Többen azóta nem esznek Haribo gumicukrot, amióta röpiratként terjedni kezdett egy lista, amelyen különféle E-kódos élelmiszer-adalékok szerepeltek, s az áltudományos szöveg egyebek között a fenti nyalánkságot is az egészségre kiemelten veszélyesnek minősítette.
Biológus barátaim kísérleteztek ilyen adalékokkal, tőlük tudom, hogy a listán szereplő vegyületek többsége az egészségre egyáltalán nem veszélyes, és sok közöttük az olyan egyszerű anyag, mint amilyen például a só is. Az a németországi intézet pedig, amelyik a listát kiadta, nem létezik. Persze, azért káros a gumicukor - például rontja a fogakat -, de hogy rákkeltő lenne? Badarság.
Hasonló féligazság a régi Volvók rozsdaállóságának magyarázata is. A svédacél egyik híresen jó tulajdonsága, hogy korrózióálló, rossz tulajdonsága viszont, hogy felettébb költséges az előállítása. Ezért a Volvók is kutya közönséges acélból készültek, kiváltképp az ötvenes években, amikor a svédek anyagi helyzete nem volt sokkal jobb a miénknél.
Meglehet, hogy a Moszkvicsénál, vagy akár az Austinénál is jobb volt az a bizonyos acél, de gyanítom, hogy a Volvók inkább azért rozsdásodtak kevésbé, mert önhordó karosszériájuk átgondoltabb produktum volt kortársaikénál, tervezőik pedig üregvédelmet is alkalmaztak, mely gyakorlat akkoriban szinte ismeretlen volt.
Akár rozsdamentes acélból készült, akár nem, a Volvo Amazon nagyon jó autó volt a maga idejében, és még ma is megállja a helyét. Egyike azon kevés régi típusoknak, amelyet különféle veterános szakértők és újságok a mai forgalomban is remekül használható autónak mondanak.
Olyan öreg jármű, amely még egy mai autóteszten sem szerepelne rosszul: tisztességes kidolgozásának köszönhetően kellemesen rugózik, fékei jól lassítanak, váltója precíz, utastere tágas, fűtése tökéletes, szigetelése kellően hatásos ahhoz, hogy autópályán hosszasan száguldva se fárassza el utasait mechanikai zajokkal.
A későbbi verziók motorja elég erős és takarékos ahhoz, hogy dinamikusan mozgassa az Amazont a felgyorsult ritmusú közlekedésben, s még a fogyasztása is elfogadható. Ami pedig nem utolsó szempont egy oldtimeresnek: az alkatrész-ellátottsága is kitűnő.