Gokartos, offroados, mindenféle jós tesztnapon ismerkedhettek meg a honi újságírók a Skoda újdonságaival a Hungaroringen, köztük az új non plus ultrával, az Octavia RS-sel. Mielőtt rákerül(hetet)t volna a sor, kipróbál(hat)tuk a nemrég nálunk járt Octavia 4x4-et az Adventure Park zord emelkedőin és lejtőin is, nos, az élményről annyit, hogy nem dobta le a lökhárítót ott, ahol belülről úgy nézett ki, le fogja. Érdekes volt.
Aztán csapattunk vele kicsit bóják között, majd átügettünk a gokartpályához, csak, hogy kellően felpörgetve mehessünk majd a ringre. Ami engem illet, nem tudom nem elmesélni, hogy a hatszemélyes menet időmérőjén harmadik lettem, többek között a túloldalt következő Kántor kolléga is megelőzött; ő később, a verseny ötödik másodpercében a vártnál nagyobbat lassított előttem, ilyesmire a nagy pozícióharcban nem voltam felkészülve, elkapás, keresztbeállás, gumifal. Mire leszedtek, persze elment mindenki vagy 80 méterre, nem baj, valakinek utolsónak is kell lenni. Így jártam. És még a karom is bedurrant, gyúrni kéne, vagy mi.
Na de felvezetésnek ennyi untig elég is, jöjjön a lényeg végre. A legfickósabb Octaviához, legalábbis az elődhöz nemrég az egyik autópályán volt szerencsém, különben így, szó szerint, ugyanis valami csoda folytán nem lett baj abból, hogy jól elbambulva, nem kevéssel megelőztem az "elfogót". Az előző generációt egyébként 2001-ben kezdték forgalmazni a csehek, az utód tavaly őszi, frankfurti bemutatkozásáig pontosan 16 ezer 374 darabot gyártottak belőle, amiből mindössze 3565 volt kombi. Az újból is van ilyen meg olyan, szubjektív, de nekem limuzinként (ötajtósként) sokkal jobban tetszik.
Az RS-sel kapcsolatban a legfontosabb változás, hogy a 180 lóerős, 1,8-as turbómotort az Audi A4-esben már próbált, 2.0 TFSI erőforrásra cserélték, amelynél a plafon 200 LE, a nyomaték meg 280 Nm, és amely minden idők legerősebb széria-Skodájává teszi az RS-t. Szerettük régen, szeretjük az Octaviában is, minőségi csere volt. Technokraták kedvéért: a közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, szürkeöntvény blokkból és aluötvözetből készült hengerfejből álló benzinmotor turbófeltöltésű folyadékhűtéssel és töltőlevegő-hűtővel van ellátva. A főtengelyt öt helyen csapágyazták. A 2.0 TFSI az első közvetlen befecskendezésű turbómotor a piacon, műszaki alapjául a 2.0 FSI erőforrás szolgál. A hajtómű további jellemzője a változó, hidraulikus szívószelep-vezérlés, a változtatható hosszúságú szívócső, a két kiegyenlítő tengely, a kopogásszabályozás két kopogásérzékelővel, a három, hármashatású katalizátor öt lambda-érzékelővel, valamint kipufogógáz-recirkuláció. Asszem, nem maradt ki semmi.
Octavia RS, 4x4, Skoda-bicaj, Fabia WRC a Ringen
Változás persze akad a külsőt illetően is, naná, hiszen az RS az új Octavia jóval kifinomultabb arcát örökölte. A karosszéria kialakítása megegyezik a hagyományos, "családi" modellekével, de a sportosabb hatás kedvéért természetesen seregnyi módosítással készültek a mérnökök. Ezek közül a legelső, hogy az átlagosnál várhatóan nagyobb igénybevétel miatt sportos ültetettre cserélték a szériamodellek futóművét, ezzel párhuzamosan pedig - a torziós merevség növelése érdekében - megerősítették padlólemez hátsó traktusát.
Elöl és hátul sportlökhárító van, az ötajtósokon légterelő is, pofás. A 17"-os Zenith könnyűfém keréktárcsák, a krómozott iker kipufogócső, no meg a zöld féknyergek is azt sugallják, hogy itten egy különleges modellről van szó, de ezt ontja magából az amúgy picit visszafogott beltér is. Fekete-ezüst kárpitozású sportülések, a műszerfalat és az ajtók belsejét díszítő, alumíniumhatású dekorbetétek, háromküllős, RS-feliratos kormánykerék. A kétbetűs jelzésből amúgy jutott a hűtőrácsra, a küszöbökre, meg az ülések hátsó támlájára is. A sportosság jegyében rendelhető két új színű fényezés is, ezek Race Blue és Spirit Yellow névre hallgatnak.
Az Octavia RS felszereltsége alapból gazdagnak mondható, van négy légzsák, ESP - benne EBD (fékerő-elosztó), HBA (hidraulikus fékrásegítő), EBC (motorfék-vezérlés), EDL (elektronikus differenciálzár), ASR, ESBS (kibővített stabilizáló rendszer kanyarodás közbeni fékezéshez) és DSR (aktív kormányzás-támogatás) -, minden irányban állítható kormányoszlop, állítható magasságú vezető- és anyósülés, távirányítós központi zár, fedélzeti komputer, villanyablakok és -tükrök, Climatronic légkondi, xenon-fényszóró, valamint CD-lejátszóval kombinált Stream rádióegység is. Az opciós listán szerepel még többek között függönylégzsák, tempomat, ülésfűtés, esőérzékelős ablaktörlő, automatikusan elsötétedő belső és külső visszapillantó tükör, Bluetooth telefon-kihangosító, mp3-as hifi, illetve navigációs rendszer.
Váltóból hatsebességes kézi van, pontos, jól kapcsolható szerkezet, és adós vagyok még a gyorsulással meg végsebességgel. Az ötajtós 7,3, a kombi 7,5 másodperc alatt van százon, a plafon 240, illetve 238 km/h.
A Ringen négy kör volt a penzum, bukósisakban, nos, a védőfelszerelésen abszolút nem jött át a "teljesen áttervezett kipufogórendszer egyéni, sportos hanghatása". A gumicsikorgáson kívül a magam részéről nem észleltem semmit, abból viszont legalább volt jó sok. Minthogy kevésbé ismerem a pályát, mint tanult kollégám, az első kört az ismerkedésnek szenteltem, inkább csak nézegettem a kanyarokat, nem estem beléjük ezerrel.
A másodikban már ment a tolás és a kapaszkodás, mert hiába sport az ülés, nagyon forszírozott haladásnál kevésbé tart. Hajtás elöl, úgyhogy az RS kicsit alulkormányozottnak tűnik, viszont kikapcsolt ESP-vel is kezesen viselkedik. A fék annyira nem meggyőző, taposni kell, persze utcán valószínűleg sose lesz gond vele.
Jó volt, finom volt, mégse igazán pályára való autó az RS. Hanem családi limuzinnak/kombinak, amivel apu akár állat módjára is küldheti, annak tökéletes, ára pedig egészen baráti. Az ötajtós 6 740 400, míg a kombi 6 964 800 forint, hát ennyiért diszkont. Év közepétől kétliteres, 170 lóerős dízelmotorral is választható lesz, annak árát még nem tudjuk.
És akkor így a végére annyit: képzeljék, a Skoda nem áll le a régi, Tour néven futó Octaviák gyártásával, inkább beviszi új piacokra, hogy konkurenciát teremtsen a Logannak. Jó, mi?