Budapesten hajtott végre nem tervezett leszállást a Wizz Air Ljubljanából Brüsszel Charleroi repülőterére tartó repülője hétfőn – írja az Aviation Herald. A gép 35 ezer láb (10 668 méter) magasságban repült München közelében, amikor a pilóta keletnek fordult, és 55 perccel később rendben leszállt Budapesten.
A személyzet arról tájékoztatta az utasokat, hogy egy korábbi villámcsapás miatt kell a repülőgépnek Budapest felé kitérnie. Az utasokat egy helyettesítő járat vitte Brüsszel Charleroi-ba két és fél óra késéssel.
Megkérdeztük a Wizz Airt, hogy pontosan mikor csapott a villám a gépbe, milyen kárt okozott, illetve miért Budapesten szállt le, amikor nem esett útba. A társaság az alábbi választ adta:
"A Wizz Air W6-2927 számú, Ljubljanából Brüsszel Charleroi-ra tartó járata villámcsapás miatt elővigyázatosságból Budapesten szállt le. A leszállás rendben megtörtént, ezután a repülőgépen megkezdték az előírt karbantartási munkákat.
Az utasokat a késés minimalizálása érdekében a Wizz Air egy budapesti gépével szállította Brüsszelbe,
és 2,5 óra késéssel meg is érkezett Brüsszel Charleroi repülőterére. A Wizz Air minden érintett elnézését kéri, azonban utasaink, személyzetünk és gépeink biztonsága elsődleges fontosságú számunkra."
Egy átlagos repülőgépet átlagosan kétévente egyszer ér villámcsapás – derül ki egy pilóta könyvéből. Patrick Smith szerint a villám tipikusan a repülő valamelyik kiálló részébe csap, az azonban viszonylag ritka, hogy ez látható nyomot hagy, vagy az elektromos rendszer sérülését okozná.
A legtöbbet még csak észre sem lehet venni.
A modern repülőket egyébként úgy tervezik, hogy ellenálljanak az ilyen villámcsapásoknak, és egyfajta Faraday-kalitkaként működnek. Attól sem kell tartani, hogy a szárnyakban elhelyezett üzemanyag meggyulladna.