Utolsó előtti felvonásához ért a 2008-as sorozat, és már Japánban könnyen eldőlhet mindkét világbajnoki cím sorsa. A mediterrán aszfalt után egészen más körülmények, murva, eső, és hűvös idő vár a versenyzőkre.
2004-ben rendeztek a felkelő nap országában először világbajnoki ralifutamot, és azóta minden évben más győzött. Először Petter Solberg, majd Grönholm, Loeb, és tavaly Hirvonen nevét vésték fel a kupára. 2008-ban egyébként egészen szokatlan végeredmény született, a finn versenyző mellé Sordo és Henning Solberg állhatott a dobogóra, a további pontszerző helyeken pedig Matthew Wilson, Perez-Companc, Stohl, Villagra, és az N-es Mitsubishivel induló helyi Taguchi osztoztak. Loeb a rosszul felírt itiner miatt hibázott, és kiesett.
2008-ban teljesen új helyszínen, Sapporo környékén lesz a verseny. Mind a 29 gyorsasági szakasz új, és ezért ismeretlen a mezőny számára. Maguk a pályák a korábbiakhoz hasonlóan keskenyek, gyorsak, az út szélén árkok és fák csökkentik a hibázási lehetőségeket. Ebben az évszakban komoly esélye van a csapadéknak, de az igazi nehezítést a sötétben rendezett szakaszok jelentik majd. Korábban általános volt a futamokon egy-egy éjszakai gyorsasági, manapság már ritkaságszámba megy, egyedül a Wales-i versenyen fordult elő az utóbbi években.
A japán szurkolók lelkesedése egyedülálló. A hétvégén többszázezres nézőseregre számítanak a rendezők ezúttal is
Ha a versenyzők megbirkóznak a gyorsasági szakaszok okozta nehézségekkel, még nem lazíthatnak: a sorozat állomásai közül talán Japánban a legfegyelmezettebb a közúti közlekedés. A legtöbb helyen 50-60 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben, melyet a rend őrei rendkívül szigorúan ellenőriznek.
Loeb és a Citroën Japánból könnyen világbajnokként térhetnek haza, ehhez az kell, hogy a francia pilóta legfeljebb négy pontot veszítsen előnyéből Hirvonenhez képest. Ha a finn nyerne is, Loeb egy harmadik hellyel révbe ér. A Citroën hasonló helyzetben van a gyártók versenyében, így Sordónak is fontos szerep juthat.
A Fordnál egyértelműen a Hirvonen-Latvala kettős győzelem az egyetlen elfogadható eredmény. Utóbbi pilóta a szezon utolsó két murvás versenyére visszatér a gyári gárdához, Duval pedig a Stobart Fordot erősíti, csapattársa Matthew Wilson lesz. A Munchi's Ford idei utolsó fellépésén Henning Solberg-Villagra összeállításban áll rajthoz, és alighanem nagyon elégedettek lennének a tavalyi eredményeikkel.
Hirvonen világbajnoki esélyeit csak egy győzelem tarthatja életben, és még ekkor is szüksége lesz Loeb vagy a Citroën hibájára
Hazai pályán indul a Subaru, akik az Új-Zélandi verseny óta az új Impreza murvás fejlesztésére koncentrálnak, éppen jó otthoni eredmény érdekében. Solberg elmondta, hogy akármennyire is esélytelenek voltak az egész szezonban, ezen a hétvégén a győzelemre tör - már csak azért is, mert egyrészt Japánt a második otthonának tartja a norvég, másrészt így szeretné meghálálni a több tízezer fanatikus szurkoló bíztatását.
A Suzuki csapat először indul hazai pályán, ők is kiugró eredményt várnak az SX4 WRC-ktől. Gardemeister és Andersson is murvamenő, és a Suzuki is sokat fejlődött, elsősorban a hajtásra, és a megbízhatóság javítására koncentráltak a mérnökök.
A gyártók közé nevezett csapatokon kívül mindössze egyetlen WRC lesz a mezőnyben, a dél-afrikai Rautenbach vállalta a távol-keleti utazás költségeit, a megszokott C4-essel indul ezúttal is.
Taguchi élő legendának számít a Mitsubishinél, tavalyi pontszerzése óriási tett volt. Ha idén is megismétli, alighanem még életében szobrot állítanak neki
A PWRC mezőnyében igen érdekes a helyzet, mivel a szezon elején minden nevezőnek meg kellett jelölnie két versenyt, amely nem számít bele az év végi értékelésükbe. Az élen állók közül többen is a japán futamot választották, így az első öt helyezett közül csak Hänninen szaporíthatja pontjainak a számát, a világbajnoki cím sorsa Walesben dől majd el. A finn dolgát pedig igencsak megnehezítik majd a helyi ászok, főként Arai, és a már említett, tavaly abszolút értékelésben is pontot szerző Taguchi. Rajtuk kívül is több tucatnyi japán páros indul, így remek versenyre van kilátás ebben a kategóriában is.
Az időeltolódás 8 óra Magyarországhoz képest, a rali helyi idő szerint péntek délelőtt kezdődik.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën | 106 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford | 92 |
3. | Sordo/Marti | Citroën | 59 |
4. | Atkinson/Prevot | Subaru | 45 |
5. | Latvala/Antilla | Ford | 42 |
6. | P. Solberg/Mills | Subaru | 40 |
7. | Duval/Pivato | Ford | 22 |
8. | H. Solberg/Menkerud | Ford | 22 |
A világbajnokság állása a gyártók közt:
1. | Citroën Total WRT | 169 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi WRT | 146 | |
3. | Subaru WRT | 87 | |
4. | Stobart VK M-Sport Ford | 62 | |
5. | Munchi's Ford WRT | 22 | |
6. | Suzuki WRT | 21 |
A világbajnokság állása a PWRC-ben:
1. | Aigner/Wicha | Mitsubishi | 30 |
2. | Hänninen/Markkula | Mitsubishi | 26 |
3. | Ketomaa/Teiskonen | Subaru | 23 |