Fiat 1500-as, melyet sorhatos motorral gyártottak
(Még több fotó a kiállításról a galériában. Kattintson a képre!)
A brit királyi család egykori Rolls-Royce-a, az egyetlen példányban létező Audi motorkerékpár, a több ezer kilométeres eurázsiai túrát teljesítő oldalkocsis Pannónia - csupán három érdekesség azok közül, melyeket nem említett a sajtóanyag a nagyköveti, majd felvezető autóként szolgált Peugeot 504 SL és Walter Röhrl Pikes Peak-győztes Audija mellett. A 620 lóerős Quattro egyébként, fogalmazhatunk így, véletlenül jött az Expóra: eredetileg egy 1955-ös fogyasztási rekorder NSU motorkerékpárt szerettek volna hozni az Audi múzeumából. Így sem rossz...
Nézze meg helyszíni videónkat!
Feltűnő a Mini modellcsalád és az Auto Union-gyártmányok kiugró aránya, nem véletlenül. Az angol kisautó ötven éve jelent meg, és ez alkalomból a Mini Club Hungary külön területet kapott a kiállításon, melyet a klub jubileumi évének fővédnöke, Nagy-Britannia nagykövete, Greg Dorey nyitott meg. Magyar nyelvű köszöntője után a minisek röviden összefoglalták a típus történetét, természetesen külön megemlékezve a monte-carlói győzelmekről. A kiállított járművek logikusan, kronológiai sorrendben követik egymást, figyelemmel kísérhetjük a fejlődés főbb állomásait: a hűtőrács, az ajtók, a hátsó lámpák változását. A Mini-téren olyan különlegességek is megtalálhatók, mint a Riley Elf és a Mini Moke.
Erőművek a tengerentúlról C3-as Corvette és Dodge Charger
Az Expo másik jubilánsa az Audi, amely idén ünnepli alapításának századik évfordulóját. Az ingolstadti gyári múzeum több ritkaságát elhozta a Vasúttörténeti Parkban tartott centenáriumra: Walter Röhrl Pikes Peak-győztes gépe mellett például egy Audi motorkerékpárt. A prototípus kétkerekűt 1977-ben építették, 80 lóerős motorral - csak ez az egy darab létezik belőle. A standon látható egy 200-as Trans Am pályaversenyautó és több más érdekes Quattro is. A leglátványosabb kocsik a háború előtti Auto Union-gyártmányok: ős-Wanderer egy hazai gyűjteményből, harmincas évekbeli nyitott karosszériás Audi, Horch, DKW és Wanderer a vállalati múzeumból. Mivel később az NSU márka összefonódott az Auto Unionnal, nem hiányozhat a neckarsulmi gyár néhány képviselője sem. A legjellegzetesebb, fürdőkád formájú, farmotoros "Nusik" mellett motorkerékpárt és tábori stabilmotort is kiállítottak.
Walter Röhrl a 620 lóerős Quattróval 1987-ben nyert a Pikes Peaken
A Veterán Autó és Motor birtokán egy 1919-es Indian Powerplus és egy 1924-es Brough Superior pihen. A csarnok másik felében kisebb Riga-standot létesítettek, Vespa robogókból is szép kollekciót sikerült összedobni, és természetesen nagy területet foglalnak el a magyar motorkerékpárok. A Pannoniák olyasféle szerepet töltenek be a kétkerekűeknél, mint a Mercedes-Benz az autóknál: szinte nem lehet veteránkiállítást rendezni nélkülük. Ugyanígy nem hiányozhat az Expóról az MG, a Jaguar és néhány amerikai izomgép - köztük pár Mustang feltétlenül...
Tucatnyi Pannoniát állítottak ki
Tetszett a Fiatok sokszínűsége: a szokásosnak mondható 127-es és X 1/9 mellett helyet kapott a ritka 130 Coupe, a 131 Racing egy példánya, valamint egy harmincas évekbeli, Viotti-karosszériás 1500-as. Meglepett a Datsunok viszonylag nagy száma: japán gyártmányból már három darab is tekintélyes mennyiségnek számít egy oldtimer-seregszemlén, és a népszerű típusnak számító 240/260/280 Z mellett igazi ínyencséggel is találkoztam: egy 1979-es Gloria Hardtoppal. Nem ismerős, ugye? Ez egy amerikai jellegű, B-oszlop nélküli csatahajó, 2800 cm3-es motorral. Még ha a stílusa nem is jön be mindenkinek, ritkasága okán mindenképp figyelmet érdemel.
Az egyik legérdekesebb jármű a fentebb már említett Rolls-Royce, amely az 1936-ban gyártásba vett 25/30 HP típus 34. darabja, az ismert példányok közül a második legöregebb. Az angol királyi család használta sportesemények látogatására, majd az udvari orvoshoz került. A 3000 köbcentiméteres, soros hatos motorral szerelt "kis Rolls" értékét tovább növeli, hogy eredeti állapotú, sosem volt restaurálva.
A Pininfarina stúdió is közreműködött a Nissan/Datsun Gloria hatodik generációjának tervezésében. A Hardtop kifejezetten szép
A különlegességek mellett igen nagy számban állították ki a valaha szürke daraboknak számító típusokat. Ez mindenképp örömteli, hiszen a csillogó-villogó egzotikumok, versenygépek és sportkocsik mellett gyakran elvesznek a hétköznapok hősei. Az Expón ízelítőt kapunk az egykori nyugat-európai utcaképből is: láthatók tucatmodellek az Opeltől, a Renault-tól, a Fordtól, a Peugeot-tól, a Fiattól, a BMW-től, sőt még a dögös Volkswagen Sciroccóból is sikerült egy alapverziót találni. Bár a többség nyilván a Mustangok és a Jaguarok körül fogja nyomkodni az exponálógombot, nagyon jó, hogy a show-hangulat nem ölte meg a nosztalgiát.
(A kiállításon látható Audikkal hamarosan egy külön cikkben foglalkozunk majd.)