Még egy lépcső - 7-es BMW bemutató

Vágólapra másolva!
Nehéz helyzetben lennék, ha egy mondatban össze kellene foglalnom, miért jobb az elődjénél az új 7-es BMW. A gyáriak gondoskodtak róla, hogy ezt hosszabban kelljen kifejtenem.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Az új 7-es első látásra talán nem annyira vonzó, de tudása vitathatatlan
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Egy dolog miatt mindenképp érdemes egy prémiumgyártó csúcslimuzinjának bemutatására elmenni: megtudhatjuk, jelenleg hol tart az autóipar. A BMW 7-es az egyik olyan kultikus limuzin, amelyre érdemes odafigyelni.

Elnézve a vetélytársakat (Mercedes-Benz S osztály, Audi A8, Lexus LS), nem volt könnyű helyzetben a BMW az új 7-es megalkotásakor. A bajorok a megszokott megoldást választották, vagyis az ő autójuk egy kicsivel többet nyújt a sportosság terén. Ennek első jeleként levetkőzték a korábbi bálna megjelenést, és helyette egy dinamikusabb formát rajzoltak. Első látásra ugyan egy kicsit furcsa az új 7-es, kevésbé tűnik ki az utcaképből, mint debütálásakor meghökkenést keltő elődje, de a részleteket megnézve mégis szebb. Az autó orra kifejezetten hosszú lett, míg az övvonal szinte teljesen egyenes. Az új autó laposabb és hosszabb, ezért is tűnik sportosabbnak.


7-es BMW kívülről, belülről, mozgásban. Nézze meg a bemutatón készült videónkat!


Ebben a kategóriában azonban nem elég az exkluzív megjelenés, itt már minden földi jóval el kell halmozni a vezetőt és az utasait. Ebből a BMW is kivette a részét, hiszen annyi újítás van az autóban, hogy Gulyás kolléga anélkül írt róla korábban két oldalt, hogy saját élményeket szerezhetett volna.

A 7-es BMW története

Forrás: BMW

A nagy elődök: hátul balról egy 335 sedan, majd egy 502-es, végül az E3-as. Az elülső helyeken már a 7-es első három generációja, az E23, az E32 és az E38
(Még több 7-es BMW a történelem-galériában. Kattintson a képre!)


Kevesen tudják, a BMW 7-es sorozatának története több mint harminc évre vezethető vissza. Valójában már a hatvanas évek közepén időszerűvé vált a kérdés, hogy a bajorok hogyan kívánják ellensúlyozni, illetve szép lassan megszüntetni a Mercedes-Benz akkori egyeduralmát a luxusszedán kategóriában, amire az első lépésként a BMW 1968-ban piacra dobta az E3-ast és az E9-est. Gyakorlatilag ugyanannak az autónak szedán (E3) és kupé (E9) változatáról volt szó, amely akkoriban még egy égisz alá tartozott, de később különvált, és a kupé 6-os, majd 8-as, napjainkban pedig ismét 6-os néven él tovább..

A Mercedes-Benz ugyanis 1974-ben piacra dobta a W116-ost, amellyel szemben már lépni kellett a bajoroknak is, így 31 évvel ezelőtt, 1977-ben bemutatkozott az első 7-es, amely E23-as kódnéven ismert a BMW-sek körében. A BMW-nél ezt a dátumot hajlamosak ma már úgy emlegetni, mintha egy új kategória, egy új szint született volna az autógyártásban, de valójában ekkor kezdődött el a Mercedes-Benz és a BMW közötti örült versenyfutás, amely talán - a technikai újdonságok miatt - a csúcsmodellek fejlesztésénél a legnagyobb. Akkoriban még a Mercedes büszkélkedhetett az első ABS-szel, az első hathengeres turbódízellel ebben a kategóriában, míg a BMW még csak a soros hathengeres benzines számtalan variációját tette az autóba.

