Szűkös izgalom és tágas praktikum - Ford Fiesta - Toyota Yaris összehasonlító teszt

Vágólapra másolva!
Összehasonlító tesztünkben a vadonatúj Ford Fiesta a modellfrissítés utáni Toyota Yarisszal méri össze az erejét. Mindkét kisautó a leggazdagabb felszereltséggel és 1,4-es dízelmotorral járt nálunk, de ezzel nagyjából végére is értünk a hasonlóságoknak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hangyál Attila [origo]

Hosszabb és alacsonyabb a Fiesta, emiatt jobb kiállású
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az előző Fiesta annak ellenére lett hatalmas siker a Fordnak, hogy formaterve közel sem volt olyan merész, mint az akkori Focusé, és az utastere is elég lehangoló volt a sok olcsó hatású műanyagtól. Viszont egész tisztességesen el lehetett férni benne, élményszámba ment a vezetése a remek futóműnek és kormányzásnak köszönhetően, és nem is adták drágán. Az új, hetedik nemzedék iránt azonban még sokkal nagyobb elvárásokat táplál a Ford, hiszen ennek igazi világautóként nem csak Európában, de Ázsiában, Észak-Amerikában és Ausztráliában is helyt kell állnia.

Látszik, hogy itt már nem elégedtek meg a rejtett értékekkel, az autó külsejét is a legújabb divatirányzatoknak megfelelően rajzolták meg, a Ford legutolsó formanyelve, a Kinetic Design alapelvei szerint. Aki csak látta, szinte mindenkinek tetszett az új karosszéria; az elnyújtott első lámpák a Mondeóéra hasonlítanak, az oldallemezeket pedig az előddel ellentétben törésvonalakkal, homorú és domború felületek váltakozásával tették dinamikusabbá. Látványos megoldás az erősen döntött övvonal, kár, hogy emiatt a hátsó ablakok kisebbek lettek az elvárhatónál. Csak 2,5 centimétert nőtt meg a modellváltással a Fiesta, ezzel nem lépett be a négy méter feletti szuperminik táborába, hossza így is csak 395 centi.


Vezetéstechnikai tanpályán hasonlítottuk össze a két kiskocsit. Nézze meg videón!


Mivel a fogyókúrabajnok Mazda2-vel rengeteg alkatrészén osztozik, nem meglepő, hogy a Ford kisautója is könnyebb lett, a modellváltás után negyven kilóval nyom kevesebbet a mérlegen, pedig a torziós merevség tíz százalékkal nőtt. Igaz, a Mazda azonos motorral még így is könnyebb nála hatvan kilóval, de a Ford minden irányban nagyobb nála, és hangszigetelő anyagból is érezhetően többet cipel magában, így érthető a túlsúly. Tesztautónk a legjobb, Ghia felszereltséget kapta meg, ráadásul külsejét tovább sportosította az importőr 15 colos felnikkel, sötétített hátsó üvegekkel és méretes hátsó tetőszpojlerrel.

Fotó: Hangyál Attila [origo]

Fickósabb a Ford, nőiesebb a Toyota


A Yaris ugyan régebbi modell, de ez is nemrég esett át a modellciklus felénél esedékes frissítésen, amit kívülről a némileg átrajzolt hűtőmaszk, lámpák és lökhárítók jeleznek, bár a változásokat csak az avatottak fogják kiszúrni. Már az első Yarisszal is más utat követett a Toyota, mint a többiek, és ezt folytatta a második generációval is. Továbbra is a Yaris a legapróbb kisautó a piacon, a vele egy kategóriába sorolt Fiestánál például kereken húsz centiméterrel rövidebb, ami jelentős előny a parkolóhely-vadászataban.

Fotó: Hangyál Attila [origo]

Hátrafelé elég nehezen lehet kilátni a Fiestából. A tetőszpojler feláras


A japán tojás - amelyet egyébként Franciaországban gyártanak - sokkal jobb helykihasználású vetélytársánál, mert magasabb, és nem maradt ki belőle az az extra, ami nélkül ma már nem is illene kisautót gyártani: a csúsztatható hátsó ülés. A 60/40 arányban osztott padot így két részletben lehet egymástól függetlenül csúsztatni vagy éppen ledönteni, és külön öröm, hogy ilyenkor az ülőlap is előre csusszan, emiatt sík felületet kapunk. Így már nem kell csodálkozni azon sem, hogy hátratolt ülésekkel sokkal nagyobb a hely a második sorban a Yarisban, mint a Fiestában, 190 centi felettiek is kényelmesen elhelyezkedhetnek. Igaz, ebben a konfigurációban a csomagtér csak 272 literes, de ha gyerekeket szeretnénk a második sorba ültetni, vagy ketten autózunk, , előrehúzhatjuk az üléseket, és kapásból 363 literesre nő a tér, ami az alsó-középkategóriában is nagynak számítana.

