le a tóból százmillió köbméter vizet – túravezetőnk szerint a maximális kapacitás ötszázmillió köbméter lenne, de nyáron átlagosan kétszázötven millió köbméteren lebegnek a gumimatracok –, a jégfelület így is szinte végtelennek tűnt, ahogy több száz méteres sorban igyekeztünk átszelni ezt a minióceánt.
A libasorból kilépni lehetett, de a túrázók jellemzően nem adták a járt utat a járatlanért: valóban
volt abban valami félelmetes, ahogy néha felmordult a talpunk alatt a repedni készülő jégtakaró.
Persze amikor tényleg beszakadt alattunk a jég, és még a cipőnk sem lett igazán vizes, ideje volt felülvizsgálni minden korábbi elképzelést.
Hogy nem is olyan régen, negyvenvalahány évvel ezelőtt még délibábos pusztaság terült el ezen a vidéken, az itt-ott még mindig látszott. Az út elvezetett például a kor egyik idővel dacoló, makacs jelképe mellett, ahol a jeget gémeskút szúrta át.
A közérdeklődésre tekintettel tettünk egy félórás kitérőt a kormorántelep felé is. Hogy megérkeztünk, azt csak a lecsupaszított fákból lehetett látni: a nyilván a közeledtünkre odébbállt madarak pihenőhelyét ezek jelzik. A fák tetejének lepusztítása – ami rossz hatással van a gémpopulációra – csak az egyik ok, amiért az egykor védett kormorán mára csaknem közellenséggé vált a Tisza-tónál.
Hogy ma már különösebb engedély nélkül is kilőhet egy vadász napi két példányt, arról a hatalmas étvágy is tehet. A kormoránok víz alá bukva életveszélyes ragadozók, de a mutatvány utáni hosszú száradás sok energiát felemészt, ez pedig sok hal vesztét okozza.
A halakra viszont az ember formált kérlelhetetlen és konkurenciát nem tűrő igényt.
Visszafelé más úton mentünk volna, mint ahogy jöttünk, más nádasokon át, másik sekély mélységek fölött taposva. De a túravezető egy ponton úgy döntött, hogy amerre mennénk, arra nem elég kemény a jég, túl könnyen törik. Mi pedig egy kicsit elhittük, hogy majdnem komoly veszélybe sodródtunk.