Bár már napok óta hallani lehetett, nagyon szennyezett a főváros levegője, sokakat mégis meglepetésszerűen ért a vasárnap reggeli hír, hogy vasárnap páros rendszámú autójukkal nem közlekedhetnek Budapesten.
Páros napokon a páros rendszámú gépjárművek - tehát autók és motorok is -, páratlan napokon a páratlanok közlekedhetnek - szól a fővárosi rendelet. Meglehetősen egyszerű módszer a forgalom csökkentésére, de sok szempontból bele lehet kötni.
Nem a környezetvédelemre buzdítja az embereket, hanem arra, hogy két autójuk legyen. Nem számol azokkal, akiknek a munkájukhoz kell az autó, és arra sem gondoltak, hogy ehhez átgondoltabb, fejlett tömegközlekedés kellene parkolókkal, gyorsvasutakkal.
A december 10-étől hatályos rendelet szerint Budapest közigazgatási területeire terjed ki a korlátozás. Az év végén elfogadott módosítás azonban kivételként említi az M0-s körgyűrűt - amelynek közigazgatási szempontból vannak budapesti szakaszai-, hiszen az elkerülőt választó autósok éppen a várost óvják a káros anyagoktól.
A rendszámelvet sokan igazságtalannak tartják, hiszen nem tesz különbséget a régi, szennyező, és az új, kevésbé szennyező autók között, továbbá azt sem mérlegeli, ki, milyen célra használja a gépjárművét. Van azért néhány kivétel.
Az életbe lépő forgalomkorlátozások alól mentesülnek: |
A kivételekből világosan látszik, hogy aki az utóbbi években környezettudatosan választott autót, az most is közlekedhet, hiszen a modern, Euro 5-ös dízelek és a hibridek is közlekedhetnek riadó alatt. Ahogyan a tiszta gázüzemű autók is - elvileg, ilyen ugyanis nincs, csak kettős, benzin-gáz üzemű. Azokkal viszont nem kivételeznek, hiába használják őket jellemzően gázos üzemmódban
Az autósok véleménye a szmogriadóról
Az világos, hogy autónk hibrid-e, az is biztos, hogy nem tiszta gázüzemű, de mit jelent vajon "az OBD-rendszerrel ellátott dízelmotoros" kifejezés? Az OBD (On Board Diagnosis) a gyakorlatban nem fontos kitétel, hiszen ez csak egy járműdiagnosztikai szabvány, amelyet a nyolcvanas évek végén találtak ki, hogy a motor hibás működésénél a főbb paraméterek gyorsan kiolvashatók legyenek. Ezt a kilencvenes évek közepén váltotta az OBD II, amely Európában az Otto-motoros gépjárműveknél 2001-től, a dízel üzemű autóknál 2003-tól kötelező. Az újabb autókban tehát van ilyen, de ettől még nem Euro 5-ös egy autó, és nem is EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle - kiemelten környezetkímélő jármű).
A forgalmi második oldalán, a V.9 mögött található szám a környezetvédelmi osztály. Ha ez a szám 5, 12, vagy 13, akkor a szmogriadó nem érvényes ránk
A fő kitétel tehát az, hogy melyik környezetvédelmi osztályba tartozik az autó. Ha 5, 12, vagy 13, akkor szabadon lehet közlekedni. Az 5 annyit jelent, hogy tiszta gázüzemű, hibrid, vagy elektromos, a 12 és a 13 pedig a legmodernebb dízeleket takarja. Attól, hogy valakinek új dízel autója van, és van benne részecskeszűrő még nem feltétlenül tartozik a 12-es vagy 13-as csoportba.
Gyorsan kideríthető, melyik osztályba tartozik egy autó: a forgalmi engedélyben szerepel, a rendőr is innen tudja eldönteni, szabályosak vagyunk-e. A forgalmi engedély második lapján a V.9 jelzi a környezetvédelmi osztályt. Aki tehát itt 5, 12, vagy 13-at olvas, az bármikor közlekedhet az autójával.
Sajnos a rendszer így sem tökéletes, hiszen előfordulhat, hogy valaki az új Euro 4-es autójából ül át a saját tulajdonú, régebbi, sokkal környezetszennyezőbb autójába csupán azért, mert annak jó a rendszáma aznapra. A hibrid esetén is felmerül a kérdés, hogy abszolút értékben mennyire környezetbarát egy ötliteres V8-assal felszerelt hibrid.
A rendelet szinte semmi időt nem hagyott a megfelelő, átgondolt bevezetésére, ezért rengeteg kérdés, aggály merült már fel a két nap alatt.
