Ööö, ősz van. Kapitányunk egyszerűen ezzel magyarázza a csúnya késlekedést. Hogy reggel masszív köd volt München környékén. Ahová mi, rettenthetetlen jómunkásemberek tartanónk, s ahonnan csak nem akaródzik megérkeznie a gépnek. Aztán mégis, végre, és a valamiért Feriről elnevezett hegyünket - az egész magyaros országgal egyetemben - egy bő napra hátulhagyjuk.
Na jó, ez most nem tartozott szorosan a tárgyhoz, sőt egyáltalán nem, csak ha az ember egy ilyen kocsi kipróbálására utazik, a program meg szoros, korlátos, naná, hát igenis fontos tényező az idő. Mindegy, lényeg a lényeg. Hogy a Mazda3 MPS tényleg baromira rendben van. Amennyit és amennyire lehetett, meghajtottuk, kihasználva a nemzetközi menetpróba minden szabad percét.
Mert eddig mit is tudtunk a Mazda3 MPS-ről? Hogy a márka legsikeresebbjének, a 2003-as bemutatása óta már egymiliós darabszámmal büszkélkedő kompaktjának sportos, ütős, vérbő csúcsverziója. A már általunk is tesztelt, kiváló Mazda6 MPS kisöccse. Ugyanazzal a 2.3 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotorral, nem kevesebb mint 260 lóerővel. Hasonlóan visszafogott dizájnnal. De nem összkerekesen. Akkor meg hogy jut az útra ez a komoly kraft?
Oké, voltaképp ez enyhítette az említett várakozás okozta feszültséget. De fokozta is. Micsoda? Hogy zúzós kanyarokban sperrdifi gondoskodik a mosoly konzerválásáról! Hűha, egyre jobban hangzik... Szóval nem csak felpaprikázottan elölhajtott, hanem a szorgos és leleményes japán mérnökök szándékai szerint egy spéci technikával az úthoz ragasztott járgánnyal van dolgunk. Jó.
Mert mit, kit kell aláznia a Mazda3 MPS-nek? Lássuk csak: egy Ford Focus ST-t, egy Opel Astra OPC-t, egy Renault Mégane RS-t, egy Volkswagen Golf R32-t, is. Meg tudása révén mások is, prémiumok jönnek a képbe. Alábbi táblázatunkban az esszencia (modell, motor, lökettérfogat, van-e turbó vagy nem van, milyen a hajtás, hány ajtós a kivitel, súly kg-ban, teljesítmény LE-ben, nyomaték Nm-ben, végsebesség km/h-ban, 0-100-as gyorsulás mp-ben, ár M Ft-ban):
Alfa Romeo 147 GTA | V6/24 | 3179 | - | e | 3 | 1360 | 250 | 300 | 246 | 6,3 | - |
Audi A3 | S4/16 | 1984 | T | 4 | 3 | 1320 | 200 | 280 | 236 | 7,1 | 8,9 |
Audi S3 | S4/16 | 1984 | T | 4 | 3 | 1455 | 265 | 350 | 250 | 5,7 | 10,7 |
BMW 130i | S6/24 | 2996 | - | h | 5 | 1450 | 265 | 315 | 250 | 6,1 | 10,3 |
Ford Focus ST | S5/20 | 2522 | T | e | 3/5 | 1392 | 225 | 320 | 241 | 6,8 | 7,3 |
Mazda3 MPS | S4/16 | 2261 | T | e | 5 | 1410 | 260 | 380 | 250 | 6,1 | 7,7* |
MB C 350 Sportcoupé* | V6/24 | 3498 | - | h | 3 | 1540 | 272 | 350 | 250 | 6,4 | 12,2 |
Opel Astra Turbo | S4/16 | 1998 | T | e | 3/5 | 1385 | 200 | 262 | 234 | 7,8 | 6,1 |
Opel Astra OPC | S4/16 | 1998 | T | e | 3 | 1393 | 240 | 320 | 244 | 6,4 | 8,4 |
Renault Mégane RS | S4/16 | 1998 | T | e | 5 | 1365 | 225 | 300 | 236 | 6,5 | 7,1 |
Seat Leon FR | S4/16 | 1984 | T | e | 5 | 1334 | 200 | 280 | 229 | 7,3 | 6,8 |