Forrás: BMW

A negyedik generáció elsősorban rendhagyó formájáról lett híres. Technikai fejlettségét senki sem vitatta
(Még több 7-es BMW a történelem-galériában. Kattintson a képre!)


A 7-est még sem lehetett ilyen egyszerűen leírni, amit világosan jelez, hogy a második generációjára egészen 1986-ig várni kellett, miközben a W126-os Mercedest már 1980-tól kapni lehetett. Az E32-es BMW-ben mutatkozott be először V12-es motor, a 750i kereken 300 lovas teljesítményével igazi legenda lett. A modell másik nagy újdonsága a hosszított tengelytávú változat bevezetése volt, amely tovább növelte a hátsó utasok kényelmét.

A harmadik generáció, az E38-as 1994-ben érkezett, elsősorban nagyon sportos, lapos formájáról lett híres. Egészen eddig kellett arra várni, hogy a BMW - többek között dr. Anisits Ferenc munkásságát is elismerve - belássa, helye van egy turbódízel motornak egy luxuslimuzinban. Sorra jöttek a dízel változatok, a kezdeti 725 tds-t később a modernebb 730d követte, majd jött a csúcs V8-as 740d. Közben a V12-es is tovább fejlődött, 5,4 literes és 326 lóerős lett.

Forrás: BMW

Az E68-as az első hidrogén-meghajtású luxuslimuzin
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


2001-ben aztán következett a Bangle-éra első 7-ese, amely felhördülést váltott ki, de összességében a modell megújulása mégis sikeresnek tekinthető. Az E65-ös formája sok vitát kavart, mint ahogy a "zseniális" iDrive rendszer is rengeteg támadást kapott. Ebből a modellből a hosszított kivitel már külön kódnevet kapott, ez az E66. A páncélozott változat az E67, és az első hidrogén-hajtással is működőképes modell, a Hydrogen 7 az E68. Ebben mutatkozott be először a Dinamic Drive nevű aktív futómű, mint ahogy több más fontos elektronikai rendszer is. Dízelfronton is tovább erősödött a modell, a csúcs V12-es benzines hatliteresre nőtt.

Ezt követi most az új, F01 és F02 kódjelű 7-es.



Rengeteg új, vezetést segítő elektronika mutatkozott be, amelyek egy része azért más modellekből már ismert, így nem nevezhető világújdonságnak. Ilyen a tolatókamera, amely természetesen mindent kirajzol. A holttér-figyelő is csak ebben az autóban új, mint ahogy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. A ráfutásgátló is hasznos elem, de az orrkamera az egyetlen valódi újdonság: az autó orra annyira hosszú, hogy egy nehezen belátható sarkon gondot jelent a kikanyarodás. Ezt oldja meg az autó orrára mindkét irányba felszerelt kamera, amely segítségével már akkor látjuk, hogy mehetünk-e, amikor még nem torlaszoltuk el keresztben a sávot. Nagyszerű rendszer - nem véletlenül építik be a Rolls-Royce-okba is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Mozgásban az üzlet. Az új 7-es BMW sokkal sportosabb, könnyedebb lett, miközben minden létező extrát belezsúfoltak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az Integral Aktív kormányzás az autó másik fontos újdonsága, ugyanis ez a rendszer ötvözi a BMW korábbi változó áttételű aktív kormányzását a hátsókerék-kormányzással. Alacsony sebességnél, 60 km/óra alatt a hátsó kerék az elsővel ellentétes irányba fordul, ezzel javítja a fordulékonyságot. Hogy mennyivel? A gyáriak szerint hetven centiméterrel kisebb a fordulókör, és egy nagyon szűk, kanyargós tesztútvonalon meg is győződhetünk róla, hogy ez mennyit számít. Gyakorlatilag olyan helyeken is befordul az autó, ahol már egy 5-össel is kevés esélyünk van. Nagy sebességnél az első kerekekkel megegyező irányba fordulnak a hátsók, így a nagy sebességű stabilitás nő, egyszerűbb a sávváltás, jobban fekszik a gyors kanyarokban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!