Vettel és Schumacher fogta közre Hamiltont
2011. szeptember 09. 13:56
A Red Bull az Olasz Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén bizonyságát adta, hogy az elmúlt évekkel ellentétben Monzában is ütőképes lehet, amikor Sebastian Vettel a délelőtti leggyorsabb Lewis Hamiltont lepipálva megkaparintotta az első helyet.
A verőfényes napsütésben Vettel a lágy gumikon 1:24.010 alatt teljesítette a körét. Ez kissé elmaradt ugyan Hamilton reggeli eredményétől, de több jel utalt arra, hogy a pálya a hőmérsékleti viszonyok miatt eleve lassabb lett. Később, az edzés végén, amikor szokás szerint mindenki magasabb üzemanyagszinttel körözgetett a használt gumikon, a Red Bull versenytempója is biztató volt: Vettel sorozatban 1:27-es köröket futott, miközben a többiek 1:29 körülieket.
Hamilton azonban csak 36 ezredmásodperces különbséggel szorult a 2. helyre, és a következő körében javított volna: még a második mért pontnál is sokkal gyorsabbnak tűnt, de a Parabolicában utolérte Jaime Alguersuari Toro Rossóját, ezért inkább kiment a bokszba.
A képzeletbeli dobogó legalsó fokára némi meglepetést okozva Michael Schumacher tornázta fel a Mercedest, aki az elsők között váltott a lágy keverékű Pirellikre, és a pálya első szektorában mindenkinél jobb részidőt ért el. Csapattársa, Nico Rosberg azonban sokáig a garázsban vesztegelt egy műszaki probléma miatt, aztán azonnal a lágy gumikon hajtott ki a pályára, de ezt nem tudta kihasználni. Ezért a mezőnyben a kicsúszó Sébastien Buemi mellett egyedüliként érte el a legjobb köridejét a közepes keveréken, s öt másodperces hátrányban, Tonio Liuzzi Hispaniája mögött zárta a napot.
Kattintson a képre a galériához!
A küzdelem egyébként jóval szorosabb volt, mint délelőtt, hiszen még a 16. helyezett Pastor Maldonado hátránya is csupán 2,3 másodpercre rúgott. A Ferrari azonban egyelőre nem tudta megörvendeztetni a tifosit: Felipe Massa a 4., Fernando Alonso pedig az 5. helyen végzett.
Az edzésen Buemi balesete volt az egyetlen komolyabb incidens, amelyben a Toro Rosso a Parabolica korlátjának vágódva összetört, míg Kamui Kobajasi Sauberje már a leintés után robbant le.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A hétvégét délelőtt Lewis Hamilton nyitotta az élen, alig 2 tizeddel elmaradva Jenson Button egy évvel ezelőtti legjobbjától. A monzai pálya mindhárom szektorában ő futotta meg a legjobb részidőt is.
A délelőtti edzés után robbant a hír, hogy a Red Bull további öt évre meghosszabbította motorszállítói szerződését a Renault-val, így az új turbókorszakot is együtt fogják megkezdeni.
Több mint tíz fokot emelkedett a hőmérséklete reggel óta, immár 40 fokos. A napsütés továbbra is zavartalan, gyönyörű idő van Monzában.
Máris tizenhatan hajtották ki rá, hogy megtegyék az ellenőrző körüket.
Most nem sokat teketóriáztak a csapatok, azonnal mért körre küldték ki az autóikat. Pérez 1:26.760-as körrel repíti az élre Sauberjét, mögötte Petrov és Alguersuari kezd. Máris 12 versenyzőnek van mért köre.
Az első sikánnál inkább továbbengedi a Mercedest. Délelőtt is sok ilyen jelenetet láttunk.
1:26.807-es körével mindjárt megkaparintja az első helyet.
A Parabolicában lesodródott a fehér csík mögé, átszánkázott a kavicságyon, és a szemközti gumifalba csapódott, amitől letört az autójáról az első vezetőszárny és a balelső kerék is. A Toro Rossónál nem boldogok. Már csak azért sem, mert pillanatokkal korában Alguersuari is kalamajkába keveredett az egyik Force Indiával. Hevesen mutogatott dühében, ma már másodszor.
1:25.905-ös köre szűk két tizeddel jobb Webberénél, és 6 tizeddel Hamiltonénál. Ez még mindig jócskán elmarad attól az 1:22.839-től, amivel Vettel egy évvel ezelőtt megnyerte a második szabadedzést.
Immár övék az első két hely. Miközben Webber a Lesmók után az egyik Virgin szélárnyékában szerzett lendületet, Vettel 1:25.635-tel új etalont állított fel. Őket Button, Massa és Hamilton követi a tabellán.
Vettel 1:25.510-re javít, de Massa 0,178 másodperces hátránnyal így is beférkőzik a két Red Bull közé. Természetesen még mindenki a keményebb keverékű, azaz közepes gumikat használja.
1:25.134 az új szint. Közben Alonso is maga mögé utasította Massát. A Ferrari garázsában vendégként ott van Rory Byrne, a csapat egykori főtervezője a Schumacher/Todt/Brawn korszakból. Stefano Domenicalival cseveg.
Csak ő és Ricciardo nem iratkozott fel a tabellára. A visszajátszásból látszott, hogy Alonso a Roggia kijáratánál a fűre csúszott a Ferrari balhátsó kerekével, és alig tudott korrigálni.
Kilenc kör után, 1:24.866-os legjobbal tért vissza a garázsba. Azért ez még Hamilton délelőtti legjobbjától is egy másodperccel elmarad - nyilván a magas üzemanyagszint miatt.
