Török Ferenc: "Fontos, amikor valaki csak úgy van és nem történik semmi"
Ahogy a bejárat felé vánszorgok, az utolsó néhány méteren erőre kapok, mert eszembe jut: hiszen ez egy irodaház, valószínűleg telepakolták csodálatos, életmentő légkondival. Török Ferenc ezen később jót derül, miközben fénylő homlokomat törölgetve, a hőségtől levegőért kapkodva leülünk beszélgetni a forgatás ebédszünetében.
"Légkondi, dehogy, az nincs. Jó meleg van. Ez a második napunk az irodaházban, eddig a flaszteren nyomtuk, kint a betonon, autofahrtokkal, a városban. Semmi légkondi. De ki lehet bírni. Addig örülök, amíg meleg van és nem zuhog az eső: ez a film egy forró nyári napon játszódik, negyven fokban. Az elején két napot vidéken forgattunk, így indul a film is, a nap legfontosabb hírével, ezt vettük fel az ufóbázison - itt játszik most a Krétakör társulata is" - utal a taljándörögdi űrközpontra a rendező.
"Ma leforgatunk egy passzázst: kijön a tárgyalóból, találkozik valakivel, kézi kamerával, le kell rohannia a portára... próbáljuk belakni ezt az épületet, a harmadik emelettől a földszintig. Nagyon szeretjük ezt a helyet, és próbáljuk értelmezni. Délelőtt volt egy kis improvizálás is, jó volt. Van néhány olyan színész, akinek kevés szövege van megírva, és itt a helyszínen dumálgatunk. Az a jó, hogy ez olyan sztori, ami 24 órát ölel fel és nem kell három hónapos vagy tízéves történetet elmesélni. Nemcsak a lényeges pillanatok és a szerelmi csúcspontok léteznek, hanem az is fontos, amikor valaki csak úgy van és nem történik semmi. Örülök ennek a rövid időnek. Persze ez alatt a 24 óra alatt is sok mindent megtudunk a főhősről, és a végén valaki más lesz belőle, mint akit az elején megismertünk."
A rendező alaposan körüljárta a brókervilágot; az Overnight forgatását megelőzően, a Szezon-hoz hasonlóan most is csinált egy dokumentumfilmet előtanulmányként, ez lett a Bróker leszek. A filmben egy tapasztalt bróker-oktatónővel, két fiatal brókerrel és egy, a brókerkedésre még csak készülő lánnyal beszélget Török. "Ha láttad a Bróker leszek-et, akkor emlékszel arra a srácra, aki a hitéről mesél, és arról, hogy templomba jár és így próbálja megérteni a pénzvilág titokzatos mozgásait. Ez meglepett, ez izgalmas. Arra is nagyon hasznos volt ez a film, hogy kidolgozhassam az apró részleteket. Milyen órát hord egy bróker? Mit reggelizik egy bróker? A történet megvolt, nem azt kerestem - a tranzakció maga, az a történet. Elindul és van egy útja. A mellékszálakat kidolgozni, az a nehezebb. Fontos női szereplők vannak, fontos taxisok, van vagy tizenöt-húsz taxizásunk az Overnight-ban."
"Nehéz volt a casting is, persze, de nagyon megkönnyítette, hogy viszonylag korán, majdnem egy fél éve tudtam, hogy Bodó Viktor lesz a főszereplő. Felhívtam és megkérdeztem, lenne-e kedve ehhez a filmhez, odaadtam neki a könyvet, és igent mondott. Lehet, hogy most már bánja - nevet a rendező -, mert iszonyú sokat melózik vele. Mégis, úgy érzem, kikapcsolódás neki ez a munka, zsigerből csinálja a szerepet. Eszenyi Enikő lesz a cinkosa, egy komoly, tapasztalt nő, egy bróker, aki segít neki, mert egyedül nem tudná megcsinálni azt a trükköt, ami maga a sztori főszála. A brókervilágban létezik egy szabály, a 'négyszem-törvény', ami azt jelenti, hogy csak úgy utalhat egy bróker, ha valaki, egy back office-os tud róla. Így aztán a főhősnek kell egy cinkos, aki egy kaliber, nem lehet egy huszonhárom éves kiscsaj. Oda egy Enikő kell, nem akárki" - mosolyog Török.
A menetrend egyszerűen hangzik. "Szeptember elejétől a végéig kint leszünk Indiában, ott vesszük fel a történet harmadik szálát, Szőcs Artúrral, most vágják éppen a haját a szerephez. Ő játssza Bodó és Nagy Ervin mellett a harmadik brókersrácot. Ha ez megvan, októberben vágok, aztán decembertől Berlinben csinálják a hang utómunkáját, hiszen az Overnight nemzetközi munka, magyar-német koprodukcióban készül. Utána pedig magyar forgalmazás, német forgalmazás, és persze megpróbáljuk fesztiválokon indítani, de ez még messze van." Török Ferenc felpattan, az ebédidő lejárt, indul a forgatás.
