Az új 7-es első látásra talán nem annyira vonzó, de tudása vitathatatlan
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Egy dolog miatt mindenképp érdemes egy prémiumgyártó csúcslimuzinjának bemutatására elmenni: megtudhatjuk, jelenleg hol tart az autóipar. A BMW 7-es az egyik olyan kultikus limuzin, amelyre érdemes odafigyelni.
Elnézve a vetélytársakat (Mercedes-Benz S osztály, Audi A8, Lexus LS), nem volt könnyű helyzetben a BMW az új 7-es megalkotásakor. A bajorok a megszokott megoldást választották, vagyis az ő autójuk egy kicsivel többet nyújt a sportosság terén. Ennek első jeleként levetkőzték a korábbi bálna megjelenést, és helyette egy dinamikusabb formát rajzoltak. Első látásra ugyan egy kicsit furcsa az új 7-es, kevésbé tűnik ki az utcaképből, mint debütálásakor meghökkenést keltő elődje, de a részleteket megnézve mégis szebb. Az autó orra kifejezetten hosszú lett, míg az övvonal szinte teljesen egyenes. Az új autó laposabb és hosszabb, ezért is tűnik sportosabbnak.
7-es BMW kívülről, belülről, mozgásban. Nézze meg a bemutatón készült videónkat!
Ebben a kategóriában azonban nem elég az exkluzív megjelenés, itt már minden földi jóval el kell halmozni a vezetőt és az utasait. Ebből a BMW is kivette a részét, hiszen annyi újítás van az autóban, hogy Gulyás kolléga anélkül írt róla korábban két oldalt, hogy saját élményeket szerezhetett volna.
A 7-es BMW története
A Mercedes-Benz ugyanis 1974-ben piacra dobta a W116-ost, amellyel szemben már lépni kellett a bajoroknak is, így 31 évvel ezelőtt, 1977-ben bemutatkozott az első 7-es, amely E23-as kódnéven ismert a BMW-sek körében. A BMW-nél ezt a dátumot hajlamosak ma már úgy emlegetni, mintha egy új kategória, egy új szint született volna az autógyártásban, de valójában ekkor kezdődött el a Mercedes-Benz és a BMW közötti örült versenyfutás, amely talán - a technikai újdonságok miatt - a csúcsmodellek fejlesztésénél a legnagyobb. Akkoriban még a Mercedes büszkélkedhetett az első ABS-szel, az első hathengeres turbódízellel ebben a kategóriában, míg a BMW még csak a soros hathengeres benzines számtalan variációját tette az autóba.
A harmadik generáció, az E38-as 1994-ben érkezett, elsősorban nagyon sportos, lapos formájáról lett híres. Egészen eddig kellett arra várni, hogy a BMW - többek között dr. Anisits Ferenc munkásságát is elismerve - belássa, helye van egy turbódízel motornak egy luxuslimuzinban. Sorra jöttek a dízel változatok, a kezdeti 725 tds-t később a modernebb 730d követte, majd jött a csúcs V8-as 740d. Közben a V12-es is tovább fejlődött, 5,4 literes és 326 lóerős lett.
Ezt követi most az új, F01 és F02 kódjelű 7-es. |
Rengeteg új, vezetést segítő elektronika mutatkozott be, amelyek egy része azért más modellekből már ismert, így nem nevezhető világújdonságnak. Ilyen a tolatókamera, amely természetesen mindent kirajzol. A holttér-figyelő is csak ebben az autóban új, mint ahogy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. A ráfutásgátló is hasznos elem, de az orrkamera az egyetlen valódi újdonság: az autó orra annyira hosszú, hogy egy nehezen belátható sarkon gondot jelent a kikanyarodás. Ezt oldja meg az autó orrára mindkét irányba felszerelt kamera, amely segítségével már akkor látjuk, hogy mehetünk-e, amikor még nem torlaszoltuk el keresztben a sávot. Nagyszerű rendszer - nem véletlenül építik be a Rolls-Royce-okba is.
Mozgásban az üzlet. Az új 7-es BMW sokkal sportosabb, könnyedebb lett, miközben minden létező extrát belezsúfoltak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az Integral Aktív kormányzás az autó másik fontos újdonsága, ugyanis ez a rendszer ötvözi a BMW korábbi változó áttételű aktív kormányzását a hátsókerék-kormányzással. Alacsony sebességnél, 60 km/óra alatt a hátsó kerék az elsővel ellentétes irányba fordul, ezzel javítja a fordulékonyságot. Hogy mennyivel? A gyáriak szerint hetven centiméterrel kisebb a fordulókör, és egy nagyon szűk, kanyargós tesztútvonalon meg is győződhetünk róla, hogy ez mennyit számít. Gyakorlatilag olyan helyeken is befordul az autó, ahol már egy 5-össel is kevés esélyünk van. Nagy sebességnél az első kerekekkel megegyező irányba fordulnak a hátsók, így a nagy sebességű stabilitás nő, egyszerűbb a sávváltás, jobban fekszik a gyors kanyarokban.