Fotó: Hangyál Attila [origo]

Sokkal kényelmesebb hátul ülni a Yarisban a csúsztatható hátsó pad miatt


A Fiesta fix méretű csomagtartója 295 literes, ezzel a kategóriában átlagos méretűnek számít, a nyílása viszont széles, ezért jól pakolható. Sajnos a hátsó helykínálat eléggé szűkösre sikerült; amikor beültem a magamra állított vezetőülés mögé a 179 centimmel, a térdem már súrolta az ülés háttámláját. Ha ez még nem lenne elég, az alacsonyabb tető és a kisebb ablakok miatt is kevésbé jó dolog hátul ülni a Fiestában, mint a Yarisban. Ha viszont előre szállunk be, fordul a kocka: a Ford sokkal igényesebb és otthonosabb belsőt alkotott, mint a Toyota, és ez nem csak a világos kárpitok miatt van így. Már az üléseivel is sok jó pontot szerez a Fiesta, a rendesen formázott ülőalkalmatosságok megfelelően hosszú ülőlappal rendelkeznek, és még hosszú utazás után is kipihenten száll ki belőlük az ember. A Yaris keményebb, szivacsos ülései kezdetben hasonlóan kényelmesnek tűntek, de aztán kiderült, hogy formázásuk ügyetlenebb, és a combot sem támasztják meg olyan jól.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Erre már nem lehet azt mondani, hogy unalmas. Nagyon jó fogású a kormány


Két külön világ a két kisautó műszerfala is: a Fiestában a felső része olyan puha, hogy az két kategóriával feljebb is ritkaságszámba menne, de a formák is szebbek, a középkonzol felső részén lévő gombok elhelyezését például a mobiltelefonokról mintázta a Ford. A hagyományos, analóg órák ezüst csövek mélyén ülnek, a fedélzeti számítógép menüjében egy apró joystickkel kalandozhatunk. Számos tárolórekesz várja a kisebb nagyobb kacatokat, ezek közül csak a klímapanel feletti, zárható üreg érthetetlen, mert egy kezünk is bajosan fér bele, és olyan mély, hogy legfeljebb a cigarettásdobozt lehet belőle kihalászni, az apróbb tárgyakat ugyanis lehetetlen elérni. Kritika érheti még az ajtókon túlságosan hátra tett ablakemelő-gombokat, a könnyen koszolódó bőrkormányt és a szűkös, fura alakú ajtózsebeket.

Fotó: Hangyál Attila [origo]

Sivár környezet várja a Yaris utasait. A minőség legalább jó


Tucatárunak a Yaris vízesést mintázó műszerfala sem nevezhető, de az anyaghasználat sokkal gyengébb, mint a vetélytársban, a legtöbb műanyag kemény és kopogós. Ezt azzal ellensúlyozza a japán kisautó, hogy szinte minden kopár felület alatt egy kinyitható rekesz rejtőzik, a legötletesebb a szellőzőrostélyok elé tett két kihajtható pohártartó, mert ha klímázunk, akkor az ital is hűs marad bennük. Valamiért ragaszkodnak a Yaris esetében a középre tett digitális műszerfalhoz, amit nehezebb leolvasni, mint a Fiesta hagyományos óráit, ráadásul hiába van középen, csak a vezető és a mögötte ülő látja az adatokat, olyan mélyre vetítik ki az információkat. A fekete és ezüst felületek miatt komorabb a hangulat, mint a világos, kéttónusú Fiesta-belsőben, bár az üvegfelületek ebben nagyobbak, és a magasabb vezetőülés miatt kilátni is ebből lehet jobban. Tesztautónk a legjobb, Exe felszereltséggel rendelkezett, amelyben kulcs helyett gombbal lehet indítózni, és a kormány is négy irányban állítható. A Fiestához a kulcs nélküli rendszer kemény 205 ezer forintba kerül, viszont a fapados verziókban is négy irányban állítható a volán.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!