Aki most rögvest nekiállna fanyalogni, csak tessék, de a C2 VTS-ért hódolatom a Citroënnek. A PSA-testvér Peugeot 307-es Féline-jében sem igazából szeretett kétliteres, 180 lóerős motor a C4 VTS-ből sem varázsol sportkocsit. Mindkettő egy még elérhető, gyors, de inkább elegáns kocsi - hozzájuk bizony nyomatékos, takarékos dízel illik.
Bezzeg a C2-eshez nagyon eltalálták ezt a kis doppingkúrát! Már DuEn barátunk is csak jót írt az általa próbált, limitált szériás gépről, és hát érthető, miért próbálja ki egy ralivérű autószerető ezt a kis méregzsákot. Hiszen ahogy az előd Saxo, úgy a C2 is sikeres a maga kategóriájában, A6-ban, a Super1600-asoknál. Idehaza Bútor Robi nyert mindkettővel, másutt, Európa (és az egész világ) számos bajnokságában, de ami a legfontosabb, a vébén is aratott vele, velük a Citroën (lásd tavaly a spanyol Sordo győzött a JWRC-ben).
Érdekes. Ki érti ezt? Van ugye ez a C2, van mellette a C4 (amellyel jövőre tér vissza a WRC-be gyárilag a Citroën), aztán a PSA-konszerntesónak a 206-osa (rakat világbajnoki cím, Magyarországon ifj. Tóth, alias Janika alatt egyeduralkodó), a 307-ese (pár futamot nyert, idén nálunk is lesz), mind ralidonor, és hát sehol egy vérbő sportkocsi. A 206 RC még csak-csak, de mégsem. Az érkező 207-esbe is majdan beszerelt 1.6-os BMW-turbótól sem fogunk nagyokat nézni, legfeljebb közepeseket.
Citroënből a C4-előd Xsara orrába gyömöszöltek egy viszonylag bivaly kétliterest, miközben a Xsara WRC rommá vert mindent és mindenkit, sőt még mostan is igencsak ütőképes. A Saxónak, és még előtte az AX-nek, a ZX-nek is volt egy-egy kvázi sportos változata, "odaát" meg a 205 uralkodott.
sok szép kép > csendkirályos videó
Mit is akarok ebből kihámozni? Hogy hiányolom az igazi, komoly PSA-sportkocsikat, amelyek feltépik az aszfaltot, amelyekbe olyan erős, kihegyezett szívómotorokat pakolnak, ami csak a csövön kifér, s ha már itt tartunk, akkor markáns kipufogórendszereket, hangolt erőforrást, futóművet, letaglózó menettulajdonságokat, ööö, és patent váltókat.
Namost PSA-ék nem és nem tértek, térnek erre az útra. Ha kisebb szünetekkel is (mint példának okáért idén), de zúznak a raliban, amely sportág a negatívumain, pénznyelő mivoltán túl arról szól, hogy a végletekig fokozzák a technikát, de az F1-gyel ellentétben valamennyire mégiscsak utcaiautóközeliek. (Sokszor egyébiránt kis túlzással kizárólag azért dobnak piacra egy modellt, hogy meglegyen az alap egy versenyautó homologizációjához. Sorozatgyártás, bizonyos eladott darabszám, méretek - sok mindent előír a szabályzat.)
Közben "a másik francia", a Renault a Clio és a Mégane sportos változataival inkább jelen van, az új Clio Sportot is nagyon várjuk már. Az F1 jelenlegi trónolója azért a raliban is meg-megvillan a szintén Super1600-os Clióval, a sportág szerelmesei a Mégane Kit-Carra is esküsznek. Remek gép, annyi szent, elképesztő futóművével, útfekvésével aszfalton WRC-fenyegető.
No, erről ennyit, a piaci helyzetkép alapján azért elmondható, hogy bölcsen teszi azt a PSA, amit és ahogy tesz. A sportos verziók amúgy is csak rétegigényeket elégítenek ki, a legtöbbet, az elsöprően legtöbbet az olcsó, de megfelelő teljesítményű kisautókból lehet eladni. Hátszélnek meg kiváló a versenysport.
A C2-ből a kollégák korábban tesztelték az 1.1-es benzinest, az 1.4-es dízelt és a bevezetőben már megénekelt SensoDrive automata váltósat is 1.4-es benzinmotorral és VTR felszereltséggel - most, a következő oldalon nézzük, milyen is a Citroën törpéje tehát 122 lóval, VTS-ként, manuális erőátvitellel. Rendhagyó pluszként pedig azt is megosztanók a kedves olvasóval, hogyan is vélekedik a típusról egy malajziai sorstárs a helyi viszonyokhoz mérten. Figyelem, több mint elgondolkodtató!