Most könnyebb jónak lenni. Csak a vezetési élményről kell lemondani
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Ötmillió forintba kerül, hibrid és a Toyota nagyon fél tőle. Mi az? Bizony, az új Insight, a Honda első, kizárólag benzines-elektromos hajtáslánccal elérhető modellje. Gulyás kolléga a valenciai menetpróba után végtelenül precíz írásban mutatta be az autót, arra azonban az idő szűkössége miatt nem volt lehetősége, hogy minden részletre kiterjedően levizsgáztassa városi körülmények között. Mennyit fogyaszt? Mennyire élvezetes vezetni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a hazai teszten.
Be kell valljam, ehhez a pár naphoz gondolatban teljesen másképp közelítettem, mint máskor. Már bánom, hogy a korábbi két Priusszal nem csináltam ilyet - most előre eldöntöttem, hogy ha törik, ha szakad, két teljes napot arra szánok, hogy finoman, a motort nem pörgetve közlekedek városban. Arra voltam kíváncsi, valóban hozható-e a gyár által megadott fogyasztási adat, amely az Insight esetében jócskán öt liter alatti.
De előbb a formaságokról. Sokat gondolkozott a Honda azon, négy- vagy ötajtóst csináljon-e az Insightból, végül a limuzin helyett maradt a ferdehátú kialakításnál. Jó is ez meg nem is: nagy előnye az ötajtós formának, hogy a csomagtartó bővíthető, jobb az aerodinamika is, hátránya viszont, hogy a Honda tervezőinek szinte egy az egyben sikerült lemásolniuk a Priust. Oldalnézetből kísértetiesen hasonlít egymásra a két autó, ami nem éppen előny abban az esetben, amikor nagyszabású piaci invázió a cél.
Az Insight műszaki alapjait a Jazz adja. Így olcsóbb volt a fejlesztés
Márpedig a Honda azzal a nem titkolt szándékkal alkotta meg az Insightot, hogy vevők tízezreit hódítsa el a Priustól, ehhez képest kicsit konzervatív maradt a formaterv. Menti a helyzetet az accordos elölnézet, amely jóval sportosabb, mint a Priusé; ha csak ez alapján kellene döntetni, én biztosan a Hondára böknék. Még szerencse, hogy az autóválasztás ennél lényegesen összetettebb kérdés, nem csupán a külső határozza meg, melyik az igényeknek legmegfelelőbb modell.
Szigorúan szubjektíven az Insight minden begyöpösödött formai megoldása ellenére is nagyságrendekkel fantáziadúsabb, mint a Civic hibrid. Volt szerencsém vezetni azt is, és csak áldani tudom a mérnököket, amiért az ötajtós kialakítást választották: erőteljesen kompromisszumigényes a limuzinforma, a csomagtartó mérete aprócska és nem is bővíthető. Hiába tehát a felszereltséghez képest jó ár, kevesen láttak és látnak benne fantáziát.
Ilyen kifogás az Insight esetében nem merülhet fel, hiszen döntögetéssel közel 600 literes raktér alakítható ki. Ez már bőven elég egy IKEA-s nagybevásárláshoz, de a 408 literes, Priust idéző alaphelyzet miatt sincs oka szégyenkezni a Hondának, az okos tárolórekeszekért piros pontok is járnak. Igyekezett nagyszerű, minden igényt kielégítő, vonzó hibridet alkotni a Honda, de azért nem titkolja: a legfontosabb az volt, hogy a szalonokba került végleges modell és a fejlesztés is olcsó legyen.
Elcsépelt az űrhajós jelző, mégis ez illik legjobban a műszerfalra
Ennek érdekében kicsit átgyúrták a meglévő IMA hibrid rendszert, a padlólemezt, a kormányzást és a futóművet pedig átemelték a Jazzből. 15 centivel rövidebb az Insight tengelytávja a Civicnél, mégis csak ismételni lehet a korábban leírtakat, ez egyáltalán nem érződik a belső térben. Ugyanannyira szellős, mint a Civicé, bár szegedi túránkon a hátul ülők kicsit panaszkodtak, hogy közel van a plafon. Hát persze, mert a tető kupésan lejt, a lábtérre ellenben nem érkezett panasz.
Hasonló a műszerfal kialakítása a Civicéhez, végtelenül elcsépelt ugyan a hasonlat, de még mindig nem lehet rá mást mondani, mint hogy űrhajós. Digitális számlapok sokasága, furcsa kezelőszervek és minden logikát nélkülöző légbeömlő-elhelyezés jellemzi a kabint, amely még mindig unikumnak és bátornak számít. Amennyire konzervatív a külső, annyira nem az a belső, az ilyesmire pedig vagy fogékony valaki, vagy ki nem állhatja. Sokatmondó tény, hogy továbbra sem másolja senki a Hondát, pedig egy kis bátorság előbbre vihetné az autóipart.
