A globális autóiparnak 2021-ben 110 milliárd dollárba kerül majd a globális chiphiány – idézi a CNBC az AlixPartners tanácsadócég jelentését. Ez a szám ráadásul sokkal magasabb az eredetileg vártnál.
Januárban a vállalat még úgy számolt, hogy „mindössze" 60,6 milliárd dollár lesz az autóipar bevételkiesése, ám a friss szám ennél 81,5 százalékkal magasabb.
A probléma az, hogy miközben a koronavírus-járvány miatti fennakadások egyébként is súlyos chiphiányt idéztek elő, olyan váratlan tényezők is visszafogják a kínálatot, mint a Renesas chipgyártó aktivitásának leállása, miután tűz ütött ki a cég Tokió közelében található gyárában.
Az AlixPartners most úgy számol, hogy a globális autóiparban 3,9 millió darab jármű gyártása eshet ki a piacról idén, csak a chiphiány miatt. Januárban a cég még 2,2 millió darabos kieséssel számolt.
Közben már a vállalatok is elkezdtek nyilatkozni a kérdésben. A Ford és a General Motors például egyaránt azzal kalkulál, hogy több milliárd dollárnyi nyereséget bukhatnak a hiány miatt.
A Ford az idei évre vonatkozó profitvárakozását 2,5 milliárd dollárral, míg a General Motors 1,5 milliárd dollárral vágta vissza.
A chipek pedig kritikusan fontosak az autógyártásban, és minél modernebb rendszereket használnak egy autóban, annál lényegesebbek. Jelenleg egy átlagos autóban akár 1400 darab chip is lehet, és a várakozások szerint ez a szám egyre nő majd, ahogy az elektromos autók után elterjednek majd az önvezető járművek is. A chipkérdés tehát a jövőben csak még fontosabb lesz a globális autóipar számára.
Az AlixPartners előrejelzése szerint az idei második negyedévben még nagyon súlyos hatásai lesznek a chiphiánynak az autóipari termelésre,
azonban az év második felében (és 2022-ben) fokozatosan enyhülhet majd a nyomás.
A cégnél úgy számolnak, hogy jövőre már normál kapacitáson futhat a gyártás.