Már a Brit Nagydíjon is hallani lehetett azokról az ellensúlyos lengéscsillapítókról, melyeket egyes források szerint a világbajnok Renault istálló használt először a Forma-1-ben, majd a Ferrari, a Red Bull Racing és legutóbb a McLaren is kifejlesztett. Az eszköz, mely végeredményben egy egyszerű mechanikai súlykiegyenlítő rendszer, az autók levehető orrkúpjában kapott helyet, és azt a célt hivatott szolgálni, hogy minden körülmények között - különös tekintettel az éles kanyarokban, ahol az autók ráhajtanak a rázókőre - egyenletessé tegye az autó tapadását.
Az eszköz egyes források szerint hozzávetőlegesen 9kg-nak megfelelő erőt tud függőleges irányban mozgatni, mely lehetővé teszi, hogy a kerékvetőn áthaladó abroncs pattogását megakadályozza, és folyamatos kontaktust létesítsen az abroncs felülete, illetve az aszfalt között a jobb tapadás érdekében.
Szakértők szerint a kerékvetőn áthaladó abroncsok körülbelül 8-9Hz-es frekvencián pattognak, ami jelentős tapadásveszteséggel jár. Azonban ennek az eszköznek a használatával, mely pontosan ugyanekkora ellentétes irányú frekvencián rezeg, megakadályozható az abroncsok pattogása, és ezáltal javítható a menetstabilitás különösen a kanyarokban és a gyors sikánokban.
Gary Anderson az Autosport magazin technikai tanácsadója a földrengés-biztos felhőkarcolóknál is alkalmazott elrendezéshez hasonlította a Forma-1-ben használt illegálisnak minősített lengéscsillapítót.
"Ez a rendszer éppen ugyanolyan frekvencián rezonál, mint az abroncsok, csak éppen ellentétes irányban a kiegyenlítés miatt. Ez éppen olyan, mint amiket a földrengés-biztos épületeknél is alkalmaznak, melyeknél a tetőre helyeznek egy nagy víztartályt, így ha az épület megdől, akkor a tartányban a víz az ellentétes irányba mozdul el, ezzel kiegyenlítve az erőhatásokat."
Bár eddig a csapatok a Renault példáját követve szabadon használták az ellensúlyos lengéscsillapítót, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyes istállók tanulmányaira hivatkozva betiltotta az eszköz használatát, mondván az javítja az autó aerodinamikai tulajdonságát, így mozgó aerodinamikai elemként is definiálható.
"Az ellensúlyos lengéscsillapítók, melyek általában az autók orrkúpjában kapnak helyet, széles körben elterjedtek a Forma-1-ben. Mivel korábban soha nem kaptunk olyan megkeresést, hogy ennek az eszköznek a használata sért-e valamilyen technikai szabályt, egészen eddig nem avatkoztunk közbe" - állt Charlie Whiting levelében. "Azonban egyes csapatok tanulmányai, illetve komolyabb vizsgálódások után arra a következtetésre jutottunk, hogy ennek az eszköznek a használatával javul az autók aerodinamikai hatékonysága."
"Mivel az ellensúly nincs rögzítve az autó vázához, nem is marad mozdulatlan a kasztnihoz képest. Ezért tehát mozgó aerodinamikai elemként is felfogható, így a Technikai Szabályzat 3.15-ös paragrafusának értelmében betiltjuk az ellensúlyos lengéscsillapító használatát."
Bár azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy az eszköz betiltása a Bridgestone-nak vagy a Michelinnel lesz nagyobb veszteség, egyes elemzők szerint mivel a franciák termékeinek struktúrája bonyolultabb, valószínűleg többet nyertek a lengéscsillapítók használatával, mint riválisuk.
Hozzáértők szerint a Michelin akár körönként 3-4 tizedmásodpercet is profitált a rendszer használatával, különösen a magas rázókövekkel, és gyors sikánokkal tarkított pályákon.
Eközben a Bridgestone műszaki menedzsere, Hisao Suganuma az Autosport-nak elmondta, nem gondolja, hogy a rendszer betiltása bármilyen hátrányba sodorná őket.