Bolondbiztos az offroad-üzemmód, kezdők is könnyedén boldogulnak vele
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Megroggyant tavaly a világ autópiaca, drasztikus visszaesés történt Európában és hazánkban is. Ha csak a számokat és százalékokat nézzük, úgy tűnhet, nem a legjobb pillanatban lép be a Skoda a kompakt szabadidő-autók szegmensébe, a cseh gyár azonban teljesen másképp gondolja mindezt. Nem titkolja, az év első két hónapjában messze elmaradt tavalyi eredményétől - januárban 33, februárban 16 százalékos volt a mínusz -, májusig az eladások 13 százalékkal maradtak el a tavalyi év azonos időszakától.
És mégis, mindenféle gazdasági válság és negatív jóslat ellenére a Skoda optimista, olyannyira, hogy 2009-től egyenesen azt várja, növeli részesedését a világpiacon. Kulcsszerepet szán ebben a Yetinek, de legalább ilyen fontosak a nemrég megújított modellek, a Superb, de különösen az alsó-közepes Octavia. Arra alapozzák Csehországban a hurráhangulatot, hogy az értékesítés ugyan visszaesett, de rendelésben bőven, 15 százalékkal sikerült felülmúlni a tavaly májusig szóló számokat, részben az Európai Unió több országában bevezetett roncsprémiumnak köszönhetően (amelyhez hasonlót, úgy tűnik, mégsem vezetnek be itthon, hiába készült terv).
Nincs tökéletesebb alkalom a Skoda szerint arra, hogy betörjön az egyre népszerűbbé váló kompakt SUV-szegmensbe. Szerényen úgy vélik a központban, a Yetivel új kapuk nyílnak meg a márka előtt, hiszen a modellnek minden adottsága megvan ahhoz, hogy roppant sikeres legyen, és a vásárlók is szeressék. Tudatos a névválasztás is: igaz, hogy már a 2005-ös Genfi Autószalonon is ezzel az elnevezéssel és a szériaváltozathoz kísértetiesen hasonló formával mutatták be a tanulmányt, de nevét megtartották, mert ezekben az ínséges időkben erőt sugároz magából. Hiszen a jeti nagy és csupa izom, valamint olyan megfoghatatlan, szimbolizálja tehát, hogy a Skoda átvészeli a recessziót.
Vezetési élményben nem kiemelkedő, a kátyúkat viszont nem kell kerülgetni vele
Abban igaza is van a gyárnak, hogy a Yeti új fejezetet nyit. Még csak hasonló modellje sem volt soha a Skodának, bár néhány részletében már meglévőkre, leginkább a Roomsterre emlékeztet. Csakhogy a Yetinek nem egyterűkkel kell versenyeznie, hanem olyan modellekkel, mint a Kia Sportage, a Hyundai Tucson vagy a Nissan Qashqai, hivatalosan legalábbis ezek riválisának szánják. Rendben is van ez, hiszen a Yeti 4223 milliméter hosszú, amelyen túlnyúlik ugyan például a Qashqai, de csak olyan 90 milliméterrel.
Nagyon büszkék a Skoda dizájnerei a kompakt SUV formatervére, szerintük nem csupán divatos és friss, de fiatalos is. Pedig ha valamivel, akkor éppen a dizájnnal tévedtek ingoványos terepre: a Yeti konkurensei nagyjából azonos stílusjegyeket hoznak, egyik sem lóg ki igazán a sorból, ami nyugodt szívvel nem jelenthető ki a cseh modellről. Annyira hűek akartak maradni a tanulmányhoz, amennyire csak lehet, megtartották a sajátos frontrészt és a döntően dobozformát is.
Igazi különlegesség a dupla fényszórórendszer a Yeti elején, a hűtőrács síkjában lévő lámpák gondoskodnak a hagyományos tompított fényről, míg a kerek alakúak kanyarfényszórók és ködlámpák egyben. Ez persze felveti a kérdést, hogy ilyen magas pozícióban, vastag ködtakaró esetén vajon tudnak-e tényleges segítséget nyújtani, bár jobban belegondolva a válasz nem is annyira lényeges: elég csak az első havas esőben rögtön "négyszeműként" szembejövő autókra gondolni.
Átlagos akadályokon erőlködés nélkül átküzdi magát
Bátor dolog a Skodától, hogy vállalta ezt az orrot, teljesen biztosra vehető ugyanis, hogy a Yeti megosztó autó lesz. Imádni vagy utálni fogják, köztes út nincs, már csak abban kell reménykedni, hogy előbbi tábor lesz népesebb. Fura az is, hogy ezzel a kettősséggel bele is illik meg nem is az új márkaarculatba, hiányzik a teljes harmónia, bár egyes részletei kétségkívül meghatározzák hovatartozását. Sokszor körbejárva sem lehet azt mondani rá, hogy szép lenne, hogy nagyanyámat idézzem, "olyan érdekes", erősíti ezt az érzetet, hogy hiába nyújtózkodnak mindenfelé szépen kanyarított élek, baltával faragottnak tűnik a konstrukció.
Oldalnézetből visszaköszön a Roomster, az első ablakokat hasonlóan kanyarították, mint az egyterűn, ami a Yeti esetében azzal a negatív hatással jár, hogy a B oszlop vészesen meghízott. Jobbra nézve még istenes a helyzet, de ha sávváltásnál balra kell pillantani, akkor szinte semmi nem látszik a forgalomból, többször kell meggyőződni róla, hogy tényleg nem egy hatalmas kamion kerekei alá szándékozunk behajtani. Vastagok az A oszlopok is, kanyarodásnál sokat takarnak a látótérből, de hát mindent a biztonságért, a jó töréstesztnek ára van.
Egyszerű formaterv, baltával faragott vonalak, autópályatempónál nagy a szélzaj
Úgy van vége a Yetinek, mintha csak úgy kiesett volna a présgépből, hátsó lámpáiról a Skodát immár egyértelműen azonosító C alak köszön vissza. 18 centiméteres hasmagasságával nem tűnik teljesen terepképtelennek, de persze a Skoda is inkább hobbicélokban gondolkodott megalkotásánál, csodákat nem szabad várni egy ekkora autótól. Megjelenését a Scout modellekről már ismert műanyag lökhárítók és védőlemezek domborítják ki, új 16-os és 17-es felniket is terveztek hozzá.