Vettelt nem lehetett befogni Monzában
2013. szeptember 06. 13:53
Köszöntünk mindenkit az Olasz Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan megkezdődik az a másfél óra, amelyben a csapatok hosszú etapos tempójára is fény derülhet. Apropó, fény: Monzábnan továbbra is süt a nap.
Az első edzést Lewis Hamilton zárta az élen, de csak néhány századot vert Fernando Alonsóra. A hétvégén a Ferrarin a világ szeme: ők is tudják, hogy győzniük kell, ha életben akarják tartani a világbajnoki esélyeiket. Íme a délelőtti végeredmény.
A Lotus első futóművét 10 cm-rel előrébb vitték, így megnőtt a tengelytáv, és az orr-részt is megint alá kellett vetni a töréstesztnek. Az új kasztnit erre a hétvégére csak Räikkönen kapta meg, Grosjean nem, de egyelőre ezzel sem tudott beleszólni a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull küzdelmébe. Egyébként elismerte, hogy lényegében lemondott a vb-címről.
Mármint az egyenesben. Míg Spában szokatlan módon az ő végsebességük volt a legjobb, Monzában ma délelőtt a lista legaljára kerültek. Vettel és Webber végsebessége több mint 10 km/ó-val maradt el a leggyorsabbaktól. Az utolsó szektorban ennek ellenére Vettel érte el a legjobb részidőt.
A Red Bullt lázasan szerelik: leszedték az orrkúpját, a motorborítását, és a hátulján dolgoznak. Nem tűnik úgy, hogy mostanában kimehet vele a pályára.
Máris kilencen kihajtottak a pályáram senki nem vesztegeti az idejét.
1:27.100 alatt teljesíti, 8 ezredet verve Pérezre. Ricciardo és Chilton is megtett egy-egy mért kört, majd Räikkönen 1:26.700-zal átvette a vezetést. Közben kiderült, hogy Webber Red Bulljában a KERS-t szerelik.
Az első sikánban megismétli a délelőtti produkcióját: besokall a bejáratnál, de ezúttal csúnyán megüti a bal oldali rázókő melletti betonhurkát, és elpattog rajta. Vergne ugyanott tovább engedte az autóját, Bianchi pedig az Ascariban rongyol át a buzkótéren.
Az autóját ezek szerint sikerült gyorsan megjavítani: már az előbb az élre ugrott vele, és most mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva 1:25.038-ra javított. Az előnye így 0,687 másodperc. Egyelőre mindenki a kemény gumikat használja.
Massa erre panaszkodik a rádión. Ez egyébként Monzában gyakori probléma, Button most mégis túlkormányzottságra panaszkodik.
Tévedtünk: valójában Vettel vezet, nem Webber. A hivatalos androidos app Webbert jelzi az élen, az időmérő monitor viszont Vettelt, és annak van igaza. Most viszont Webber is tényleg kihajtott a pályára. Hamiltont meg Rosberggel keverte az app, de valójában a német áll a 2. helyen.
Már megkapta a lágyabb keverékű Pirelliket, de az autóján még állítanak, egyelőre nem hajtott ki a pályára velük. A Sky az előbb élő hőkamerát mutatott az első gumikról: jól lehetett látni, ahogy a bal első a Parabolicában hirtelen felmelegedett, aztán az egyenesben lehűlt. A jobb első külső pereme nagyon hideg lett, de a közepes keverék akár hólyagosodhat is, ha a kerékdöntés miatt túlmelegszik a belső pereme az egyenesben.
Most tényleg ő az. Vettel 5 tizedet vert a 3. helyezett Alonsóra, Webber 3-at. A 4. helyen Hamilton áll. Már Ricciardo és Bottas is a közepes gumikon van kint.
Sem ő, sem Bottas nem tudott lefaragni a korábbi időeredményéből a közepes gumikon. Bottas az egyenesben extrém lassú, a Williams vizsgálja a problémát. Közben Vettel is bevállalta a lágyabb Pirelliket.
Fél óra után: Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Massa, Button, Pérez. Most Grosjean fékezte el magát az első sikánnál.
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1:24.721 az új ideje. Ez azt jelenti, hogy egyelőre csak 3 tizedet javított a kemény gumis eredményén. Már Webber, Rosberg és sokan mások is a közepes keverékre váltottak.
A második mért körében további 3 tizeddel gyorsult, az új etalon 1:24.453. Webber elsőre szintén keveset, csak 2 tizedet javított. Most Hamilton és Alonso próbálkozik.
Hamilton csak 4, Alonso pedig 9 századot hozott a korábbi, kemény gumikon elért eredményén: ez nem túl sok. Viszont, amit már említettük, a közepes Pirellik hajlamosabbak a hólyagosodásra, ezért lehet, hogy a versenyen a kemények lesznek a jobbak.
Szektorról szektorra szinte ugyanazt hozták, mindketten javítottak a második mért körükben is, akárcsak előzőleg Vettel. Alonso egy századdal gyorsabb volt, a 3-4. helyen állnak. Illetve álltak, amíg Räikkönen most meg nem előzte őket...
Vettel, Webber, Räikkönen, Grosjean, Alonso, Hamilton, Rosberg, Button, Pérez, Massa. A Lotusok többet javítotak a közepes gumikon, mint mások, Hamilton viszont arra panaszkodik, hogy az autója lassú az egyenesben.
