Alkalomhoz a forma - Nissan Murano

Vágólapra másolva!
Amerikai vagyok, pénzem dögivel, kell egy új kocsi, rohanok Muranót (is) venni. Európai márkafan vagyok, pénzem dögivel, miért is ne még egy új autó, rohanok Muranót (is) venni. Jó világpolgár vagyok, pénzem dögivel, megfogott a szépsége, rohanok Muranót (is) venni. Magyar vagyok, pénzem valamiért dögivel, kéne valami szép, szép nagy, mindenkinek BMW-je meg Mercije van, a Hummertől anya eltiltott.
Vágólapra másolva!

Annyi kiváló terepjárója van a Nissannak (Patrol, Pathfinder, Navara), hogy egy Muranóval igazán megengedheti magának. Hogy az "csak" szabadidő-autó legyen, crossover. Vagy SUV. Sportos, sokcélú. Összkerekes. Mint az X-Trail, s mint majd az érkező Quashqai (remélem, helyesen írtam).

Szóval a Murano nem terepjáró. Hanem egy szépségdíjas divatcirkáló, kényelmes, tágas, egyedi, exkluzív, luxusos. Olyan riválisokkal, mint egy BMW X3/X5, egy Lexus RX, egy Mercedes-Benz ML, egy Volkswagen Touareg. Például. És mindezt ára is tükrözi. Egyféle motorral, hajtáslánccal és felszereltséggel kapható, 14,6 millió forinttól.

Ez egy rakás pénz, még több annak fényében, hogy Amerikában "természetesen" sokkal olcsóbban hozzá lehet jutni. És ott valamicskével többet is keresnek a népek. Akik a Muranóval (27 800 USD) szinte azonos Infiniti FX-et is választhatják (37 800 dollártól). Teheti ezt a magyar is, ha behozatja - de minek is, hisz' itt a Murano.

Mely feltétlen megsínyli, hogy az említett osztálytársak (nem is beszélve még egy Audiról, Porschéról) presztizse jóval komolyabb. És mivel ebben a kategóriában nem elsősorban az ár dönt, a Muranóval a Nissannak óriásit kéne dobnia, hogy jól fogyjon.

Nos, a cikkíró szerint a termék, a Murano voltaképp rendben van, csak nem olyan helyen és kultúrában élünk, hogy magától értetődő legyen egy ilyen monstrummal közlekedni. Amely nem négykarikás, propelleres vagy csillagos. Azoknak sincs értelmük, de legalább el lehet velük dicsekedni jól.

Visszatérve Amerikára: ott fölkel a család, elsőként anyu, összerakja a gyerekek pakkjait, aput is kidobja az ágy, borotválkozik, újságolvasva, narancslét és kávét vénásan integrálva elmormol egy fuckot, Bush már megint mit képzel magáról, be a Caddybe (nem, nem Volkswagen) - drágám, és a puszi? Majd este.

Főállásban háztartásbeli megértően-lemondóan tükörbe pillant, javítana sminkjén, de már észleli, hogy élete értelmei indulásra készek, zabpehely úton a gyomorba, nyomás. Már a Muranóban, remekül kilátni, szépen szól a zene, ja, friss hó esett az éjjel, nem gond, az összes kerék hajtott, hely van bőven, jöhetnek a szomszéd srácok is, Stacey kocsiját kalapálják-fényezik, múlt szombaton újfent sikeresen eltrafálta a kerítést.

Húsz mérföld az iskoláig, busszal járjon az, aki akar. És vigyázzunk, nehogy megfázzunk! Meg a ruci is összekoszolódna. No, gyerekek leszállítva időben, irány a kozmetikus, majd nagybevásárlás, szép ország, nagy ország, szép, nagy utak, szép, nagy parkolóhelyek, szép az élet.

Hát, már Magyarországon: a Murano azért nem akkora batár, hogy ne lehessen vele elboldogulni a belvárosi szlalomban vagy a szűk parkolóházakban - el lehet. Csak óvatosan, szokva. Hogy közben százon lazán 15-16 liter fölött pöfögünk? És a károsanyag-kibocsátás sem csekély. Le van ejtve. Viszont megnéznek, csodálnak, a magas építésből kifolyólag remekül átlátni a forgalmat, csupán a kamionok túlméretesek, isten áldja a körgyűrűt.

