A Királyréti Erdei Vasút a Börzsöny egyik szimbóluma, évente több mint 100 ezer látogatót vonz. A vasút 1978-1981-ben és 2010-2011-ben is jelentősebb ráncfelvarráson esett át, azonban most a térség másik híres vonalával, a Kemencei Erdei Múzeumvasúttal együtt teljes rekonstrukción esett át – írja közleményében az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda.
A Királyréti Erdei Vasút teljes, 10 kilométeres pályaszakaszán új, korszerű beton keresztaljak kerültek a régi fa talpfák helyére, megújultak a peronok, a vízelvezető rendszer, az útátjárók és a pályaszakaszon található hidak és váltók is. Kismaros és Szokolya települések belterületén a zajterhelés csökkentésére gumibetéteket helyeztek el a felújítás során.
A pályaszakasz felújítása mellett megújul a járműállomány is.
Négy személykocsi külső és belső felújítása már megtörtént, így korszerűbb, de az archaikus jellegüket maximálisan megtartó kisvasúti kocsikon utazhatnak a látogatók. Emellett két mozdony teljes felújítása zajlott az elmúlt időszakban, jelenleg pedig további két mozdony és két kerékpárszállító rekonstrukciója, illetve megépítése zajlik az őszi turisztikai szezon igényeinek kielégítésére.
A Börzsönyben az utóbbi években több aktív turisztikai fejlesztés is megvalósult. Például tavaly nyáron újra elindult körjáratokkal a dunakanyari hajózás, Szobon, Verőcén és Zebegényben kikötő épült, új bicikliutakat, turistaházakat, tanösvényeket, kilátókat és játszótereket adtak át.
A kisvasutak története a XIX. század második felére nyúlik vissza, ugyanis ekkor épültek az első keskenynyomközű vasutak, melyek nagyrészt mezőgazdasági és ipari célokat szolgáltak. Az 1920-as, 30-as években kialakult a 7 legjelentősebb hálózat. A kisvasutak építése a II. világháború után, az 1950-es években új lendületet vett, majd 1968-tól számos vonalat felszámoltak.
Az 1966-ban nyilvántartott 24 erdei vasút közül 1985-re csak 14 maradt.
Az 1990-es években ismét jelentős fejlődés történt a területen, civil kezdeményezésre újraindították például a nagybörzsönyi és kemencei kisvasutakat. A kisvasutak állapota a 2010-es évek közepére leromlott, több vonal felújítás nélkül balesetveszélyessé vált volna, ezért 2017-ben átfogó program indult a hazai kisvasutak felújításáról és fejlesztéséről.
A programnak köszönhetően eddig összesen 7 kisvasútvonal újult meg, és további 5 pálya felújítása zajlik.
2020-ban átadták a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasútat, a Széchenyi-hegyi Gyermekvasútat, a Debreceni Zsuzsi Vasutat és a Mátravasút lajosházi vonalát. 2021-ben befejeződtek a munkálatok a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút csisztai vonalán, valamint a Kemencei Erdei Múzeumvasút és a most átadott Királyréti Erdei Vasút teljes vonalán. Folyamatban van a Kaszó Állami Erdei Vasút, az Almamelléki Állami Erdei Vasút, a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút garadnai szakaszának felújítása is.
2021-ben az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Kisvasútra fel! címmel kiadványt készített a magyar kisvasutakról, ahol a 21 vonal leírása mellett a helyi programokról és látnivalókról is hasznos információkat találnak az olvasók. A kiadvány közepén két pecsétgyűjtő oldal is található. Ha valaki 10 pecsétet összegyűjt a kalauzoknál, tiszteletbeli kisvasutassá válik, amiért oklevél és jutalom is jár.