Idén nem készülhet hasonló kép a Zemplén Rallyn. Jövőre? - még nem tudni
- Mi volt az a pillanat, amikor azt mondtad, hogy vége?
- Tizenegy nappal a verseny előtt a szervezőbizottság áttekintette az anyagi helyzetet, és kiderült, hogy a verseny megrendezéséhez szükséges pénzösszegnek kevesebb mint az egyharmada áll rendelkezésre. Ezek után megállapítottuk, hogy ezt a ralit tisztességesen és felelősségteljesen megrendezni nem lehet.
- Miért volt üres a pénztárca?
- Egy verseny megrendezéséhez három helyről lehet pénzt szerezni. A nevezési díjakból egy nagy rész folyik be, a szponzoráció hozhat még pénzt a házhoz, és az egyéb bevételekből tudunk még gazdálkodni, gondolok itt például a belépőjegyek árusítására a prológon. A nevezési lapok elküldésével előre bejelentett nevezési szándék és a valós nevezések (szabályosan befizetett nevezési díjak) között is mintegy négymillió forintos eltérés volt. A szabályok szerint a bajnokságban a nyolc futamból kettő mínuszolható, így az utolsó versenyre már jóval kevesebben neveztek eleve, és akik neveztek, azok sem szabályosan, hiszen leadták a nevezésüket, de a nevezési díjat nem küldték el. Mindent összegezve: nem akartunk olyan helyzetbe kerülni - mint ahogy az elmúlt időszakban, sőt ebben a szezonban is más versenyrendezők -, hogy a versenyben dolgozók díjait nem fizetjük ki, ezért döntöttünk a verseny visszamondása mellett. Nem tudjuk vállalni, hogy saját zsebből tízmilliós nagyságrenddel szálljunk be a verseny költségvetésébe.
- Mióta rendezel versenyt?
- Tizennégy éve szervezzük a stábunkkal a Miskolc Rallykat, és - eddig - öt sikeres Zemplén Rallyt is. 2000-ben volt Zalaegerszegen ralink, és volt két tereprali futam, tehát tudom, mit vállalok fel, amikor egy verseny rendezésére adom a fejem.
Jacsó Tibor tizennégy éve rendezi a miskolci versenyeket
- Az idei év nehezebb? Miért marad el pont most egy versenyed?
- Ha végigkérdezed az összes versenyrendezőt, és mindenki őszintén válaszol, akkor mindannyian azt fogják mondani, örülnek, ha nullszaldósra ki tudnak hozni egy futamot. A támogatók hiányát látom leginkább az idén. A szponzorok nem eseményeket támogatnak, hanem inkább autókon helyezik el a hirdetéseiket és adják hozzá a pénzt, vagy egyáltalán nem hirdetnek a magyar ralibajnokságban. A nyolcfutamos bajnokságból háromnak volt névadó szponzora, a magyar bajnokságnak nem is volt névadó partnere.
- Mi a jövőképed?
- Hát, most ezt elég erősen szűkítették... Anélkül, hogy a sportvezetőink közül bárki megkérdezte volna tőlünk, mi is történt pontosan, az elnökség hozott egy döntést, amit egy közleményben tudattak velem és a világgal. A problémákat már előzőleg tudattam velük, azonban kijelentették, hogy segítséget nyújtani nem tudtak. Mivel felelősséggel tartozom a kollégáimnak és a partnereimnek, ezt a döntést kellett meghoznom. Sajnos nehéz gazdasági helyzetben vagyunk. Ezt halljuk mindenhonnan és érzékeljük is. Ezt figyelembe véve, a raliversenyek megrendezése is egyre nehezebb, egyre kockázatosabb. A tizennégy évre visszatekintve: minden évben egyre több energiát kellett befektetnünk, hogy tudjuk hozni a megszokott nívót. A tekintetben nincs probléma, hogy a szervezők többet tudnának és akarnának dolgozni egy verseny sikeres megrendezéséért, de ez önmagában - sajnos - kevés.
Ha visszatekintesz, az idén már maradt el nem is egy Rallye2-es rendezvény, és tereprali verseny is. (Őket - úgy tudom - nem szankcionálták ilyen keményen.) Érdekes azt látni, hogy például a jövő évre a Fehérvár Rallye rendezője már be sem jelentett rendezési szándékot, és a szombathelyi futam rendezője is az utolsó utáni pillanatban adta le szándéknyilatkozatát. Én nagyon jól tudom, hogy több rendező is komoly anyagi problémákkal küszködött az idén, és semmilyen anyagi garanciát nem tudnak maguk mellett a jövő esztendőre sem. A jövőképet nem mi formáljuk, az a szövetség és a szakági bizottság feladata. Mi mindig az adott körülmények között vagyunk kénytelenek versenyt szervezni. A jelenlegi helyzet nem elég biztonságos, nem nyújt elég alapot arra, hogy ralit lehessen szervezni. Nincs rá elég pénz!
Idén már nem ünnepelhetnek a nézők a prológ után a Speedway Arénában
- A miskolci térségben nagy múltja van a ralinak, neked pedig nagy rutinod a térségben versenyt rendezni. Úgy érzem, hogy Jacsó Tibi és csapata nélkül lehet Miskolc Rally; Miskolc Rally pedig kell, hogy legyen!
- Köszönjük az elismerő szavakat. Az kissé elgondolkodtató, hogy hallom, a háttérben már mennek az "ügyködések". Valakik már azon fáradoznak, hogy kisajátítsák maguknak a rendezvényeinket. Nem tudom, csak ennyit ér-e az elmúlt tizennégy év munkája, hogy egyesek úgy érezzék, az általunk eddig mindig magas színvonalon és felelősségteljesen szervezett, és a jövőben is megszervezni kívánt eseményeket a saját égiszük alá vonják.
Azt kijelenthetem, nem érezzük magunkat felelősnek a kialakult helyzetért. Az idei Zemplén Rally a lemondás pillanatában olyan előkészítettségben volt, amilyenben a rendezvény startja előtti napokban lennie kellett.