Kovács Ákos, a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum ügyvezető igazgatója a vadászrepülők bemutatásával egybekötött csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta:
a két "legenda" szeptember 13-ig tekinthető meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.
A Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE vadászrepülőgép a krakkói székhelyű Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár együttműködésének köszönhetően érkezett Szolnokra. A projektben fővédnökséget vállalt a lengyel nagykövetség.
A Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE érkezése különleges, hiszen az egykori ellenfele mellé érkezik, a Messerschmitt Bf 109 típusú német vadászgép oldalára.
Szolnok után a brit gép végső helyére kerül a krakkói Lengyel Repülési Múzeumban.
Elmondta, hogy a RepTárban kiállított Spitfire-t 1944-ben gyártották. Túlélte a háborút és 1956-ban a londoni Royal Air Force Múzeum tulajdona lett. 1967-ben a repülőgép szerepelt az Angliai csata című filmben. Végül 1977-ben átadták a Lengyel Repülési Múzeumnak, és
azóta a gép Lengyelországon kívül nem volt.
Magó Károly, a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis zászlósa, roncskutató elmondta, hogy a világ leggyorsabb vadászrepülőgépeként emlegették az 1936. március 5-én első repülését végző Spitfire-t nemcsak sebessége, de meglepően kicsi súlya és lenyűgöző kormányozhatósága miatt is. Kitért arra, hogy
a történelem egyik legnagyobb légi háborúja 1940. július 10. és október 31. között zajlott Nagy-Britannia felett.
A németek célja az angol légierő megsemmisítése és Hitler hatalmának kiterjesztése volt.
Az angol légierő első teljesen fémépítésű vadászrepülőgépének kifejlesztése Reginald J. Mitchell nevéhez fűződik. Az alsószárnyú vadászbombázó és felderítő repülőgép teljesítményével és paramétereivel vetekszik a német rivális Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgéppel.
A Spitfire igazi jellegzetessége az ellipszis alakú szárnya volt,
amely kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezett - tette hozzá.
A Spitfire-nek 47 féle változata készült összesen csaknem 23 ezer példányban. A RepTárban kiállított vadászrepülőgép típusát kifejezetten alacsony és közepes magasságú légi harcra, valamint földi támadásokra fejlesztették ki.
Az Mk.XVI prototípus először 1943 decemberében repült, és az E volt az utolsó olyan változat, amelyet jelentős számban gyártottak.
Ez a verzió rövidebb szárnyfesztávolsággal két ágyú-két géppuska fegyverzet-konfigurációval rendelkezett.