Morcosabb lett az autó eleje a ráncfelvarrás után
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Valószínűleg az utolsó frissítését kapta a 2003-ban bemutatott második generációs A3, amely hamarosan átadja helyét a harmadik hullámnak - de mielőtt még nagyon előreszaladnánk, lássuk, hogy mitől lett jobb a jelenleg kapható legkisebb Audi. Új színek, belső kárpitok, felnik, finoman átrajzolt lökhárítók, módosított lámpák és légbeömlők, néhány új extra, ezzel nagyjából véget is ér a lista. Körbejárva az autót, elölről rögtön látszik a különbség, az új modell sokkal morcosabban és egyben sportosabban mered a külvilágra, ám nagy vadulásra ne számítson senki, az új A3-as is kb. annyira sportos, mint egy felhajtott gallérú Armani zakó. A lámpák és a hűtőrács kialakítása egyértelműen az új A4-re hajaz, telitalálat a lámpabúrák alatti hullámzás, kár, hogy a ledes helyzetjelző csak a bi-xenon lámpákhoz jár, ami feláras opció. Nagyon nagy A3-rajongónak kell lenni, hogy kiderüljön az autó hátulján végrehajtott facelift; ha vasrudakkal vernének, akkor sem tudnám kapásból megállapítani, hogy mi frissült ott (állítólag a lámpa belső kialakítása és a lökhárító), ám az összbenyomás szép, tehát gond egy szál se.
A beltérben az új krómkeretet kapott légbeömlőkre, átalakított középkonzolra, műszerfal-kijelzőre és kilincsekre hívták fel a figyelmet a modell sajtótájékoztatóján, de új kárpitok is csatlakoztak a kínálathoz. A szundikálásból olyan szavakkal próbálták felrázni az elbóbiskoló újságírókat, mint a jó hangzású magnetic ride (állítható keménységű) futómű vagy a parkolóasszisztens mint új extrák, de a szemek igazából csak akkor kezdtek el csillogni, amikor szóba kerül a felfrissített S3 és teljesen új S3 Sportback. Igen, ezentúl már ötajtós kivitelben is elérhető lesz az S változat, amely csinos optikai (külső-belső) kiegészítőket, sportfutóművet, összkerékmeghajtást és egy bitang erős kétliteres turbómotort takar továbbra is.
A hátsó lámpa állítólag új, a felni biztosan az
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A motorválaszték nem változott, a jövőben is nyolc erőforrás között lehet válogatni, ám ebbe az S3 nem számít bele, mert az egy külön kaszt: a benzinesek közül az 1,6 literes, 102 lovas jelenti a belépőt, ezt követi egy 1,4 literes turbós TFSI 125 lóerővel, majd egy 1,8 és 2 literes TFSI blokk jön 160, illetve 200 lóerővel, és ezzel meg is érkeztünk a kínálat csúcsához, a hathengeres, 3,2 literes, 250 lóerős motorhoz. A dízelkínálat némileg visszafogottabb, a nagy túlélő, az 1,9 literes TDI továbbra is kapható, e fölött egy kétliteres TDI áll 140, illetve 170 lóerősre felcsavarva.
Az A3 és a Sportback motorkínálata
Benzines | 1.6 | 1.4 TFSI | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 3.2 V6 |
Dízel | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Ami a váltókat illeti, szerencsére a hatfokozatú kezdi kiszorítani az ötös kézit, ez utóbbi csupán a leggyengébb dízelhez és az 1,6 literes benzineshez jár. A 3,2 V6-os motorhoz alapból kapjuk az S tronic nevű duplakuplungos váltót, amelyért minden más motor esetében felárat kell fizetni. A felszereltségi szintek maradtak a régiek, az alapot továbbra is az Attraction csomag jelenti, a sportosabb beállítottságúaknak ott az Ambition felszereltség, míg a luxus szerepét az Ambiente tölti be, de aki nem bír magával, az beruházhat még az S line nevű csomagba is, ami sportos külső-belső optikai csemegéket jelent.
A rövid menetpróba során egy kétliteres dízelt és egy 1,4-es turbót sikerült megjáratni., de - ahogyan az várható volt - forradalmi újdonság nem derült ki az autókról. Aki részleteiben is kíváncsi, miként viselkedik az A3 a szürke hétköznapokon, az vegye elő korábbi tesztjeink közül például ezt, esetleg ezt az írást. Az biztos, hogy aki eddig is szerette a márkát, az a jövőben még jobban fogja, hiszen minden egyes kapcsolóból, az ajtók puffanásából az ülések keménységéből érződik a minőség. A megkérdőjelezhetetlen tökéletesség azonban kissé rányomja a bélyegét a beltér hangulatára, bár aki szeretett annak idején egy jót deriválni a matekórákon, az vélhetően imádni fogja.
A VW-csoport kincsesládikájából két említést érdemlő dolgot sikerült az Audi mérnökeinek kihalászniuk ráncfelvarrás során, az egyik egy parkolást segítő automatika, a másik pedig egy állítható keménységű futómű. Előbbi extra 30 km/órás tempó alatt kiszemeli a megfelelő parkolóhelyet, majd magától tekergetve a kormányt beügyeskedi magát, nekünk csak annyi a dolgunk, hogy a gázt és a féket finoman adagoljuk - a tolatóradar pittyegéseit figyelve - a volán közben magától pörög. A magnetic ride nevű újdonság lényege, hogy a középkonzolról egyetlen gombnyomással keményíthetünk a futóművön, ha úri kedvünk úgy kívánja, ami azt feltételezi, hogy a környéken viszonylag sok jó minőségű aszfaltozott út van - nem a magyar vásárló a célcsoport.
Új fémkeretet kaptak a légbeömlők és a kapcsolók, de változott a középkonzol is
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Hazai árakat még nem tudott elárulni az importőr, így csak egy viszonyítási pontunk lehet, az pedig a németországi alapár, ami az 1,6 literes benzines esetében 20 350 euróról indul, ami minimális emelést jelent a korábbihoz képest. Nálunk jelenleg 5,12 milliót kérnek a frissítés előtti alapverzióért, bár igazából nem ennek az árát kell nézni, hiszen nálunk eddig az eladott modellek közel harmadát kétliteres TDI-vel kérték, ráadásul az autók zöme ötajtós Sportback volt, egészen pontosan a Magyarországon gazdára talált 1441 darabból 1114.
Aki idáig eljutott és átverekedte magát a motor- illetve felszereltségi adatokon, az megérdemli, hogy megtudja, mi az az S3 Sportback.