Leleplezés előtti pillanatok. Lágy vonalakat csak a leplen találunk, a GLK szögletes
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Némileg megkésve, de a Mercedes is beszállt a kompakt méretű szabadidő-autók versenyébe, és egy teljesen új modellt dobott piacra az X3-as BMW, a VW Tiguan, a Volvo XC60 vagy éppen a hamarosan érkező Audi Q5 ellenfeleként. A GLK névből már kitalálhatták a márkafanok, hogy a Mercedes GL kistestvéréről van szó, csak amíg a portásfülke méretű GL terepen is megállja a helyét, addig a jóval kisebb és szögletesebb GLK inkább a városi dzsungel legyűrésére alkalmas. Magas építése és állandó összkerékhajtása ugyanakkor nagy segítség lehet, ha elfogy a burkolat az útról, vagy ha hó és latyak borította be a várost. A motor erejét 45-55 százalék arányban osztja el az első-hátsó kerekek között a 4Matic nevű rendszer, amelynek munkáját egy sereg hárombetűs menetstabilizátor és fékasszisztens felügyeli. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a rendszer fékezi a kis tapadású, kipörgő kerekeket.
A GLK a SEMÁ-n A most zajló Los Angeles-i tuningshow-n négy átalakított GLK-t állít ki a Mercedes. A fekete Widestar nevű GLK a német Brabus munkája, különlegességei közé tartozik az öt centivel kiszélesített karosszéria, a 21 colos kerékgarnitúra, a három centis ültetés, és a 258 lóerősre tuningolt háromliteres dízelmotor. A kifejezetten aszfaltra szánt tanulmány 6,9 másodperc alatt éri el a száz km/órát, átlagfogyasztása 8,4 liter. A GLK Urban Whip az amerikai Boulevard Customs munkáját dicséri. Az autóról levágták a tetőt, leszedték a kilincseit, alacsonyabbá tették a szélvédőjét, egyedi lökhárítókat, rácsokat és küszöböket tettek rá, 5700 wattos hifit építettek bele, a fényszóróját pedig LED-esre cserélték. Leültették 64 mm-rel a karosszériát, de a 26 colos krómfelnik, és a rajtuk feszülő 295/25-ös gumik e nélkül is feltűnőek lettek volna. A RENNtech GLK Pikes Peak Rally Hybridjét a híres amerikai hegyi versenyen induló autók inspirálták. Ebben a GLK-ban a 3,5 literes V6-os benzinmotor 350 lóerőre tuningolt változata dolgozik, de a hajtásba egy elektromotor is besegít, amelynek extra nyomatéka jól jöhet a ritka hegyi levegő és a meredek emelkedők miatt. A kényelmes üléseket kagylóülésekre cserélték, bukókeretet építettek be, a húszcolos felnik mögött pedig elöl 412, hátul 356 mm átmérőjű tárcsafékek lassítják az autót. A Legendary Motorcar Company nevű cég Rock Crawler nevű munkája is a benzines GLK 350-en alapul. Elsősorban az extrém sportok megszállottjainak ajánlják az egyedi terepjárót. A beépített benzinmotoros csörlő akár 50 km/órával is húzhatja a gördeszkásokat vagy a vízisíelőket, de a küszöbök alól kihajtható vascső és a beépített rámpa is jól jöhet a gyakorláshoz. |
Az ünnepélyes leleplezés után egy próbakörre invitálták az újságírókat a hazai forgalmazó saját off-road pályáján, ám vezetni nem lehetett az egy szem GLK-t, csak utasként beülni és figyelni a fejleményeket. A rövid első és hátsó túlnyúlásoknak köszönhetően meglepően meredek akadályra is fel lehet kapaszkodni a 4,52 méter hosszú autóval, ám nem árt résen lenni a bucka tetején, mert a viszonylag alacsony (208 mm) hasmagasság miatt hamar leér a GLK alja. Erre a recsegő-ropogó kartervédő hívta fel a figyelmet a tesztkör alatt, ezért a nehezebb terepakadályokat messze elkerültük a továbbiakban. Vezetőnk mentségére legyen mondva, hogy - bevallása szerint - neki is ez volt az első köre az akadálypályán a GLK-val, korábban csak GL-lel és ML-lel ment végig (gond nélkül) a tereptárgyakon.
Ezen az akadályon remekül túljutott a GLK
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Természetesen nem a kőkemény terepezés lesz a Mercedes legújabb szabadidő-autójának feladata, a potenciális vásárlóközönség nyilván csak szökőévente egyszer hagyja majd el a szilárd útburkolatot autójával, így viszonylag kevés traktorost kell majd hívni elakadt GLK-khoz. A kedves vevő dönthet, hogy még inkább rátesz egy lapáttal az autó terepjárós külsejére, vagy inkább a sportos vonalat követi. Az off-road styling csomagot választók fekete betétes lökhárítókat, 17 colos felniket, fekete küszöböket és tetősíneket kapnak. A sportcsomaghoz már 19 colos felnik járnak alumínium tetősínekkel és egy sereg krómdíszítéssel, de a szabad hasmagasságból is visszavesznek két centimétert.
Nem ez a legelőnyösebb nézet a GLK számára. A sport változat hasmagasságát két centivel csökkentették
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A beltér kialakításánál szintén a sportos és a terepjárós vonalat lehet erősíteni, de a variációk száma közel végtelen a rengeteg kárpitnak és díszítőelemnek köszönhetőn. Az alapfelszereltség meglehetősen gazdag, hiszen már a belépőmodell (GLK 220 CDI) is hétfokozatú automatával, klímával, 17 collos alufelnikkel, tempomattal kényezteti a vevőket, igaz, ez is 11 millió forintba kerül. A motorválaszték két dízelből és két benzinesből áll, de a kisebbik, 170 lóerős 220 CDI jelű dízelmotor csak jövő áprilistól lesz rendelhető, addig a hathengeres, 224 lovas 320 CDI (12,86 millió) lesz az egyetlen dízel. A benzinesek közül a 231 lóerős GLK 280 (13 millió) a belépőmodell, a csúcsváltozatot a 272 lóerős GLK 350 (14,5 millió) jelenti.