Erre jutott a Fairygoodboss nevű karrierportál egészen friss, 2016 áprilisi felmérése. Eszerint harminc alatt nagyon érdekli őket az előrelépés, a juttatások és a mentorálás, 30 felett pedig a szabadidő és a juttatások is fontosak. De a fitneszterem-bérlet, a jó konyha és a támogatott étkezés szinte egyáltalán nem érdekli őket, akármelyik korosztályhoz tartoznak is.
A Fast Company cikke azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a vállalatok kissé aránytévesztetten szemlélik a kérdést. Ma az a trendi cég, amelyik a coolságba fektet be. A rugalmas munkavégzés fejlesztése helyett ping-pongasztalt vesznek,
jógatanárt és – megtörtént esemény! – tibeti hangtálterápiát fizetnek,
illetve a kajatémában próbálnak villantani.
A rugalmas munkaidő nem azt jelenti, hogy mindenki akkor jár be, amikor akar, és még az otthonról bedolgozást is csak részben. A kulcsszó az irányítás, az,
ki osztja be a feladatok sorrendjét.
Romy Newman, a felmérést végző FairyGodBoss így fogalmaz: „Én tudom, mi a dolgom, a vezetésnek az a feladata, hogy megbízzon abban, majd én ellátom őket.” Például ahelyett, hogy értekezletekbe ragasztaná be a kollégákat.
Az Asana, a Dropbox és a Dell nem csak a technológiai profilban hasonlít. Ezek a cégek már szinte teljesen átalakították a saját céges megbeszéléseik szerkezetét, de legalábbis tudatosan ölnek nagyon sok energiát a kérdésbe. Helyette olyan kultúrát építenek
– önellenőrzés, felelősségvállalás, kvázi önbevallás a teljesítményről, mindezt pedig támogatva –,
amely szép lassan teljesen feleslegessé tehet minden értekezletet. Ettől pedig a munkavállalóik rendelkeznek a munkaidejük felett.
Igaz, ezek olyan cégek, ahol az innováció a legnagyobb érték, miért éppen a csapatmunka minőségében ne lennének azok. Négy hónapra előre ütemezik be a célokat, mindenki számára világos, mikorra kell elkészülnie mivel. Tudják, hogy rajtuk múlik, hogy
mindenért ők a felelősek, amivel ebben az időszakban akár csak próbálkoznak.
A határok tiszták és érthetőek. Mondhatni az egész túlágosan részletesen végig van gondolva ahhoz, hogy a ma általános túlterheltség és hajtás megjelenjen.
Az Asanánál mindenki bejár mindennap, de a saját időbeosztásuk szerint. Senki nem ellenőrzi, hány órát töltenek bent, ami pedig igazán sci-finek tűnhet a sóvár többség szemében, nem korlátozzák a szabadnapjaik számát.
Csak azt kéri tőlük a vonatkozó cégvezetés, hogy a csapat céljait teljesítsék időben.
Hat év munka után pedig hathetes fizetett szabadság illeti meg őket. A munkavállalói elégedettség 99 százalékos.
A Dropbox tavaly váltott az évi 18 nap fizetett szabadságról a korlátlan fizetett szabadságra, az értekezletmentes szerda kőbe vésett szabály.
A reformok óta 10 százalékkal eredményesebben dolgoznak.
A Dell 2020-ra alkalmazottai 50 százalékát rugalmas munkaidőben szeretné foglalkoztatni – de nem ám a főhadiszálláson, hanem világszerte. Ez az arány ezidáig körülbelül 25 százalék – ugyanennyi ezer ember globálisan. Itt érvényes csak igazán a „na persze” kiszólás, a laptopcsászár vállalat kütyüben aztán nem szenved hiányt, így gyerekjáték a kávézókat, a szállodákat és a hálószobát irodává alakítani. Csakhogy a Dell ezen felül azt állítja,
2013 óta 21 millió dollárt spórolt meg irodabérleten és –vásárláson.
Egy tavalyi felmérésük alapján pedig a munkavállalóik 93 százaléka érzi úgy, hogy a rugalmas munkaidő hatékonyabbá teszi a munkáját.