"Kedves, nagypapás Mikulást keres kisgyermekes család. Az árban majd megegyezünk" - olvasható az interneten talált egyik hirdetésben. Telefonos érdeklődésünkre a pár szavas hirdetést jegyző hölgy mindössze annyit mondott, az alkalmas külső és a nagypapás viselkedés neki tökéletesen elegendő. Céghez azonban sosem fordulna Mikulásért. "Az túlságosan mű dolog"- indokolja.
A Mikulásnak is kell referencia
Nézetét nem mindenki osztja. Még az utóbbi évek piaci visszaesése dacára is rengetegen fordulnak céghez, alapítványhoz Mikulásért. A Magyar Mikulás Alapítvány például 1990-ben kezdte meg működését, azóta képeznek ki piacképes Mikulásokat, magánszemélyeknek és cégeknek szóló műsorokra egyaránt. A szezonban átlagosan 15-20 Mikulással működnek együtt, akik az elmúlt években már bizonyítottak. Mint azt az alapítvány létrehozója, Halász Etelka elmondta: "külsős, úgymond "utcáról beeső" pályázó náluk nem is lehet Mikulás. A jelöltek kizárólag ajánlására érkeznek - így a kóklerek, a kalandorok, a produkcióban csak pénzt látók azonnal kiesnek a rostán." Az alkalmatlanok, a csalók kiszűrésére már államilag elismert (OKJ-s) képzés kidolgozásán gondolkodik három nagy szervezet.
Komolytalan a vékony és a tornacipős Télapó
Mikulásként a külsőségek sem elhanyagolhatók. "A Mikulás termete legyen daliás, kiállása tekintélyt parancsoló. Hiába a pompás díszlet, a jelmez, a csillogó külsőségek, a gyermekek egy vékony, rossz tartású, beesett hátú Mikulást úgyis képtelenek komolyan venni"- hívja fel a figyelmet Halász Etelka. A műszálas állszakáll, a nadrág alól kikandikáló tornacipő szintén illúzióromboló és hiteltelenné teszik a Mikulást.
Szakmai tréningeken sajátítják el az ajándékosztást
A jelölteknek az ajándékosztás előtt legalább egy, három alkalomból álló tréningsorozaton kell átesniük. "A tréningen szerepel színpadi mozgás, viselkedéskultúra, beszédtechnika képzés, gyermekirodalom, versek, egy kis szociológia és gyermekpszichológia is. A jelöltek aztán egymással is elgyakorolják az ajándékozási ceremóniát. Az viszont, hogy ki mennyire lesz hiteles a Mikulás szerepében, úgyis csak a helyszínen derül ki, ezért is annyira izgalmas ez az egész "- a Mikulás Alapítvány vezetője.
Nem mindenki osztja azonban azt a nézetet, hogy a Mikulásnak ilyen széles ismeretanyaggal kell rendelkeznie. A Blue Cats Művészeti Egyesület vezetőjeként csaknem másfél évtizede Mikulásként fellépő Veres Pál György úgy látja: szükségtelen a Mikulásnak egyszerre énekelni, szavalni, táncolni tudni és némi iróniával megfogalmazva cigánykerekezni. Az ok: igényes kivitelezésben, megjelenéssel, jó szívvel előadva a Mikulás megjelenése önmagában hatásos, ütőképes produkció, amit ha megfelelő személlyel prezentálnak, a gyermekek úgyis leesett állal néznek majd végig."A Mikulás a gyermek szemében önmagában is szimbolikus jelentőségű figura, aki ajándékot oszt, a jókat megjutalmazza, a rosszakat megbünteti" - magyarázza.
Nem lehet ebből meggazdagodni
Bár az utóbbi pár évben megszaporodtak a Mikulásban üzleti lehetőséget látó cégek, a megszólalók úgy látják: egyelőre inkább gyermekszeretetből és hivatástudatból küldik házhoz a Mikulásokat. Egyikük sem ezen fog meggazdagodni. A Magyar Mikulás Alapítvány gyakorlatilag nullszaldósként fejezi be a rendezvényeket. A szolgáltatók sem dúskálnak a bevételben. A Mikulásként munkát vállaló mindenesetre - szakmai tapasztalattól, alkalomtól, helyszíntől, megrendelői igénytől és a gyermekek számától függően - 1000-15 ezer forintot kasszírozhat rendezvényenként a rendelkezésére álló 1-2 nap alatt. A munkát alkalmanként 1000-1500 forintért vállalók általában bevásárlóközpontokban osztogatnak valamilyen apróságot. A magasabb tarifáért szakállat és piros ruhát öltők céges rendezvényen vagy a megrendelők lakásán az ajándékosztás mellett kedélyesen el is beszélgetnek a kicsikkel.
A luxus Mikulás százezerbe is kerülhet
Esetenként nem kizárt a monumentális kivitelezésű megjelenés sem-luxuskivitelben, manókkal, zsákkal, pásztorbottal, speciális effektekkel, hótündérrel és közös versmondással. Mindez azonban jóval 100 ezer forint fölé tornászhatja a megrendelt Mikulás-szolgáltatás árát. Igaz, a szervezők bevallása szerint a kivitelezés, a jelmezek, a speciális effektek bevetése után nem sok haszon marad a cégnél...
Takács Gabriella