Valentino Rossi az évad során 132 pontos előnyre tett szert, és további húsz pont megszerzésével bebiztosíthatja újabb világbajnoki címét. Ebbe a Rossi mögött, 132 pont lemaradással motorozó Max Biagginak már nem sok beleszólása lehet, ám a második helyért még igen szoros verseny alakulhat ki.
A Biaggi mögött, csupán három ponttal lemaradó Melandri, és a mögötte, szintén három ponttal kevesebbel bíró Colin Edwards szintén a dobogóért küzd egymással. Ebben a csatában kénytelen részt venni Sete Gibernau, akinek eddigi szerencsétlen sorozata miatt egyre kevesebb esélye van valamilyen tisztes pozíció elérésére.
Már biztos, hogy Troy Bayliss nem indul Motegiben, az ausztrál versenyző csuklója megsérült, amikor hat nappal a hétvégi verseny előtt, motokrosszozás közben elesett. Bayliss természetesen csalódott, mert nagyon várta a japán futamot, ám orvosai tanácsára kihagyja a versenyt, hogy az év hátralévő viadalain részt vehessen.
Baylisst a Honda tesztpilótája, Tohru Ukawa fogja helyettesíteni, egyelőre ezen az egy futamon, ám a japán nem a legutóbbi, brnói versenyen kipróbált RC211V versenygépen fog ülni.
Indul egy szabadkártyás is a királykategóriában, a korábban 250-ben versenyző Macudo Naoki hétvégén debütál a GP-ben. A japán versenyző már gyűjtött némi tapasztalatot a négyütemű motorokkal kapcsolatban az idén, hiszen a hazai superbike bajnokságban is szerepelt.
A Blata WCM versenyzője, James Ellison részvétele még nem biztosított a hétvégi versenyen. A két héttel ezelőtti cseh futam előtti tesztelésen a brit versenyző elesett, és a könyöke sérült meg.
125 ccm
A legkisebb kategóriában elsőként Talmácsi Gábor váltása dőlt el. Nemrég érkezett a hír, hogy a KTM is aláírta Talma szerződését, így a magyar reménység jövőre egy osztállyal feljebb lép.
Talmácsinak szintén akad majd ellenfele a 250-es kategóriában, hiszen fontolgatja a váltást Marco Simoncelli is, aki talán az idei szezon egyik legígéretesebb versenyzőjének számít.
Persze ezzel nincs egyedül, hiszen valószínűleg még a KTM sem számított arra, hogy Talmácsi olyan nagyszerűen teljesít majd, ahogy eddig. Egyébként Simoncelli pontosan olyan okok miatt váltana, amelyek Talma és csapatának döntését is befolyásohatták: nem passzol fizikumuk a 125-ös motorok méretéhez.
A jövő szezonnal kapcsolatos átigazolások még el sem kezdődtek, így később fog kiderülni az is, hogy Talma milyen mezőnyben áll majd rajthoz.
A pontversenyt Thomas Lüthi vezeti, őt a két KTM-en Mika Kallio és Talmácsi Gábor követi. A hétvégi verseny egyébként a japán pilótáknak is fontos lesz, ugyanis öt helyi szabadkártyás versenyző is részt vesz a vasárnapi futamon. A nyolcadliteresek között is akad halasztó, a két spanyol ifjonc, Nico Terol és Julian Miralles is sérülés miatt mulaszt.
250 ccm
Az eddig - méltatlanul - leginkább csak betétfutamként aposztrofált negyedliteres kategória idei versenyei is igen izgalmasnak bizonyultak.
A 250-es kategóriában is akad szabadkártyás versenyző, így történhet meg például, hogy hétvégén két Aoyama is köröz majd a Motegi pálya aszfaltján.
Azok sem tévednek, akik Takahasiból látnak kettőt a hétvégén, hiszen Yuki Takahasi testvére, Kouki is pályára gurul Japánban, szabadkártyásként.
A mezőnyt és a bajnokságot egyébként Daniel Pedrosa vezeti, mégpedig magabiztosan. A spanyol versenyző jelentős, 59 pontos előnyt szerzett Casey Stoner előtt, és mivel a tavalyi futamot megnyerte Motegiben, jó esélye van az idei győzelemre.