A brutális kerekekkel, a ballonos gumikkal (225/65 R18) az úthibák nem annyira idegesítőek, mint amúgy, a futómű egy kis városon kívüli kianyargózásban is partner. Nem billegünk, nem dőlünk vészesen, a fokozatmentes CVT automata váltó pedig gyorsan és finoman kapcsol. A fékrendszer is bírja a strapát. A kormány könnyebb, mint ahogy ránézésre gondolná az ember - lehetne precízebb.

Forrás: [origo]

Több és nagyobb kép a galériában!

Úgy általában: könnyű vezetni a Muranót, ha elkaptuk a méreteit. Ki is látni belőle, ha kell, kamera, képernyő segít a tolatásban. Kézzel váltogatni hülyeség, de lehet. Van ugyan 6 sebesség, de programozottan. Erősödő hang, emelkedő fordulatszám, ennyi.

A motor, mint a kivételes 350Z-ben: 3,5 liter, V6, a Muranóban 234 lóerő és 318 Nm. Dízel nincs. Hangja szép, morgós. Gyorsulni is derekasan gyorsul, pedig majd' két tonna a tömeg. Nyugodt, uras sztrádatempónál alig szűrődik be valami zaj, hátul is komfortos - nagyon jó benne utazni.

A felszereltség gazdag, bőr, memóriás, elektromosan állítható ülések, navigáció, bixenon fényszóró, Bose hifi (hallgat még valaki kazettát?), finom klíma is van (tekerős, nem kétzónás). A pedálok távolsága is állítható, a kormány csak le-fel. Biztonságilag légzsákok sokasága, fékerőelosztós ABS, menetstabilizáló, kipörgésgátló, no meg az összkerékhajtás vigyáz az utasokra.

Forrás: [origo]

Alapból egyébiránt elsőkerekes a Murano, de ha kipörgést érzékel a rendszer, hátra is küld nyomatékot. A középkonzolon, a tükörállítás és az ülésfűtés gombjai között akad egy 4WD Lock kapcsoló - őt akkor használjuk, ha állandósítani szeretnénk az 50:50 százalékos elosztást. Az ESP ráadásul önzáró differenciálhatású, azaz egyenként is fékezheti a rakoncátlan kerekeket.

Azonban még egyszer rögzítsük: a Murano nem terepjáró, ergó a hajtási előnyöket ne gondoljuk, hogy offroadozáskor is felhőtlen élvezhetjük. Mert alacsony a hasmagasság, zéró az altesti védelem. Szépségünk nem a dzsuvába való.

Á, külsejéről csak annyit szóltunk, hogy elismerten, díjazottan sikkes - olyan, olyan, olyan japános megfogalmazása a sokcélú sportosságnak. És más Nissan-modellekkel is (vissza)köszönő viszonyban van, és például egy 350Z-rokonságot nincs, ki szemérmesen tagadna, leplezne.

Forrás: [origo]

Beljesével, tudásával kapcsolatban meg még négy mondat: az alaphelyzetben nem túl nagy csomagtartó bővítve gigászi, közel 2 köbméteres és síkpadlós lehet. Az utastér praktikus, sok a tárolórekesz, a kidolgozás példás, az anyagok helyenként lehetnének nem ennyire olcsó hatásúak. Az első ülések nagyok, puhák, tartásuk kevés, a hátsó sorban a dőlésszög változtatható. Vicces, hogy a fedélzeti számítógép nem tudja a két legfontosabbat, az átlagfogyasztást és a hatótávot.

Hogy mi kéne (ha kéne)? A Murano kéne? Franc tudja. Ha már ilyesmi-vásárlás előtt állnánk, nézzük meg, próbáljuk ki. Tetszik? Hajrá. Szép autó, jó autó. A következő oldalon női különvélemény olvasható, alapadatokat is találni.

Kántor István

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!