Sziklajárók a Kavicsban - Off-Road Show tudósítás

Vágólapra másolva!
Off-road és környezetvédelem, bukócsöves GAZ 69 és Ford Kuga - megnéztük, hogyan próbálja feloldani a látszólagos ellentmondásokat az első magyarországi Off-Road Show.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A szabadtéren igazi off-road járművek mutatják meg képességeiket
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Hiánypótló rendezvényt ígértek az Off-Road Show szervezői, ugyanis Magyarországon és környékén eddig még nem volt olyan jelentős szakkiállítás, amely a terepjárművekről és a terepezésről szólna. Az irányzat világszerte növekvő népszerűségnek örvend, nincs ez másképp hazánkban sem - ennek bizonyítéka, hogy nem csupán általános kiállításokon találkozhatunk a műfajt képviselő járművekkel, hanem immár önálló rendezvényen is. Valahogy hasonlóan indult fejlődésnek a honi veteránozás is, amely mára számos nagyszabású kiállítással, rangos nemzetközi futamokkal, börzék és találkozók tucatjaival szolgálja ki az érdeklődőket. Könnyen lehet, hogy pár év alatt az úttalan utak rajongói is eljutnak idáig.

Számos különféle járműtípust foglal magába az off-road fogalma: az Amerikában népszerű termetes pickupokat, az átalakított, tetőtől talpig csatakos terepjárókat, a nagy kerekű haszonjárműveket, a terepmotorokat, a quadokat. Ezernyi irányzat, melyekben egy közös pont van: a fizikai akadályok leküzdése. Ám felmerül a kérdés, hogy vajon ki vezetné 17 colos alufelnin gördülő Škoda Octavia Scoutját kövekkel, gödrökkel, gázlókkal tarkított terepre? Vagy ha a Roomster Scout a mellé helyezett köveken megpróbálna áthajtani, a lökhárító valószínűleg csúnyán megszenvedné a manővert. A díszlet itt - és néhány további standon - elárulta azt is, hogy a 4x4 bizony önmagában még nem off-road.


Terepjáró-rendszertan és látványos bemutató helyszíni videónkban


A rendezvényt az Új Rend kormánybiztosa, Kondorosi Ferenc nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta az esemény értékközpontúságát, hogy a Show egyfajta találkozási pont lehet a látszólag ellenérdekelt felek, a terepezés szerelmesei és a természetért aggódók közt. A szervezők számos alkalommal hangsúlyozták a környezetvédelem fontosságát, ami első hallásra furcsának tűnik egy offroad-kiállítás esetében. A kormánybiztos a természet megóvása kapcsán arról beszélt, hogy kulcsfontosságú a tereprendezvények megfelelő helyszíneinek kiválasztása, például használaton kívüli bányák környéke vagy lőterek alkalmasak lehetnek az efféle szabadidős tevékenység befogadására. Az Off-Road Show szervezői országos térképes adatbázissal segítik elő, hogy a terepezés elhanyagolható környezetkárosítást okozzon.

Valójában két helyszínen zajlik a show: az egyik a Sportaréna belsejében, a másik a szabad ég alatt, a Puskás Ferenc Stadion szoborkertje mellett. Az épületben láthatók a márkaképviseletek standjai - ennek amolyan autókiállítás-jellege van, melyet kétkerekűek és quadok színesítenek. Akikben a szemlélődés vételi szándékot gerjeszt, természetesen a helyszínen megköthetik az üzletet. A csarnok végéből ugyan most hiányzik a színpad, ám műsor így is akad: a Gas-Gas triálmotor-csapat tart látványos bemutatókat. Magas akadályokra másznak fel, majd ugratnak le, végig vigyázva, nehogy leérjen a lábuk - no és nehogy eldőljenek.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ezúttal nincs szükség színpadra a produkciókhoz
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A megnyitáskor a triálpálya szomszédságában egy sor koszos terepjáró várakozott - több közülük egymás "lábát" tiporva. A sár nem a kiállítók trehányságát hivatott illusztrálni, ezek a járművek ugyanis nem szalonautók, hanem tereppályákon nyúzott versenygépek. Többükben épp hogy csak felismerhető az eredeti típus. A tömény offroad-kocsik között látható az a Suzuki Samurai is, mellyel egy magyar páros, Takács János és Molnár Zoltán harmincöt csapat közül megnyerte a norvégiai Eurotrial 2008 nevű versenyt a Standard kategóriában.

A külső helyszínen a dinamikus programoké a főszerep. Akik vezetni szeretnének, azok - térítés ellenében - az RC Off-Road Autómodellező Egyesület távirányítású terepjáróit próbálhatják ki. A körülbelül félméteres autókban nem elektromos, hanem belső égésű motor dolgozik, mindkét tengelyt hajtva. A nitrometánnal működő, 4,3 köbcentiméteres szerkezet akár 35 ezres fordulatra és 2,6 lóerő teljesítményre képes. Megdöbbentő, hogy tíz ilyen apró motorocska felérne egy Trabantéval.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Akár autószalon is lehetne, de itt közel százszázalékos az összkerékhajtásúak aránya
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A fő attrakciót a Magyar Terepjárós Egyesületek Szövetségének (Matesz) tagjai szolgáltatják, akik naponta többször bemutatják saját és gépeik tudását. A látogatók ingyenesen kipróbálhatják, milyen utazni a különféle akadályokat leküzdő járművekben. Az alkalmi pályán farönkök, sziklák igyekeznek útját állni a terepjáróknak - rendre sikertelenül. Pedig gyakran előfordul, hogy a laikus néző azt hiszi, nincs tovább, mert a jármű megfeneklett. Néha úgy tűnt, ezeknek a gépeknek nincs lehetetlen.

Az autók és motorok "nyüstölése" nagyon látványos, és remekül ellensúlyozza a forgalmazók statikus kiállítását. Utóbbi inkább a téma rajongóit köti le, míg a bemutatók nagy élményt nyújtanak azok számára is, akiket egyébként hidegen hagy az off-road műfaj.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!