Már-már közhely, ha a fiatalok karrierről beszélnek: "Szeretnék bekerülni a médiába". Ezalatt sokan a televíziós műsorvezetői, riporteri szakmát értik, ám a képernyős újságírók világába ha nem is lehetetlen, de nagyon kicsi az esély a bejutásra. A kínálkozó helyeket a legjobbak között ismeretségi, bizalmi alapon töltik be. Ennek ellenére az Oktatási Minisztérium tájékoztatása szerint Magyarországon tizenhét felsőoktatási intézmény kínál kommunikációs képzést. Az OKJ-s végzettséget adó iskolák számát.pedig megbecsülni sem lehet.
A fiatalok ettől függetlenül áramlanak ebbe az irányba: a kommunikáció a felsőoktatási szakok népszerűségi listáján az első ötben található. Mindhiába próbálkoznak?
Nőtt a felvevőpiac, kitágult a kommunikációs szakma
Nem egészen, ugyanis a lehetőségek is kitágultak. Ezt erősíti meg Komlósi Gábor újságíró, aki szerint nincs teltház a piacon: "Lehet, hogy ma többen tartanak a kommunikációs pályák irányába, de a felvevőpiac is megnőtt. A régebbi viszonyokhoz képest ma számolatlan mennyiségű szerkesztőség, sajtótermék, kábeltévé, regionális és vidéki adó létezik. Az is igaz: aki régen a médiába került, egész életén át a pályán maradhatott. Ma már nem ilyen biztos a kenyere: a médiaszakember is csereszabatos "termék" lett" - véli a kommunikációs szakembereket képző Komlósi Oktatási Stúdió (KOS) alapító-igazgatója.
Az intézményi kommunikátortól az időjárás-jelentésig
A médiaiskola vezetője példaként elmondta: több volt tanítványa sajtófőnökként helyezkedett el. Akad közöttük intézményi kommunikátor is szép számmal. Egy volt tanítványa a hazai mobilszolgáltatók egyikénél ír ügyféltájékoztató szövegeket mond. Másikuk kismamaként távmunkában időjárás-jelentéseket készít különböző rádióknak. A médiaiskola végzett hallgatói közül olyan is van, aki az egyik ismert nagy bank kommunikációs főmunkatársa lett a szakirányú képzéssel.
A Komlósi Oktatási Stúdió vezetőjének tapasztalatait megerősíti Major Szilvia, a Budapesti Kommunikációs Főiskola Karriercentrumának igazgatója. A BKF hallgatói a kereskedelem, a reklám, a marketing szakmában, a média különböző területein, a PR-, vállalati kommunikációs munkatársként jutnak munkalehetőséghez.
Akiket a cégek keresnek
Az igazgató elmondása szerint a Karriercentrum rendszeresen szervez cégprezentációkat, céglátogatásokat is, ahol multinacionális vállalatok HR- vezetői, elismert fejvadászcégek vezetői mondják el tapasztalataikat. "Az ilyen és hasonló ismeretek megléte elengedhetetlen a munkaerőpiacra való belépéshez. Felméréseink szerint a cégek olyan szakembereket keresnek, akik az elméleti ismeretek mellett képesek előadásokat tartani, üzleti tárgyalásokat bonyolítani, rendezvényeket szervezni, sajtóközleményeket, üzleti leveleket írni, kiválóan beszélnek angolul valamint jártasak a számítógép használatában" - mondja Major Szilvia.
A munkához jutás másik alapja a tanulmányok alatti szakmai gyakorlat. A szerkesztőségek, vállalatok kész, azonnal bevethető médiaszakembereket keresnek. A legjobb, ha a hallgató már a gyakorlat alatt bedolgozza magát egy helyre, így lehet zökkenőmentes az indulás.
Takács Gabriella