Az Európai Unióban elkezdődött egy jogszabálytervezet kidolgozása, amely leszámolna végre a valóságtól elrugaszkodott autós fogyasztási adatokkal. Ellentétben a jelenlegi gyakorlattal, az új szabályok közutakon, valós körülmények között elvégzett fogyasztási teszteket írnának elő laboratóriumi vizsgálatok helyett.
A fogyasztásmérés jelenlegi szabályozása legfeljebb a különböző modellek fogyasztásának összehasonlítására jó, de még arra sem igazán: az egyes modellek fogyasztása közötti, laboratóriumi körülmények között mért különbségek ugyanis nagyobbak, de akár kisebbek is lehetnek a hétköznapokban.
Az Európai Bizottság tavalyi tanulmánya szerint az autógyártók mindent megtesznek a fogyasztási adatok kozmetikázása érdekében. Mivel semmi nem tiltja, gondolkodás nélkül leragasztják például az ajtóréseket, vagy éppen olyan sima felületen tesztelik az autókat, amely a valóságban elképzelhetetlen. Ebben a cikkben írtunk bővebben a különböző, előszeretettel alkalmazott trükkökről.
Az Európai Uniónak régi vesszőparipája a szén-dioxid-kibocsátás, így a jelentés is főleg ennek vizsgálatára koncentrált. Az adatok szerint a katalógusokban szereplő szén-dioxid-kibocsátási adatok átlagosan 11 százalékkal alacsonyabbak a valós értékeknél. Szeptember elsejétől egyébként szigorítják a mérési előírásokat, de az új szabályok (amelyek várhatóan az év végére állnak össze egységes javaslattá) sokkal messzebbre mennének.
A Bizottság szerint a nitrogén-oxid-kibocsátást, amely többek között tüdőbetegségekért és emberek ezreinek korai halálozásáért felelős, a szén-dioxidnál sokkal nagyobb mértékben "mérik félre" a gyártók. Becslések szerint valós körülmények között az autók nagyjából ötször annyi nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint amennyit a gyártók megadnak. A terveket emiatt nem lesz könnyű lenyomni a várhatóan az utolsó pillanatig tiltakozó autógyártók torkán.