A legjobb időeredmények a kemény illetve a közepes gumikon:
Vettel 1:25.038 => 1:24.721 => 1:24.453
Webber 1:25.253 => 1:25.076
Hamilton 1:25.534 => 1:25.494 => 1:25.340
Alonso 1:25.543 => 1:25.456 => 1:25.330
Räikkönen 1:25.725 => 1:25.116
Vettel, Hamilton és Alonso két lépésben javított, Räikkönen viszont egyetlen kör alatt, de többet.
A legrosszabb helyen, a Parabolica végén csúszott le a porba, de megúszta, csak a gumijai lettek kissé koszosak.
Vettel, Rosberg és Hülkenberg már vissza is tért a kemény keverékhez, és 1:28-1:29-es köröket fut, a többiek még a közepes Pirelliket használják.
Vettel a kemény, Webber a közepes gumikon teljesíti az aktuális etapját, a 10. illetve 9. körükben járnak. Az idejük: 1:28.647 / 1:28.906. Rosbergé, ugyancsak a kemény Pirelliken, a 11. körben 1:29.492. A Red Bull előnye tetemesnek tűnik.
Egy óra után: Vettel, Webber, Räikkönen, Grosjean, Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Pérez. Vettel 6 tizeddel van Webber és Räikkönen előtt.
Räikkönen és Grosjean, mindketten a közepes keveréken, ezredre azonos, 1:25.116-os körrel iratkoztak fel a tabellára. Nem rossz!
14 kört tett meg a kemény gumikon, most a közepesekre váltott. Webber még 16 kör után is kitart azok mellett, de a leghosszabb, 18 körös etapon most épp Rosberg jár. Ő is a kemény Pirelliket használja, a legutóbbi köre már 1:29.592 volt.
Az utóbbi percekben már másodszor hagyta el a pályát, most épp a második sikánt vétette el. Rengetegszer kicsúszott ma.
Ő 20 kört tett meg egyhuzamban, kiment a bokszba közepes gumikért. Barrichello a Ferrari garázsában ácsorogva figyeli, hogy Webber is zsinórban a a 20. körét teszi meg. Ez nem szélsőségesen sok, mert Monzában az egykiállásos taktika szokott lenni a nyerő. A bokszutcán való áthaladással ugyanis rengeteget, 24 másodpercet lehet veszteni.
Váltóhibával be kellett gurulni a garázsba, a rádión azt mondta, nem vette be a 3-as fokozatot. A Ferrari így csak egy autóval tud adatokat gyűjteni. Közben Hamilton most a Parabolica kijáratánál sodródott le, Sutil pedig keresztbe állt az egyik féktávon.
A második Lesmóban hirtelen kitör a Ferrari fara, és kipattog vele a kavicságyba, de szerencséjére vissza tud evickélni a pályára. A hátsó gumijai már valószínűleg tropára mentek: már 26 kört tett meg velük, és az etap 19. körében jár.
A legutóbbi körben ő érte el a legjobb, 1:28.043-as időeredményt, a közepes gumikon teljesített etap 10. körében. Vettel kihajtott a bokszból, aztán csigatempóban a sikáb bukóterébe menekült valaki elől, akit nyilván a tükörben vett észre.
Vettel simán maradt az élen, a levezető körében szóltak neki, hogy gyakorolhatja a fékezést a bokszbejáratnál. Grosjean dühösen integetett Pic-nek, aki feltartotta a célegyenesben. Köszönjük a figyelmet! Rövidesen jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.
Sebastian Vettel igazolta az ellenfelek aggodalmát, amikor a korábban a Red Bull leggyengébb pályájának számító Monzában is tetemes előnnyel nyerte meg az Olasz Nagydíj péntek délutáni szabadedzését. Meglepően jól szerepeltek a Lotusok is.
Vettel ellentmondást nem tűrően kormányozta az élre a Red Bullt azon a pályán, ahol öt évvel ezelőtt az első győzelmét aratta. A kemény, majd a közepes keverékű gumikon is ő volt a leggyorsabb, s végül 6 tizedet vert még saját csapattársára, Mark Webberre is, pedig egyébként igencsak sűrű volt a mezőny: a 2. helyezettet mindössze 1,3 másodperc választotta el a 16-odiktól. Ráadásul a Red Bull versenytempója is meggyőzőnek tűnt, legfeljebb a gyenge végsebesség teheti támadhatóvá őket.
A Lotus délutánra feltámadt, s bár csak Kimi Räikkönen kapta meg a 10 cm-rel hosszabb tengelytávú autót, ő és Romain Grosjean ezredmásodpercre azonos köridővel zárták az edzést. Két tizedet vertek Fernando Alonsóra is, pedig a Ferrarinál elismerik, hogy a hétvégén le kell győzniük Vettelt, ha nem akarják, hogy a világbajnoki esélyeik végleg elússzanak.
Lewis Hamilton a kemény és a közepes gumikon is fej-fej mellett haladt Alonsóval, és csak egyetlen századmásodperccel maradt le tőle. De szemlátomást nem érezte kényelmesen magát a Mercedesben: a versenyzőknek mindig időbe telik, amíg hozzászoknak a kis leszorítóerős monzai beállításokhoz, Hamilton azonban feltűnően sokszor hagyta el a pályát, szinte minden kanyarban lesodródott róla egyszer. Igaz, a vetélytársai, köztük Alonso és Räikkönen sem úszták meg kicsúszás nélkül.
A Ferrari másik versenyzője, az állásáért küzdő Felipe Massa a 8. helyen végzett, és a tervezettnél hamarabb be kellett fejeznie az edzést, mert elromlott a sebességváltója. Mark Webber pedig még az edzés elején veszített időt, amikor a Red Bull szerelőinek egy KERS-hibát kellett orvosolniuk az autóján.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!