Az Észak-Koreáról készített képek és filmek mindig nagy érdeklődést váltanak ki az olvasókból. A világ egyik legelzártabb országából eleve viszonylag ritkán kerülnek ki felvételek. Ha mégis, akkor azok többnyire cenzúrázottak, de még így is érdekes bepillantani egy abszurd diktatúra mindennapjaiba.
Most az észak-koreai légitársaság egyik repülőgépéről került fel a világhálóra egy ritka videó. Készítője Sam Chui, egy repülési blogger, aki Pekingből repült Phenjanba, hogy Vonszanban részt vegyen Észak-Korea első légi bemutatóján.
Az újságíró az Air Koryo Tu-204-100-as repülőgépének businessosztályán tette meg a másfél órás utat,
és a fényképezési tilalom ellenére részletesen dokumentálta a repülést.
A videó nemcsak azért érdekes, mert bemutatja, mit szolgálnak fel egy nélkülöző ország légitársaságának VIP-várójában és businessosztályán, de azért is, mert az Air Koryo az egyetlen légitársaság a világon, amelyet a Skytrax minősítő cég mindössze egy csillagra értékelt.
A koreai cég szinte minden kategóriában rosszul szerepelt,
egyedül a személyzet megjelenése és hozzáállása érdemelt három csillagot az ötből.
A társaságot 1950-ben alapította Észak-Korea a szovjetekkel közösen, hogy légi kapcsolatot teremtsenek Phenjan és Moszkva között. Az Európai Unió 2006 márciusában biztonsági okokból megtiltotta, hogy az Air Koryo a területére repüljön, amit 2010 márciusában feloldott, de csak a TU-204-es gépeire.
A blogger értékelése messze nem volt olyan negatív, mint a Skytraxé. A becsekkolás gördülékenyen ment. Érdekesség, hogy az észak-korai légitársaság ugyanazt a VIP-várót kínálja businessosztályon utazó utasainak Pekingben, mint a dél-koreai Korean Air.
A businessosztályon három sor van kétszer két üléssel, amelyek a beszámoló szerint nagyon kényelmesek. A lábtér az újságíró szerint nagyobb, mint a legtöbb európai és amerikai rövid távú járaton. Az utasok asztalterítőt kaptak, a rövid repülőút ellenére pedig több fogást is felszolgáltak.
Érdekesség, hogy a sört üvegből töltötték az utasoknak.
Szórakoztatásként az észak-koreai hadsereg zenekarának előadását nézhették az utasok a fedélzeti képernyőn. Az ereszkedés megkezdése előtt duty free árucikkeket is lehetett vásárolni, ezek egyike sem volt azonban nyugati márkájú,
mind helyi készítésű termék.
Leszállás után még a pilótafülkébe is bekukkanthatott a szerző, aki összességében elégedett volt a repüléssel és a személyzet munkájával.