Az Átrium Színház - csodák csodája - köszöni szépen, jól van, csak Alföldi Róberttől szabadultak meg

Vágólapra másolva!
Már megszokhattuk, hogy az Átrium Színház és Alföldi Róbert évről évre eljátssza a hattyú halálát, mondván: be kell zárniuk, nincs pénz a színházszerűség költségeire. Volt, amikor azt lódították, az emberek adták össze a pénzt, szerintük egy hét alatt 100 milliót adakoztak a bulvármagánszínháznak. Hát persze. Mikroadományok... milyen ismerős ez a Gyurcsány-Karácsony-Márki-Zay-Magyar Péter-világból. Természetesen ősszel kivétel nélkül megkezdték az új évadot, mintha mi sem történt volna. Az idei szezon azért rendhagyó, mert a nagy dirrel-durral beharangozott bezárás a gyakorlatban azt jelentette, hogy játszanak tovább, csak éppen Alföldi Róbert nélkül.
Vágólapra másolva!

Nem gondoltuk volna, hogy egyszer a fővárosi balos értelmiségnek elege lesz Alföldi Róbertből és a Duna másik oldalára száműzi brigádjával, de mint látható: csodák mindig történnek!

A száműzetéshez tartó út azonban igencsak hosszúra sikeredett. Meglehetősen sokáig tartott, amíg a baloldali elit ráunt Alföldi önmegvalósító színházára, s rájött, hogy a rendező által üzemeltetett bulvár- és propagandaszínház a szélsőségek extrém megjelenítésével túltolta a szekeret – erre már senki nem kíváncsi, de legfőképp a befektetők nem.

Az Átrium Színház ugyanis üzleti alapon, forprofit cégként működik – minden színdarab más-más üzleti modellben készül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a projekteket koprodukcióban, más cégekkel vagy színházakkal együtt hozzák létre. A befektetők pontos kockázatelemzést kapnak, ami alapján eldönthetik, támogatják-e a darab létrejöttét, avagy sem. Emellett alkalmazzák a jegyárbevétel-megosztás intézményét is, így mindenki vállalja a rizikót, hogy esetleg bukik a darab. Ha a produkció jól megy, a befektetők visszakapják a pénzüket; ha nagyon jól megy, jutalékot is kapnak. Az üzleti modell sajátosságait a néző a drága jegyárakon érezheti, 6600 forinttól akár 12990 forintot is fizethet; attól függően, pontosan melyik sorba és milyen darabra ül be.

Fotó: Daniel Borovi

A Kultúrbrigád Kft. üzemeltetése alatt az Alföldi-centrikus és baloldali propaganda-előadások mellett szeretettel adtak otthont a baloldali politikai hangoknak is. A Mandiner szerint 2022-ben a színház – a Kultúrbrigád Kft. által továbbadott – nagytermében tartotta választási kampányának záró rendezvényét Hajnal Miklós, a Momentum budapesti 3. számú választókerületben országgyűlési képviselővé választott politikusa.

Alföldinek az adományok tekintetében sem lehetett soha panasza. 2019-ben az Origo írta meg, hogy Őrsi Gergely II. kerületi polgármester több százmillió forint adófizetői pénzből kívánja támogatni azt az Átrium Színházat üzemeltető Kultúrbrigádot, amely a szexuális zaklató Gothár Péter által rendezett darabot is játszotta.

2020 tavaszán, szintén a II. kerületi önkormányzattól több mint 20 millió forintot kapott Alföldi Róbert bulvárszínháza, de az I. kerületi polgármester, V. Naszályi Márta is együttműködési szerződést kötött a teátrum alapítványával és több tízmillió forinttal támogatták a Kultúrbrigádot. Az Átrium Színház ekkoriban Alföldi Róbert révén keveredett LMBTQ-botrányba – a II. kerülettel közös szervezés keretében érzékenyítő felolvasást tartottak gyerekeknek. A felolvasást abból a „Meseország mindenkié" című könyvből szervezték, amit egy leszbikus szervezet adott ki, azzal a céllal, hogy ismert meséket írjanak át – többek között – homoszexuális főszereplőkkel.

Fotó: Twitter

2022-ben Alföldi Róbert krokodilkönnyeitől tocsogott a közélet. A rendező problémája ismételten az volt, hogy az állam nem segít, nem támogatja őket abban, hogy a nézők megtekinthessék a transzvesztitákról szóló Őrült nők ketrece című zenés bulvárdarabot.

Akkor ezt írták:

Jelen pillanatban úgy áll a helyzet, hogy a következő hetekben az Átrium utolsó előadásait láthatják, akik jegyet váltottak rá. Az utolsó Őrült nők ketrecét, az utolsó Igenist, az utolsó Isteni végjátékot... és így tovább. Nem tudjuk tovább tartani a színházat. A mai naptól az Átrium csapatának sok kiváló tagja a felmondási idejét tölti. Egytől egyig kitűnő emberek, akiket soha nem lenne szabad elküldeni, mert a színház nagyrészt miattuk olyan, amilyen. Köszönjük nekik – mást nem tudunk írni, mert nem lehet szavakkal kifejezni, amit most érzünk".