Annyira nem látszik a spórolás az utastéren, modern hatást kelt a sok világító kütyü, de nem kell lángésznek lenni ahhoz, hogy tudjuk: a digitális eszközöket nagy tételben nevetséges áron lehet beszerezni. Rendben vannak a műanyagok, nem fogott vékonyan a ceruza, amikor ez a tétel került sorra, tapintásra kellemesek a felületek, az összeszerelés japános. Sokan kritizálták az első üléseket amiatt, hogy rövid az ülőlap, biztos én vagyok furcsa méretekkel megáldva, mindenesetre én nem éreztem kényelmetlennek őket.
Nehéz elhelyezkedni a vezetőülésben, a kormány teteje takarja a sebességmérőt
Ergonómiailag mégsem nevezhető hibátlannak az Insight. A sebességmérő digitális órája a műszerfal tetejére került, olyan helyre, ahol pont nem látszik megfelelően. Takarja az egyébként remek, a Civichez készített kormány teteje, hiába a sakkozás az üléssel, nem lehet ideális pozíciót találni. Ha legalul van az ülés, nem jó. Feljebb állítva nem jó. Nem megoldás a kormány mozgatása sem, ahol jó lenne a pozíció, az már annyira lent van, hogy szinte hasból kell manőverezni. Marad hát a kompromisszum, ha nagyon fontos látni a számokat, akkor lehet pipiskedni kicsit.
Mégis az lenne a lényeg, mit tud városban a hibrid technológia. Költségcsökkentési okok miatt az IMA-rendszer módosított változata került az Insightba, 15 helyett csak 10 kW-os az elektromotor, az akkumulátorok is kisebbek és gyengébb teljesítményűek. A benzines lélek a Jazz négyhengeres, módosított 1,3-asa, melynek 88 lóerejétől látatlanban sem lehet túl sok dinamikát remélni, ezt a gyakorlatban igazolja is.
Ha lehet ilyet mondani, az Insight a Priushoz képest csak félhibrid. Míg a Toyotánál az elektromotor önállóan is képes mozgatni a karosszériát, addig az IMA csak elektromos rásegítést biztosít szükség esetén. Olyan nincs, hogy a benzinmotor nem dolgozik, piros lámpánál vagy dugóban ácsorogva a start-stop rendszer révén lekapcsol, de amint elemelkedik a fékről a jobb láb, máris duruzsol. Hogy szó ne érje a ház elejét, kis kerülővel a Honda megoldotta, hogy 50-es tempó alatt le lehessen villanyautózni az Insightot, finom csorgásnál sem áll le ugyan a benzinmotor, de az elektronika a hengereket lekapcsolja, így nem fogyaszt üzemanyagot. Így sem lehet azonban a Toyota megoldásához hasonlítani - de hát nem is az volt a cél, hogy forradalmi, hanem hogy olcsó legyen.
Pontosan akkora a csomagtartó, mint a Priusé, döntögetéssel bővíthető is
Hibridet felesleges venni akkor, ha valaki előre tudja, a motort üveghangig pörgetve fog vele közlekedni; képtelenség, hogy ilyenkor bármilyen előnyt jelentsen egy benzines-elektromos modell. Nincs mese, hibridben gondolni kell a környezetre, finoman kell nyomni a gázt, ebben segít is az Insight. A Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer gondoskodik arról, hogy a renitens sofőr azonnal észbe kapjon, ha elszalad vele a ló, az autó színekkel figyelmeztet a helyes vezetési stílusra.
Ha már ott van, indulás előtt érdemes benyomni a kormány bal oldala felé eső "Econ" gombot, amely szupertakarékos, virággyűjtögetős üzemmódba kapcsolja az Insightot. Econ-állásban a teljesítmény és a nyomaték négy százalékkal csökken, a motorvezérlés kijavítja a gázpedálkezelési hibákat és fenntartja a pillangószelep optimális helyzetét, több energia táplálódik vissza az akkukba fékezésnél, és a klímaberendezés is energiatakarékos módba kapcsol. Ha a vezetési stílus kellően finom, a sebességmérő színe zöld, minél keményebb erőhatások érik azonban a gázpedált, úgy lesz egyre fenyegetőbben sötét.
Jeremy Clarkson utálja az Insightot Jeremy Clarkson, a Top Gear frontembere letett már annyit az asztalra, hogy véleményére oda kelljen figyelni. A népszerű műsorvezető is túl van a maga Insight-tesztjén, amelyre nagyon nem szívesen emlékszik vissza: szinte új kifejezést alkotott, csak hogy leírja, mennyire utálja az autót. Clarkson a Timesban azt írta, hogy az Insight "biblikusan borzasztó", amivel ugyan nehéz lenne feltétlenül egyetérteni, bár ő részletesen le is vezeti álláspontját. Az 1,3 literes motor hangjáról azt írja, hogy reprodukálásához "sonkaszeletelőre kellene ültetni egy kutyát", pályafutása során ráadásul ez volt az első autó, mellyel kapcsolatban fontolgatta, hogy "szándékosan fának hajt vele, csak hogy ne kelljen tovább vezetnie." Szerinte az üléseket is "direkt úgy tervezték, hogy szétrombolják az ember csontjait." Clarkson a VW Golf dízelhez hasonlítja az Insightot, előbbit szerinte nem csupán vezetni jobb, de még fogyasztása is barátságosabb. |