Amerika után végre valahára Európába, és azon belül Magyarországra is megérkezett a Golf lépcsőshátú változatának tekinthető modell, amely ismét Jetta néven kerül a szalonokba. Bizonyára sokan tudják, hogy az előd Bora néven futott, azelőtt Vento volt a típusnév, de hogy ne legyen olyan egyszerű a dolog, a kezdet kezdetén már használták a Jetta nevet az első két generációnál. Aki mindezeket összeadogatja, rájöhet, hogy - a Golfhoz hasonlóan - a Jetta is az ötödik generációnál tart, függetlenül az eltérő típusnevektől. Egyébként a pók tudja, hogy mi szükség volt a sok névváltásra, az észak-amerikai piacokon - ahol már tavasz óta kapható az ötödik generációs modell - például konzekvensen kitartottak a Jetta elnevezés mellett. Típusjelölés ide vagy oda, az új Jetta maradt az ami volt korábban is: egy praktikus, jól kihasználható családi autó, amely a Ford Focus, a Renault Megane, a Toyota Corolla vagy éppen a hamarosan érkező új Honda Civic lépcsőshátú változatait szeretné sarokba szorítani.
Ehhez a művelethez a konszern mérnökei úgy gondolták, hogy egy egyszerű szteroidkúra bőven elég, ezért szépen felhizlalták az ötödik generációt. Az elődhöz képest közel 18 centivel hosszabb, 1,3 centivel magasabb és 4,6 centivel szélesebb az új Jetta, amelynek tengelytávja is megnyúlt egy picivel, egészen pontosan 6,5 centiméterrel. A növekedés legnagyobb nyertese a csomagtartó lett, ugyanis több mint 70 literrel nőtt a mérete, így a jövőben már 527 liternyi poggyásztérrel gazdálkodhat a nyaralás logisztikai problémáján tűnődő családfő. Csak viszonyítási alapként: az egy számmal nagyobb Passatnak "mindösssze" 485 literes a csomagtartója.
A Jetta külseje egyébként egy igazi vegyesfelvágott a konszern eddigi modelljeiből: a sajtóanyag szerint előröl Golf, hátulról Passat, míg oldalról Phaeton (hehe) kéne, hogy beugorjon a Jettát szemlélve. Az utolsót leszámítva igazat állítanak a marketingesek, olyannyira, hogy hátulról - ha nem lenne felirat a lámpa alatt - csak egy centivel lehetne megállapítani, hogy itt egy Jettáról van szó, a frontrész Golf-jegyeit pedig ugye nem kell ragozni... Akik valamilyen perverzióból kifolyólag szeretnek ledekkel teletömött lámpákat nézegetni egészen közelről, itt megcsodálhatják a Jetta és itt a lépcsőshátú Passat hátsó lámpáját, ami után azért el lehet merengeni a modellek összemosásának szomorú trendjén.
A felszereltségi lista és a motorválaszték értelemszerűen nem hordoz egetverő újdonságokat a Jetta esetében, ha valaki már egyszer is átfutott egy VW-katalógust, sejtheti, hogy Trendline, Comfortline és Sportline felszereltségekkel rendelhető. A motorokat tekintve meglehetősen gazdag a kínálat, ugyanis négy benzines és két dízelmotor közül lehet majd válogatni: belépőmodellnek a jó öreg, nyolcszelepes 1,6 literest szánják a maga 102 lóerejével. Ennél jóval fejlettebb technikát takar az ugyancsak 1,6 literes FSI jelölésű motor, amely már 115 lóerőt teljesít, de ott van még ennek a motorcsaládnak a 2 literes, 150 lóerős tagja is. Az ínyencek figyelmébe: később érkezik egy 200 lóerős turbós változat is, amely gyakorlatilag egy praktikus Golf GTI lesz. Dízelfronton jönnek a már jól ismert TDI motorok: egy 1,9 literes és egy 2 literes gázolajos között lehet majd választani, előbbi 105 lóerőre képes, míg utóbbi már 140 lóerőt présel ki magából.
Az új Jetta bevezető ára (Trendline felszereltség és a gyengébbik 1,6-os motor esetében) 3 990 000 forinttól indul.
Amíg a magyar piac továbbra is a lépcsőshátú kivitelt favorizálja, addig Nyugat-Európában ez pont fordítva van: több kombi fogy, mint szedán. A legnagyobb piacnak számító Németországban például 70 százalék felett van a kombi Passatok aránya a szedánokhoz képest, ezért ott az "igazi" Passat megjelenésének emlegetik a kombi változat premierjét.
A Jettával együtt bemutatkozó Passat Variant a B oszlopig teljesen megegyezik az általunk is kipróbált lépcsőshátú változattal, innentől kezdve azonban jön egy formás puttony, amelytől akkorának hat az autó, mint egy partra vetett sziláscet. Érdekes, hogy alapesetben a Jettánál kisebb, "mindössze" 513 literes a Variant csomagtartója, azonban a hátsó üléssor előredöntésével több mint 1,6 köbméternyi raktérhez lehet jutni.
Extraként mindenféle pakolássegítő rendszert is lehet rendelni az autóhoz, így megelőzhetjük a nagyobb csomagok, bőröndök, vagy éppen egy felpeckelt szájú túsz hánykódását menet közben. A motorválaszték, illetve a rendelhető felszereltségi szintek megegyeznek a szedánéval, így a Variant is négyfajta extracsomaggal és nyolcféle motorral rendelhető. További érdekesség még, hogy napokon belül elérhető lesz a típus összkerékmeghajtású (4Motion) változata is, amely 410 ezer forintos felárért rendelhető.
A Passat Variant legolcsóbb változata (Trendline felszereltséggel és 1,6-os motorral) 5,5 millió forintba kerül.