 

Őrült nők ketrece
Fotó: Origo

A szorult helyzetet orvosolandó gyűjtést szerveztek, első körben 3,6 millió forintot szedtek össze – mikroadományokból, állításuk szerint, hát persze... – majd a felajánlások pár nap leforgása alatt megduplázódtak, a gyűjtés végére 17 millió forintot koldultak össze a színház megmentésére. A kezdeményezéshez több budapesti kávézó is csatlakozott, miszerint, ha a meghirdetett napon a részt vevő kávézókban elfogyasztasz egy kávét, annak árával az „Átrium Színházat támogatod”. A végén már 100 millió forintról lódítottak. Ismerős, az ellenőrizhetetlen, hazug mikroadományok. Honnét is ismerős? Soroljuk a neveket? Gyurcsány, Karácsony, a tarhálókirály Juhász Péter, Márki-Zay, Magyar Péter.

2023-ban Alföldi újfent előadta a hattyú halálát, ismét a színház bezárását lebegtette: 2023. augusztus 21-én a hivatalos Facebook-oldalukon közleményben jelentette be, hogy „az Átriumban zajló színházi tevékenységünket a most kezdődő évad végével, 2024 nyarán befejezzük”. Azt írták, hogy „elfáradtunk, mert ez a most már öt éve tartó kötéltánc pont azt a kíváncsi és alkotni vágyó energiát veszi el mindenkitől, amiért érdemes és élvezetes színházat csinálni."

A hír hallatán az Örkény Színház sietett Alföldi segítségére és több színházat is felszólítottak, hogy támogassák Alföldi társulatát. Azt is írták, hogy „ha a Kultúrbrigád előadásai az Átriumban nem kerülhetnek színre, az Örkény Színház felajánlja (ahogy független társulatok esetében is tette), hogy valamely előadásukat a színpadán életben tartja”.

Gondolhatnánk, hogy ez a folytonos siránkozás szimplán csak egyszerű színjáték, manipuláció, amivel a közönséget magukhoz csábíthatják és nagyot kaszálhatnak rajtuk, főleg, ha körítésnek szidják is mellé a jobboldalt és a kormányt, azonban ezúttal meglepő dolog történt: 

Az Átrium Vagyonkezelő Kft. egyik tulajdonosa, Csiby Éva – két társa nevében – Facebook-közleményt tett közzé, amelyben kifejti elkeseredettségét, hogy „az elmúlt 6 évben használó, a színházat előadásokkal, fénnyel, jó kedvvel és közönséggel megtöltő csapat, a Kultúrbrigád / Thea Art Nonprofit Kft. csapata elfáradt a küzdelemben és búcsúévadot volt kénytelen meghirdetni”. Csiby ugyanakkor hozzátette: 

Az Átrium azonban nem szűnik meg, és mindent megteszünk, hogy meghatározó kulturális térként fennmaradjon. Reményeink szerint egy év elég lesz arra, hogy kitaláljuk, hogyan lehet az Átrium egy új felállásban egyszerre sikeres, működőképes és színvonalas, ahogy az utolsó 12 évben is volt.”

És valóban. Az Átrium Színház újabb közleményben tudatta, hogy a teátrum színpadán megmaradnak a Dumaszínház előadásai, ráadásul szeptember 8-tól napjaink Farkasházy Tivadarja, a magát írónak nevező Bödőcs Tibor humorista is csatlakozik hozzájuk.

„Visszatér az Átrium Színház-alapító Pintér Béla és Társulata, méghozzá a Parasztopera ikonikus előadásával, ami már szintén futott az Átriumban a fénykorban, és ugyanígy több év szünet után visszatér az Orlai Produkciós Iroda, és melléjük szegődik a Delta Produkció, valamint a Füge Produkció, aki a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházat is működteti” – írták.

Hozzátették továbbá, hogy megpróbálják a „a független színházi világ legjavát" elhozni Budára, és színvonalas kulturális élményt biztosítani Önöknek a továbbiakban is”. 

Mindeközben a Kultúrbrigád a közösségi médiában siratta az elmúlt éveket, és bejelentette, hogy szeptembertől többek között a Ram-Art Színházban folytatják tevékenységüket a Duna másik partján. Az utolsó Átriumban tartott Őrült nők ketrece előadásról készült 24.hu-s videón búcsúzóul a társulat – élükön az Alföldivel – azt sugallták, hogy azért kénytelenek távozni, mert „kegyvesztettek lettek”.

Valójában az történhetett, hogy a befektetőknek elegük lett Alföldiből. A kormányellenesség megmarad, erre Pintér Béla társulata és Bödőcs Tibor humorista a garancia. Amiatt tehát nem kell aggódni, és attól sem, hogy az Átrium színvonala alapvetően változik (Pintér Béla nyilván sokkal tehetségesebb rendező, mint Alföldi, ugyanakkor Bödőcs jóval kínosabb, mint a most távozó színész-rendező). 

Vagyis, a lényegét tekintve minden marad a régiben. Legfeljebb Alföldi mókázásaiért a budai nézőknek fel kell szállni egy villamosra és elmenni a tizenharmadik kerületbe.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!