Eszenyi Enikő: "Utána én is megrendezem az első filmemet"
A kihalt irodaház folyosóin csellengve szerencsére Eszenyi Enikőbe botlok, aki a sminkes székében ülve beleegyezik egy gyors interjúba. "Addig elkészül a sminkem, semmi gond" - egy pillanat, és halványbarna-ezüstszín kerül a szemhéjára, lehunyt szemmel mesél az Overnight-ról. Eszenyinek nem ez az első filmje a rendezővel: a közös munka az idei Filmszemlén is levetített Csodálatos vadállatok-kal, a Garaczi-novellákból készült tévéfilmmel indult.
"Nagyon-nagyon jó volt együtt. Nem is gondoltam, hogy játszani fogok a következő filmjében, hiszen annyit tudtam csak, hogy brókerekről szól majd. Aztán megkaptam a kemény, tapasztalt brókernő szerepét, aki a főhős szeretője is egyben, és a háttérből mozgatja a szálakat. El is mentem egy brókercéghez, mert látni akartam, milyen egy hús-vér brókernő, de hiába, mert nem volt ott egy nő sem. Egész délelőtt figyeltem ezeket a brókereket, ahogy ülnek a gépek előtt és telefonálnak. A külvilág megszűnik számukra, nem is zavarta őket, hogy ott vagyok és figyelek, észre se vettek. Hihetetlenek."
"Reggel hatra jöttem, ez az első napom. Összesen tíz napot forgatok, háromnapos szünetekkel. Az augusztust végigdolgozom, és ha minden jól megy, utána én is megrendezem az első filmemet. Rendeztem már klipet is, Presser Pici egyik számának a klipjét, sőt reklámfilmet is. Egy szappanreklám volt, felkértek, megcsináltam" - teszi hozzá, látva a meghökkenést az arcomon. "Hű, de meleg van, nem kérsz vizet? - nyújtja a palackját, és közben kész a smink. A színésznő komoly, kritikus tekintettel nézi magát a tükörben. "Rendben, mehetünk" - és megy is, munka van.
Úgy tűnik, a producer Angelusz Iván az egyetlen, akinek éppen ebben a pillanatban véletlenül nincs semmi dolga, így aztán feltehetem neki a kérdést, hogy feldobná-e a házát jelzálogra, ha éppen elfogyna a pénz a produkcióból. "A feleségem valószínűleg nem engedné, hogy ezt a vonalat nyomjam" - vigyorog Angelusz, "bár a bankok előszeretettel ajánlgatják ezt az opciót, de nem, szó nincs róla."
Nem sokan tudják, de a producer életét több ponton keresztezi az Overnight. "Sokáig dolgoztam tőkepiacon, ez a világ nekem nagyon ismerős. Sosem voltam bróker, de egy magánbefektetési céget vezettem, sok tőzsdei pozícióval. Magánbefektetőként is megismertem ezt az közeget, egészen korán, már az egyetemi ösztöndíjammal tőzsdézni kezdtem. Jogászként végeztem, és a szakdolgozatomat például "Az új magyar tőzsdejog" címmel írtam. A Ferivel csináltunk egy dokumentumfilmet, és akkor mesélte először az Overnight ötletét. Én persze erre elmondtam neki az én élményeimet, hiszen volt miről mesélni."
Török filmje napjainkban játszódik, Angelusz szerint mégis egy másik világot idéz meg. "Érdekes, hogy a magyar tőzsde hőskora mára már lezajlott, körülbelül 1998-ig, az orosz válságig tartott. Akkoriban ez egy sokkal kevésbé virtuális világ volt, mint most. A tőzsdeterem ott volt a Vörösmarty téren, ott gyülekeztek ezek a fiatalemberek, olyanok voltak, mint a hajdani aranyásók. Elképesztő életet éltek, őrült partikkal, egzotikus utakkal és nőkkel... amikor ez a korszak véget ért, összeomlott, voltak, akik hatalmasat zuhantak, voltak, akik öngyilkosok lettek. Az Overnight nem ebben az időben játszódik, bár a kor, amit megidéz, jobban hasonlít arra a világra. Ma már ennél sokkal szabályozottabb keretek között folynak a tranzakciók; az a trükk, az a bűncselekmény határát súroló húzás, ami ennek a történetnek a fővonalát adja, napjainkban már nem nagyon fordulhatna elő. A filmben viszont valós a veszély, éppen ezért lesz izgalmas."