A hazai veteránozás iránt érdeklődő közönség ismeri az autó-motor sport, a technikai haladás
és a „Gyóni Beton” hősi halottjának Eric Fernihough-nak a nevét. Talán kijelenthető, hogy ehhez van köze Dabas Városának és a Fóti Motorbarátok Körének, akik immáron hagyományteremtő jelleggel, évente megemlékeznek magáról a „pályáról” ahol számtalan sebességi világrekord született, és különös gonddal ápolják az itt halálos balesetet szenvedett rekorder emlékét. Ezen tevékenység egyenes következménye volt, hogy Terry Wright, a veterán autó- és motorsport ausztrál kutatója felfigyelt ránk, felkeresett minket és láss csodát, több mint évtizedes kutatómunkája eredményeként egy mind küllemében, mind tartalmában rendkívüli módon igényes könyvet alkotott.
Az angol nyelvű könyvből Eric Fernihough (Birkenhead, 1905. február 17. – Budapest-Gyón, 1938. április 23.) angol világrekorder motorkerékpár versenyző eddigi legteljesebb életrajzát ismerhetjük meg, a világ abszolút motorkerékpár-sebességrekordjának történetébe ágyazottan.
A 25 éves korában már nemzetközi szinten számontartott versenyző a motorozás abszolút világrekordjának meghódításával barátai javaslatára kezdett el foglalkozni az 1930-as évek közepén. Ebben a műfajban akkoriban, 1929 szeptemberétől kezdődően a német hegemóniát biztosító Ernst Jacob Henne (1904-2005) eredményei szolgáltak zsinórmértékül. A hatalmas kihíváshoz hosszas előkészülődés, új, nagy teljesítményű motor kellett. A gyóni pálya kiváló adottságairól a versenyzőtársaktól hallott, ezért rekordkísérletei színhelyéül az 1936-1938-as években Brough-Superior JAP motorjával. a magyar pályát, az európai hírű „Gyóni Beton”-t választotta.
A várva várt eredmény 1938. április 19-én született meg, 273,244 km/h sebességgel megdöntötte Henne abszolút világrekordját, sőt az oldalkocsis világrekordot is átvette maga és hazája, az Egyesült Királyság számára. Azonban igen rövid időn belül akadtak, akik még gyorsabbnak bizonyultak (Piero Taruffi, Ernst Jacob Henne), ami természetesen plusz motivációt adott, és kihívást jelentett számára. Így Fernihough 1938 áprilisában újból Gyónra érkezett. Április 23-án kezdetben minden rendjén levőnek látszott, azonban végül tragédiába torkollott a világrekord kísérlet. Így lett Eric Fernihough a gyóni pálya hősi halottja, versenymotorja drámai becsapódásának helyszínét ma emlékhely jelöli.
Az új könyv több mint négyszáz korábban ki nem adott fényképet és rajzot tartalmaz, mely ékesszólóan tanúsítja a szerző évtizedes kutatómunkáját. A könyv ára hazai viszonylatban borsosnak tűnhet, de ha hiánypótló voltát, az ismételten hangsúlyozott minőséget és tartalmat, valamint a befektetett feltáró- és elemzőmunkát tekintjük, abszolúte elfogadhatónak kell tartanunk. A Losse Fillings Publishing által kiadott könyv ezen az internetes címen rendelhető meg.
(Terry Wright: Speed Monarch: The short life of ERIC FERNIHOUGH and the world's motorcycle speed record. Loose Fillings Publishing, Sydney, 2024. 528 p.)
Valentyik Ferenc, dr. Kiss Miklós