Az Octavia Scout nem cáfol rá külsejére: nehéz terepen is jól elboldogul
Ami a Volkswagennél a Cross elnevezés, az a Skodánál Scout néven jelenik meg, ami alatt egy szépen felöltöztetett, vagy ha úgy jobban tetszik, szabadidőautóvá fazonírozott családi járgányt kell érteni. Az Octavia 4x4 kombiból kialakított Scout nemzetközi menetpróbáján már kipróbálhattuk az autót. A modellről dióhéjban: a Scout név gyakorlatilag egy optikai csomagot jelent némi karosszériaemeléssel (16 mm) megfejelve, amit a futómű áthangolásával értek el. A főbb különbségeket a masszív műanyag lökhárítók és védőlemezek jelentik elöl-hátul, de látványos még az autó oldalán és alján végigfutó műanyag védőcsík és a 17 colos egyedi felnigarnitúra is. Belül kéttónusú sötétszürke kárpitozás, néhány aludísz, bőrkormány és egy kesztyűtartóra szerelt Scout feliratos kapaszkodó hivatott arról gondoskodni, hogy ne feledkezzünk meg róla: nem egy mezei 4x4-es Octavia kombiban ücsörgünk!
Olajoshordók nélkül is jól néz ki hátulról
A Scout motorkínálata egy benzinesből és egy dízelből áll, utóbbi a VW-konszern jól bevált kétliteres TDI motorja 140 lóerővel és 320 Nm-nyi nyomatékkal, míg a benzines alternatívát egy ugyancsak kétliteres 150 lovas FSI motor jelenti, szintén a német anyacég műhelyéből. Az Octavia Scout hazai forgalmazása egyébként már a nyár folyamán kezdetét vette, a sajtóbemutató azért csúszott mégis, mert be kellett várni a hasonló karakterű kisöccs, a Roomster Scout érkezését.
Aki figyelmesen olvasta az előző sorokat és emlékszik még az Octavia Scout extráira, az nyugodtan átugorhatja a következő részt. A kizárólag elsőkerék-hajtással rendelhető Roomster Scout abban tér el az alapkiviteltől, hogy fekete műanyagból készült első-hátsó lökhárítót és oldalvédelmet kapott. Előre nem raktak fel védőlemezt, hátul viszont már ott figyel az ezüstre fényezett látványelem. A motorkínálat itt már jóval gazdagabb, két benzines és két dízel közül választhatunk: a legolcsóbb alternatívát egy 1,4 literes, 86 lóerős benzines jelenti, e fölött egy 1,6 literes, 105 lovas motor található. A dízelek között egy 1,4-es PD TDI jelenti a belépőt, míg a csúcsverzió az ugyancsak jól bevált 1,9 literes PD TDI, 105 lóerővel és 240 Nm-es nyomatékkal. A felcicomázott Roomster terepezési képességei jelen esetben idézőjelben értendőek, ám hogy a Scout kivitel némileg túlmutasson egy átlagos fronthajtású autó képességein, valamelyest megemelték a karosszéria magasságát (1607 mm helyett 1650 mm). Ennek ellenére csúnyán pórul járhatunk, ha a külsőn felbátorodva megcélzunk egy dagonyát.
Ennél nehezebb terepre ne merészkedjünk a Roomster Scouttal!
Apropó dagonya - a két Skoda Scout modell hazai bemutatóját stílszerűen egy felázott tankpályán tartották, ahol nem csupán a két cseh járgányt lehetett kipróbálni, hanem a lánctalpas flotta szinte valamennyi tagját. Szerkesztőségünknek egy 13000 köbcentis kétéltű harci járgány jutott, amely kacagva elboldogult egy-egy portásbódé méretű, híg sárral megtöltött gödörrel. A Skodák már felemásan teljesítettek, amíg az Octavia Scout gond nélkül elboldogult ott is, ahol ránézésre csak egy profi terepjáró tudott volna átevickélni, addig a Roomster Scout vért izzadva küszködött a sárral, gyakran segítség után kiáltva.
Ilyen felnigarnitúra csak a Scout kivitelhez jár
A Scout kivitel ára az Octavia esetében 8,22 milliós kiadást jelent a benzinmotorral, a jóval racionálisabb választásnak számító dízel pedig 8,377 millióért gurítható haza. Az ambiciózus árképzés háttereként meg kell jegyezni, hogy a terepjárósított Octavia gazdag alapfelszerelést is kapott, kérdés azonban, hogy az árérzékeny hazai piac mennyire lesz vevő a prémiumszegmens felé kacsingató terepkombira. A legolcsóbb Roomster Scout (1,4 benzin) 4 032 000 forintba kerül, míg a kínálat csúcsán az 1,9 literes TDI áll a maga 5 135 000 forintos árcédulájával.