Sok elektronikai eszköz segít, hogy terepen se legyen gond
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Európában eddig nem volt túl nagy divat a pickupozás, inkább a szabadidő-autók iránt nagy az érdeklődés. Ha valaki mégis ebből a kategóriából szeretne választani, jellemzően a japán gyártók kínálatából válogathat, európai márka eddig nem nagyon foglalkozott ezzel a szegmenssel.
A nagy japán négyes mellett (Mazda BT-50, Mitsubishi L200, Nissan Navara és Toyota Hilux) csupán néhány másik ázsiai gyártó, a Ssangyong, az Isuzu, a Tata és a Mahindra pickupjai voltak elérhetőek, meg persze a Ford Ranger, de az tulajdonképpen megegyezik a Mazdával. Most a haszonjárműiről eddig is ismert és elismert Volkswagen is úgy döntött, hogy beszáll a versenybe: érkezik az Amarok.
A VW újdonsága Dél-Amerikából indul hódító útjára, a cégóriás Buenos Aires melletti "Pacheco" üzemében gyártják majd. Korábban úgy volt, hogy a nem túl ötletes Robust nevet kapja, aztán a bemutató előtt nem sokkal mégis az Amarok névre váltottak. A név állítólag Észak-Kanada és Grönland vidékein élő inuit nép nyelvén farkast jelent, de a latin nyelvterületen szó szerint a "szereti a köveket" kifejezésként is fordítják, ami különösen fontos lehet a gyártónak, hiszen arrafelé elég sokat el akarnak belőle adni. A modell első hivatalos debütálása is ott volt, mégpedig a második dél-amerikai Dakar-ralin, ahol ez volt a futam hivatalos kísérőjárműve.
Az orra alapján SUV is lehetne. A Volkswagen szerint családi és munkaautó egyben
Bár dél-amerikai a gyártás, a modellt alapvetően Németországban tervezték, kabinja a Transporter és a Golf stílusjegyeit örökölte, a külső is hasonlít a friss Volkswagen-modellekre.
Érdekes módon az Amarok kívülről első látásra nem hökkentett meg, pedig a kategória többi résztvevőjéhez képest a külső méretei illusztrisak, ez a leghosszabb, meglepően széles, ezért viszont kicsit alacsonyabbnak tűnik a konkurenseknél. Vízszintes kiterjedése miatt logikusan a raktér is terjedelmesebb, a kategóriaelső platóra büszkék is a németek. Igaz, csak a duplakabinosok között számít ez nagynak. Divatosnak szánt orra ellenére inkább valószínű, hogy valaki melós kocsinak veszi, mint hogy az új Touareg helyett választja majd.
A plató méretére nagyon büszkék. Terepszögei a nagy tengelytáv miatt nem a legjobbak
Az alapverzióhoz lemezfelnik járnak, fekete, strapabíró tükrök és lökhárítók. Természetesen a jobban felszerelt változatok már fényezett elemeket kapnak, nagy könnyűfém kerekekkel. Ezekben még mindig kicsit furcsa látvány a kemény műanyagok és a bőrülés kombinációja, bár ez sem tűnik igénytelennek, azért ez mégsem egy munkagép. A tervek szerint flottában inkább az alapfelszereltségű változatot fogják értékesíteni a kis motorral, míg az egyéni vásárlók a magasabb, Highline szintet kérik majd az erősebb motorral.
Belül természetesen nem teljesen olyan, mint egy személyautó, de inkább ahhoz áll közelebb, mint a teherautókhoz. Kényelmes, személyautós az utastér, de nagyon magasan ülünk. Tűrhetően komfortos a vezetőülés, a hátsó ülések pedig felhajthatók. Széles határok között állítható a kormány, így könnyen megtalálható a megfelelő üléspozíció. Jó nagyok az oldalsó tükrök, ellentétben a belsővel, amely kicsinek tűnt. A szélsőséges körülményeket a mind a négy üléshez kialakított kapaszkodók segítségével lehet átvészelni.
