Csak 2013-ban és 2017-ben volt kevesebb halálos áldozata a repülőgép-szerencsétlenségeknek, mint tavaly – derül ki az Aviation Safety Network adataiból, amelyek a legalább 14 üléses polgári repülőgépekre vonatkoznak.
2019-ben 20 halálos légi baleset történt összesen 283 áldozattal,
ha pedig ebből levesszük a teherszállító gépeket, és csak az utasszállító repülőket tekintjük, akkor 267-en vesztették életüket 14 balesetben.
Az adatokat tovább árnyalja, hogy közben a kereskedelmi járatok száma folyamatosan emelkedik. Becslések szerint tavaly 39 millió légi járat indult útnak, szemben a tíz évvel korábbi 26,1 millióval. Ez pedig azt jelenti, hogy 2019-ben az 1 millió járatra eső halálos balesetek száma 0,51 volt (a 70-es években ez a szám még 5-6 körül mozgott).
A balesetek számának trendszerű csökkenése nem véletlen. A fejlettebb technológia következtében a repülőgépeket már számos új eszköz védi az ütközéstől, és egyre szigorúbb biztonsági ellenőrzéseken mennek keresztül. A földi irányítók is jóval fejlettebb radarrendszerekkel dolgoznak manapság.
Ha mégis megtörténik a baj, az utasok akkor is nagyobb biztonságban vannak, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
Tűzállóbbá tették például a repülők utastereinek burkolatait, a kárpitot és az üléspárnákat, megerősítették a szerkezetek gyenge pontjait és az üléseket. A személyzet és a repülőtéri készenléti egységek is jobban fel vannak készülve a vészhelyzetekre, mint korábban.
A legtöbb áldozatot tavaly az Ethiopian Airlines gépének katasztrófája követelte március 10-én. A Boeing 737 MAX 8, az Ethiopian Airlines gépe röviddel felszállás után zuhant le Addisz-Abeba közelében. A fedélzeten tartózkodó nyolcfős személyzet és a több mint 30 országból származó 149 utas meghalt.
Kattintson az alábbi képre, és nézzen fotókat az etiópiai balesetről!
2018-ban szintén a Boeing MAX 8 típusú gépének szerencsétlensége okozta a legtöbb halálos áldozatot: a Lion Air indonéziai balesetében 189-en haltak meg. Kiderült, hogy mindkét esetben a repülőgép emelkedési szögét szabályozó szoftver hibája okozta a tragédiát.
A típust azonnal földre parancsolták, és azóta sem repülnek vele sehol.
A Boeing nemrég felfüggesztette a korábban ígéretesnek tűnő 737 MAX gyártását. A katasztrófa közvetve több légitársaság eredményességét és jövőbeni terveit is befolyásolta, amelyek korábban rendeltek a típusból.