Átugrat a kerékvetőn, de az aszfaltozott bukótérben landol, úgyhogy szinte zavartalanul nyomhatja tovább a gázt.
Jelenleg a 16. helyen áll, nekivág egy második etapnak. Rosberg Mercedesét a jelek szerint javítják - állítólag az edzés előtt egy új padlólemezt cipeltek be a garázsba. Lehet, hogy a délelőtti tréningen megsérült az autója a kicsúszások egyikénél.
Az első hat helyezett kint van a pályán, de mivel továbbra is a már használt, keményebb keverékű Pirelliket használják, és jellemzően a versenyre készülnek, nem igazán javítanak - kivéve Hamiltont, aki gyors körön van.
Így is 4 tized a lemaradása Vetteltől. Közben Rosberg is kigurulhatott végre a bokszból.
Az 5. helyre kormányozza rajtuk Sauberjét, az ideje 1:25.675. Rosberg is azonnal a lágy gumikat választotta, meglátjuk, mire megy velük.
A lágy gumikon 1:24.816-os kört fut, de még ez is lassabb Hamilton délelőtti legjobbjánál, és mindössze 46 ezreddel jobb Vettel mostani, kemény Pirellikkel elért eredményénél. Pedig a kétféle gumi között durván egy teljes másodperc a különbség. Mindenesetre Pérez csak a 4., Senna a 7., Alguersuari a 9., Rosberg pedig a 18. helyig jutott a lágy keveréken.
Az új ideje 1:24.347, így már fél másodperccel vezet Vettel előtt. Úgy tűnik, a lágy gumik is a második mért körükben a leggyorsabbak. Senna közben már az 5. helyen áll a Renault-val.
Első körét a lágy gumikon 1:24.908 alatt tette meg. Ő nem tesz meg visszahűtő kört, mielőtt újra rálép a gázra, hanem azonnal megkezd egy újabb gyors kört...
Massa a második körével is a Mercedes mögött maradt, bár csak 19 ezreddel. A középső szektorban gyorsabb volt Schumachernél, de az elsőben fél másodperccel elmaradt tőle. A Ferrari alighanem nagy leszorítóerőre van behangolva, mármint monzai viszonylatban.
Hamilton, Vettel és Webber is kigurultak a bokszból, hogy kipróbálják a lágy Pirellit, vélhetően kevés benzinnel. A következő percekben talán tisztább képet kaphatunk az erőviszonyokról.
Az első szektorban fél másodpercet vesztett Schumacherhez képest, de a középsőben 6 tizeddel gyorsabb volt nála, így 1:24.046-tal átveszi a vezetést. Vettelt az első körében feltartották, de aztán beférkőzött a második helyre, Button viszont egyelőre sem Schumachert, sem Massát nem tudta megelőzni. A sorrend: Hamilton, Vettel, Schumacher, Massa, Button, Pérez. A pálya lassabbnak tűnik, mint délelőtt...
Az első részideje egyéni, a második abszolút legjobb volt, de nem fejezte be a körét, hanem kiment a bokszba. Alonso csak a 7. helyet tudta megszerezni a lágy gumikon, a hátránya 7 tized.
Míg Hamilton nem javított, ő kint maradt a pályán, és 36 ezredet vert a McLarenre. Az ideje még így is 1:24 felett van. A visszajátszásból közben látszott, hogy Hamilton azért hagyta félbe a körét, mert a Parabolicában utolérte a lassan haladó Alguersuarit.
Ugyanúgy, mint délelőtt, most is az övé a legnagyobb végsebesség, 347 km/óra. Őrület! Alonso közben felzárkózott Massa mögé, az 5. helyre.
A lágy gumikkal is ilyen sok kört ment, míg Webber hetet. Schumacher ehhez képest egy három mért körös etapban érte el azt az idejét, amivel jelenleg a 3. helyen áll.
Ezért nem tett meg mért kört ezen az edzésen. A rajtrács végén egyébként a két Lotus hátránya 4,5 másodperc, de Liuzzi egyelőre nemcsak a két Virgint, hanem még Rosberget is megelőzi.
Bár nem lehetett tökéletesen érteni, úgy hangzott, mintha azt kérdezné a rádión, hogy nincs-e baj a kuplungjával. Az utolsó tíz percre 22 autó hajtott ki a bokszból, szokás szerint megint sűrű a forgalom.
Ahogy ilyenkor szokták, az edzés végén magas üzemanyagszinttel, de többnyire az már használt lágy gumikon körözgetnek. Ross Brawn a Mercedes irányítóközpontjából nézi, ahogy a csapat szerelői gyakorolják a kerékcserét Rosberg autóján.
Úgy tűnik, valamiért sem Button, sem Hamilton nem nyitja fel a hátsó szárnyát az egyenesekben. Talán azért, mert tudni akarják, mekkora lesz a különbség végsebességben a verseny és az időmérő között. A szárny szögét nem könnyű úgy eltalálni, hogy szombaton és vasárnap is elfogadható legyen.
Vettel folyamatosan 1:27-es köröket megy, ami lényegesen jobb mindenki másénál - persze nem ismerjük az üzemanyagszinteket. Közben Ricciardo is kihajtott végre a pályára elhúzódó autóvillamossági problémája után.
Vettel maradt az élen. Kobajasi Sauberje még, alighanem műszaki hiba miatt, megállt az Ascari felé vezető egyenesben. A japán kiszállt, és gyanakodva szemügyre vette az autóját. Rövidesen bővítjük a cikket a teljes végeredménnyel.