Az új, teljesen alumíniumból készülő öthengeres a Volvo újonnan alapított, dízelmotorok fejlesztésével foglalkozó projektirodájának első erőforrása, elkészítéséhez három év kellett. Teljesítménye 205 lóerő 4000-es fordulatszámnál, 420 Nm-es csúcsnyomatéka pedig már 1500-as fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Mindent beleépítettek a svédek, amit egy modern dízelbe bele lehet. Lélegeztetéséről két, szekvenciális működésű turbófeltöltő gondoskodik, amelyek nagyon magas, 1,8 bar turbónyomás felépítésére képesek. A kisebb turbó elsősorban alacsonyabb fordulatszámon működik, a nagyobb csak magasabb fordulatszámon lép működésbe.
A két turbó mellett több újítás is megjelent, például a kerámiából készült izzítógyertyák, és a ciklusonként hét befecskendezésre képes piezoinjektoros üzemanyag-befecskendezők. Ezek segítségével 6,2 literre sikerült leszorítani az átlagfogyasztást az S80-ban, szén-dioxid-kibocsátása pedig 164 g/km. Minden esetben gondozásmentes részecskeszűrővel is felszerelik az új D5-öt, így az teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási előírásokat is.
Az új motorral szerelt S80 D5 alapára 9,73 millió forint Kinetic felszereltséggel.