Kombi személyautóhoz mérten magas az MCV. Hatalmas belsőt rejt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Renault román leányvállalata nemrég össznépi ráncfelvarrást hajtott végre típusain, a szórásból nem maradhatott ki a Logan igazán családi változata, az MCV sem. A román egyterű-kombi esetében a ráncfelvarrás szó szerint értendő, mert kapott ugyan immár sörnyitós emblémával díszített új orrot, meg hátul is lecserélték a lökhárítót és a lámpaburákat, első pillantásra mégis úgy tűnhet, ugyanolyan, mint volt. Nem mintha ez baj lenne, hiszen a Logan-széria sohasem külső vonzerejéről volt híres, sokkal inkább családiköltségvetés-barát áráról. És azért el kell ismerni: elölnézetből barátságosabb lett, már kevésbé ijesztő doboz.
Egy Daciáról ugyanúgy kell, kellene írni, mint filmkritikusnak az akciófilmekről. Semmi se bosszant jobban, mint amikor egy jó kis lövöldözős, menekülős, autósüldözéses mozit azért húznak le, merthogy a művészfilmekhez mérve semmi mondanivalója sincs. Kevesen gondolkoznak el azon: miért is lenne? Nem azért készült. Mindent a saját műfaján belül kell értékelni, a Daciát is.
Az alapforma nem változott, a legkönnyebben az emblémáról ismerni fel, hogy ez a modellfrissített változat
Fontos ezt megjegyezni, hiszen ha a Logannak az egyterű szegmens komolyabb versenyzőivel kellene ringbe szállnia, esélye sem lenne. Olyan ára van viszont, amely sok más szempontot azonnal háttérbe tol, és rögtön kedvezőbb színben, versenyképesnek tünteti fel a hét üléssel is kérhető MCV-t; akármennyire is fájó lehet sokaknak, ez az autó egy nagyobb család számára valóban a legracionálisabb választás lehet. Fapadosság ide vagy oda.
Autósmozink az MCV-ről
Az MCV sok méltatásra nem szorul, elődjéről szinte mindent elmondtunk, amit lehetett. Tekintettel arra, hogy a beltér nem változott, csak ismételni lehet a már leírtakat: a helykínálat pazar, az első üléseken és a középső padon méretes a fej- és a lábtér, praktikus a második sor fölött kialakított polc - sorolhatnánk. A 4,47 méter hosszú egyterű-kombi nagy előnye sokakkal szemben, hogy a harmadik üléssor valóban teljes értékű, leghátul még egyetlen hasonszőrű járműben sem éreztem ilyen szellősnek a teret.
Minden viszonylagos Akármennyire úgy tűnik - az imént magam is említettem -, hogy a Logan MCV (alap)ára kedvező, ez csakis a piaci környezet miatt lehetséges. Elképzelhető, hogy a véleményem szélsőséges, de vállalom: az autóipar legnagyobb problémája, hogy tele van túlárazott, alkalmasint felesleges modellekkel. A piac kegyetlen, nem mérlegel, ha egy termék túl drága, az nem fog lesz sikeres. Könnyű dolga van a Daciának, hiszen "ellenfelei" legalább 1-2 millió forinttal drágábbak, ilyen különbségek mellett a potenciális vevőnek nem nehéz eltekintenie néhány egyszerűen kidolgozott részlettől. Elhiszem, hogy a gyártóknak sokba van a szállítás, hogy a marketing- és reklámköltségek jelentős tételt jelentenek, hogy egy modell kifejlesztése és a gyártósorok elkészítése eurómilliókba kerül, de akkor talán spórolni kéne. Mármint ténylegesen. Jó dolog, hogy ezerféle modell közül lehet manapság választani, de ez azzal jár, hogy a piac tele van "értelmetlen" modellekkel, mint amilyen például az Ibiza SportCoupe is. Pedig annak fejlesztésére és gyártására sem költöttek keveset, mégis csak a vásárlók nagyon kis csoportját izgatja fel. Ennek az árát azonban azoknak is ki kell fizetniük, akik másmilyen modellt vesznek - egy gazdasági válságban meg kellene nyirbálni a palettákat. Nevetséges árat mondok, de az MCV-ben ülve azon elmélkedtem, hogy egy bármilyen Dacia egy-másfélmillió forintért lehetne remek vétel, a többi gyártónak is arányosan ennyivel kevesebbért kéne árulnia újdonságait. Mindjárt lenne akkora fellendülés az autópiacon, amit még egy gazdasági válság sem tudna kikezdeni. Szép dolog a különféle rétegigények kielégítése, csakhogy ez már átment pazarlásba. Az autóiparnak úgyis lépnie kell, lehetne hát racionalizálni a termelést az alacsonyabb árak érdekében. De szép is lenne! |
A hátsó székek megközelítése nem egyszerű: a középső pad továbbra sem tologatható sínen, csak billenteni lehet a támlát. Második lépésként, elvben lehetséges függőlegesbe is állítani - ha a vezetőülés megfelelő pozícióban van és a fejtámlákat is lehajtjuk. Ha az átlagosnál nagyobb méretű ember ül a volán mögött (vagyis hátrébb áll az ülés, beállított fejtámlákkal), a függőlegesbe állítási manőver elakad. Lehetne ügyeskedni és szétszedni mindent, de minek, akkor már beszenvedi magát hátra az ember.
Nem 5+2, hanem tényleg hétszemélyes. A leghátsó sorba viszont nehéz bejutni
Ami befelé még sikerül, kifelé már hatványozottan kényelmetlen. A pad ott tornyosul a hátra száműzött előtt, mint valami hegy, az ajtónyílás pedig messze. Komoly a veszélye a kizuhanásnak, figyelni kell, hogy ne legyen csúnya esés a kászálódás vége. Ha nem kell a harmadik, sőt a második sor sem, még mindig kiszerelhető mindkettő, könnyedén kisebbfajta teherautóvá átalakítva a Logant.