Az alkotmányjogász a bevezetést kritizálta Alkotmányosan aggályos lehet egy rendelkezés bevezetése, ha az embereknek nincs módjuk megismerni azt, illetve felkészülni annak betartására - mondta Kolláth György alkotmányjogász az MTI érdeklődésére vasárnap. Az emberek nem a hírműsorokból szoktak értesülni alapvető jogaikról és kötelezettségeikről, és többnyire nem várható el tőlük, hogy órákon belül átalakítsák életviszonyaikat - tette hozzá. Azzal kapcsolatban, hogy egyelőre úgy tudni, nincs szankciója a rendelkezés be nem tartásának, Kolláth György annyit mondott: ez is jogállami képtelenség, hisz az egyes rendőr intézkedése során dönthet úgy, hogy szóbeli figyelmeztetést alkalmaz, de ha egy rendelkezésnek általában nem alkalmazzák a szankcióját, akkor nem is nagyon várható el annak betartása. |
Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke az [origo]-nak azt mondta: mivel szmoggal kapcsolatos korlátozást korábban még soha nem vezettek be a fővárosban, így a rendőrség nem büntet, csupán figyelmezteti a lakosságot, hogy tartsák be a rendeletet. A sajtófőnök szerint a jelenlegi tapasztalatok alapján módosítják majd a szabályozást, hogy az azt figyelmen kívül hagyókat milyen formában szankcionálják. Demszky Gábor főpolgármester felkérte az érintett minisztériumokat, hogy a meglévő joghézag megszüntetésére - egy rendelet be nem tartását nem követi szankció - nyolc napon belül tegyenek javaslatot.
A szmogriadó második napján már nem ellenőríznek a rendőrök a forgalmasabb helyszíneken és bevezető utakon. A járőrők figyelmeztethetnek, ha akarnak
A rendőrség már egy nap alatt is változtatott a hozzáállásán, hiszen vasárnap még ellenőrizték a korlátozás betartását a rendőrök néhány forgalmasabb fővárosi helyszínen, hétfőn azonban erre már nem fordítanak külön energiát. Hétfőn az éppen szolgálatban lévő kollégák végzik az ellenőrzést a napi munkájuk mellett, azaz, ha látnak egy páratlan rendszámú autót, akkor belátásukra van bízva, hogy megállítják-e figyelmeztetni az autóst, szankcionálni ugyanis továbbra sem tudnak - tájékoztatott Tafferner Éva, a BRFK kommunikációs osztályának vezetője .
Levegő Munkacsoport: kiszabható a pénzbüntetés A Levegő Munkacsoport megtalálta azt a jogi lehetőséget, hogy miként lehetne pénzbüntetéssel szankcionálni a szmogriadó korlátozást figyelmen kívül hagyó autósokat és erről levélben tájékoztatták Demszky Gábor főpolgármestert és Tóth Gábort, Budapest rendőr-főkapitányát. A szervezet honlapján is olvasható levélből az derül ki, hogy a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II. 14.) kormányrendeletet szerint az önkormányzat jegyzője köteles megbírságolni azt, aki megszegi a szmogriadó-rendelet előírásait. A kormányrendelet 8. számú melléklete kimondja, hogy 25 000 és 100 000 forint közötti bírságot köteles fizetni az, aki a szmogriadó elrendelése esetén nem (esetleg késve vagy részben) hajtja végre a szmogriadó intézkedési tervben előírt intézkedéseket. Tehát amennyiben a rendőrség azt észleli, hogy valaki megszegi a szmogriadó-rendelet előírásait, akkor erről köteles értesíteni az önkormányzat jegyzőjét, aki majd kiszabja a bírságot. |
A főváros nem igazán akart ezzel a helyzettel mit kezdeni, az önkormányzat az első perctől próbált kibújni a rendelet alól, abban bízva, mégsem lép életbe. A BKV egyébként csúcsidőn túli járatsűrítéssel segíti az emberek közlekedését, ez tíz százalékkal növelt járatkapacitást jelent a földfelszínen, a metrók húsz, a HÉV-ek ötven százalékkal nagyobb sűrűséggel közlekednek.
Az első két nap korlátozása máris javulást hozott, igaz nem az elvárt mértékben. A vasárnapi adatok alapján a szennyezettség mértéke még az egészségügyi határérték háromszorosa volt, mára a megengedett érték kétszeresére csökkent. Ez még mindig nem elég, ezért a szmogriadó továbbra is érvényben marad egészen addig, míg a főváros valamennyi mérőállomásán mért határértékek 24 órás átlaga nem lépi túl a riasztási határértéket. Az időjárási előrejelzések szerint szerdától várható új szél és csapadék, amely változást hozhat a levegő minőségében.