Skoda Octavia RS | S4/16 | 1984 | T | e | 5 | 1400 | 200 | 280 | 240 | 7,3 | 6,8 |
VW Golf GTI | S4/16 | 1984 | T | e | 3/5 | 1328 | 200 | 280 | 235 | 7,2 | 7,8 |
VW Golf R32 | V6/24 | 3189 | - | 4 | 3/5 | 1510 | 250 | 320 | 250 | 6,5 | 12,6 |
Hát, ezek szerint egyedül az Audi S3 gonoszabb. De 3 millióval drágábban. Aha, áruljuk akkor el: állítólag 7,5-8 millió között lesz a Mazda3 MPS ára, közelebb a hétfélhez (szóval ezért a *). Itthon 2007 márciusától kapható, a tervek szerint, ha jut a 2500-as kontingensből annyi kis hazánkba, 50-60 darab találhat gazdára (mint a 6-os MPS-ből) is. De nem is nagy baj, hogy ilyen kevéske, mert ahogy gyári elöljárók fogalmaztak: legyen az MPS (Mazda Performance Series) ritka, gyűjtői akár. Legyen, olyan.
Alig 4-5 fok, de napos, száraz idő és gyönyörű, hegyes-völgyes-tavas-erdős táj - kora reggel a Bajor Alpokban. Még több, már-már giccses fotó a galériában!
A táblázathoz még: a Merci automataváltós. A többség meg sornégyes turbós, és elölhajtott. Ám sperr nélküli. Hiányzik a listáról egy majdani Honda Civic Type-R, egy Seat Leon Cupra, egy Toyota Corolla és egy Volvo C30, na meg egy Dodge Caliber SRT4 - nos, az amerikai fenegyerek miatt nem kommunikálja a Mazda, hogy övé a legerősebb hot hatch. A vadított Caliber állítólag 300 lovat mozgósít, ennyivel gazdálkodhatik majd az a fordos is, akinek lesz összkerekes Focusa, ha lesz.
És vajon Mazda3 MPS-ből készül-e 4WD-s? És háromajtós? Többek között ezekkel a kérdésekkel bombázták az illetékeseket a sajtó mindig elégedetlen munkatársai. És a válasz: igen, talán, idővel.
LSD, géplélek Ilyen LSD-t, pontosabban Super LSD-t mindenkinek! A Super Limited Slip Differential legális kábítószer, magyarul részlegesen önzáró differenciálmű, szépen osztja a nyomatékot az első kerekek között. És amit még technikailag tudni érdemes: a Mazda3 MPS-ben intelligens a szívóoldali és töltőnyomás-vezérlés, azaz félelmetesen egyenletes a nyomatékleadás. Az első két fokozatnál külön odafigyeltek a nyomaték-karakterisztikára, a rendszer a kormányelfordítás szögét is felügyeli. A szekvenciális szelepvezérlés optimalizálja a szívószelepek nyitását és zárását. Vezérelt a fojtószelep és a turbófeltöltő lefújószelepe is, ezáltal nem lökésekben jön az erő. A DSC (dinamikus menetstabilitás-ellenőrző) az első és a hátsó kerekek sebességének különbségét "nézi", és segít, ha kell. |
De nem is biztos, hogy igazából szükség van a négy hajtott kerékre, ha már a Mazda3 MPS rendelkezik ezzel a bizonyos sperrel (MX-5 és RX-8-módra). Még a 210 lóerős MINI Cooper S JCW ugrik be - ha nem is ez az osztály, de az a kis kocsi is elképesztő. Miként a Mazda3 is, ahogy van, egy közel tökéletes autó. A felfrissített változatból már próbáltuk az 1.4-est, a kétliteres, 150 lóerős GTA-t, és ezt is, azt is szerettük. Az MPS-t meg tiszteljük. A cikkíró már bolondul is érte, bár még tartja, hogy a kategóriában a Focus ST a kedvence. De ez a Mazda3 MPS erősebb, jobban fordul..., na, lapozzunk!