Nemcsak a méretei miatt lehet különleges választás az Amarok, a motorizáltsága is igazán vonzó. Jelenleg a konkurensek nagy része 2,5 vagy háromliteres dízelekkel dolgozik, míg a Volkswagen húzott egy meglepőt, és belerakták a kétliteres dízeljüket. Nem is akármilyet, hanem mindjárt a vadonatúj duplaturbósat, amely még egyik személyautóban sem mutatkozott be. Nem csak 163 lóerős teljesítményével, de a 400 newtonméteres nyomatékával is kitűnik, a vetélytársak motorjai nagyobb lökettérfogatból, nagyobb fogyasztással csalogatnak elő hasonló erőt.
Személyautós lett az utastér, de természetesebben keményebbek a műanyagok
Az Amarok menetteljesítményei is nagyon jók, 11 másodperces gyorsulásával, 185 km/órás végsebességével bizony lepipálja a konkurensek két és fél litereseit is. Később érkezik ugyanennek a motornak a butított, 122 lóerős változata, sőt a sajtótájékoztatón megszellőztették, hogy hamarosan jöhet egy benzines verzió is.
Nagyon erős az új TDI, már 1800-as fordulatszámon érezni a turbó hatását, onnantól elegendő erővel húz. Persze autópályán, a tetemes légellenállás miatt hatodikban már nem ficánkol, de terepen, felezővel szinte mindent megold. Sajnos a bemutató programjában valódi sárdagasztás nem volt, csak keményre taposott földutakon haladtunk, így nagy nehézségek elé nem állítottuk az Amarokot. Óriási hajóként közlekedik a terepen, határhelyzetekben sokat segíthet a sok okos elektronika.
Természetesen van kapcsolható négykerék-hajtás, valamint felező, de nagy vészhelyzetben még kapcsolni lehet a hátsó diffizárat is, és segíthet a lejtmenet-vezérlő is. A menetstabilizáló kikapcsolható, de sokkal feltűnőbb volt, hogy a terep-ABS mennyit számított. Terepgumikkal nehéz zavarba hozni az Amarokot.
Pontos árak csak ősszel lesznek, ötmillió forint körül várható a 4x4-es alapváltozat
Alapvetően tetszett az Amarok nyújtotta vezetési élmény, bár a kicsit túlzottan szervós kormányzás sokat elvesz az érzésből. A váltó viszont remekül kapcsolható, minden fokozat határozottan kattan a helyére. Az egyes és a kettes viszonylag rövid áttétel, míg a hatodik annyira hosszú, hogy szinte alig gyorsul gázadásra, vagyis egy valódi kímélő, utazófokozat. A nagy Volkswagen átlagban 8,1 és 8,6 liter közötti fogyasztást produkált, ami azt jelenti, hogy a 80 literes tank majdnem ezerkilométeres hatótávot tesz lehetővé. Érdekes, bár nem mérvadó adat, hogy a terepfogyasztás 28 liter/ 100 km volt.
Menet közben a motorzaj nem zavaró, de a kipróbált autóban a szélzaj a szélvédő felől szokatlanul erős volt. Akik teherautónak veszik, azoknak fontos lehet, hogy a plató 180 fokban nyitható targoncás rakodáshoz, a két kerék között pont elfér egy szabványos euróraklap, kialakítottak rögzítési pontokat a hevederhez, és rendelhető műanyag platóbélés is. Az Amarok kétféle terhelhetőségi szinttel kérhető: három hátsó laprugóval 950, öttel 1150 kg-mal pakolható meg.
Ősszel derül ki az autó ára, 5-5,5 millió között várható a 4x4-es alapváltozat, a kétkerék-meghajtású valamivel olcsóbb lesz, de csak rendelésre hozzák. A kipróbálható Amarokok már idén megjelennek a kereskedésekben, az ügyfelek a rendelés és a szállítás határideje szerint, várhatóan év elején jutnak autójukhoz. Tavaly 4500 darab pickupot adtak el hazánkban; idén várhatóan jelentősen csökken ez a szám, a Volkswagen 2011-től, a forgalmazás szempontjából első teljes évtől évi ötszáz darabos eladással számol.