Nagy a nyomás Hirvonenen, ő törheti meg Loeb öt esztendeje tartó uralmát. Ehhez győznie sem kell, a lényeg hogy vetélytársa előtt végezzen
Wales méltó helyszíne a finálénak, a verseny 1932 óta íródó történetében számos emlékezetes versenyt láthatott már a publikum. Az utóbbi időkben talán Carlos Sainz 1998-as drámája (amikor az utolsó gyorsaságin, néhány száz méterrel a cél előtt adta meg magát a Corolla WRC, megfosztva a spanyolt harmadik összetettbeli sikerétől), vagy a 2003-as verseny, amikor Petter Solberg úgy lett világbajnok, hogy a futam előtt rajta kívül még Burns, Sainz, és Loeb is versenyben voltak a címért. Tavaly Loeb győzött, de nem volt igazi küzdelem közte és Hirvonen között, mivel a finn már a verseny elején eltöltött némi időt egy árokban, emiatt tetemes hátrányba került, végül épphogy elcsípett egy pontot.
A pályák a hagyományosnak tekinthető szakaszok közül kerülnek ki, az októberi időpont miatt jégre, hóra nem kell számítani, sárra, ködre annál inkább. Ez pedig azt jelenti, hogy ellentétben a száraz időben futott murvás versenyekkel ezúttal nem lesz hátrányban az elsőként induló, aki jelen esetben (legalábbis az első napon) Hirvonen lesz.
Nem kell többfelé koncentrálnia a világbajnoknak: egyelőre elmarad az F1-es szereplés. Talán ő is belátta, hogy egy jó eredményhez jóval több gyakorlás kellene
Bár a szezon első felében úgy tűnt, Loeb számára sétagalopp lesz ez az esztendő, Szardínián fordult a kocka, majd a nyár folyamán Hirvonen visszaküzdötte magát a tabella élére. Az előző, Katalin-ralira már öt pontos előnnyel érkezett a finn, ám aszfalton esélye sem volt a gyári Citroënek ellen, így előnye egyetlen egységnyire olvadt. Ez pedig azt jelenti, hogy a két éllovas közül az nyer, aki legyőzi a másikat, taktikázásra, csapattársak segítségére nem lesz szükség.
Bár Hirvonen vezet - tehát ha Loeb nem szerez pontot, a Ford pilótája a bajnok -, és a brit futam számára a szinte hazainak számít, a fogadóirodák mégis a francia végső győzelmét várják: Loeb hatodik világbajnoki címe 1,5-szeres, Hirvonen első diadala 2,5-szeres pénzt hozhat a játékosoknak. Mindkét csapat mindent bedob, illetve a két pilóta is hosszú teszttel készült a viadalra. Hirvonen még egy helyi bajnokin is elindult, igaz, biztonsági autóként, ám versenytempóban. Loeb részt vett egy GP2-es teszten, ám utolsóként végzett, s ez alighanem hozzájárult ahhoz, hogy a hónapok óta tartó spekulációkkal ellentétben mégsem vesz részt az idei utolsó F1-es nagydíjon. A hivatalos ok mindenesetre az, hogy a francia nem kapta meg a szuperliszenszet, de ez inkább ürügynek tűnik. Ő is jobban jár, ha egy esetleges várakozáson aluli szerepléssel nem rombolja le imázsát, és csapata is megnyugodhat, hogy versenyzőjük 100%-ban a ralival foglalkozik fejben.
Hosszú idő után először indul igazi esélyesként Petter Solberg. Autója remek, neki pedig nagyon megy Walesben, korábban többször győzött, de a gyengébbnek tartott autókkal is fel-felfért a dobogóra
Mivel a pontverseny állása értelmetlenné teszi a taktikázást, ráadásul a gyártók versenye is eldőlt, továbbá a címért csatázó két pilótának sem muszáj feltétlenül győzni, a csapattársak, Sordo és Hirvonen tét nélkül autózhatnak. A spanyol szeretné végre megszerezni első futamgyőzelmét, bár murván nem ő a legnagyobb esélyes, mellette szól, hogy tavaly a leghosszabb gyorsaságin 18 másodperccel volt gyorsabb a többieknél. Latvalának viszont nagyon fekszenek a brit pályák, amennyiben nem hibázik, feltétlenül esélyes az első helyre.
A Stobart Fordnál Wilson és Henning Solberg is nagy reményekkel vág neki a versenynek, mindkettőjük számára ideális terep Wales. A Citroën junior csapata teljesen kicserélődött: a C4 WRC-vel Spanyolországban összebarátkozó, és ezúttal szintén a győzelemre törő Petter Solberg, valamint a JWRC harmadik helyezettje, a csúcskategóriában most debütáló Burkart alkotják a gárdát. Ogier és Rautenbach indulnak, Novikov viszont nem lesz ott a rajtnál, ennek oka, hogy az előző futamon megint összetört egy autót, és egyszerűen elfogyott az idei keret. (Az orosz nemrég múlt 19 esztendős, első WRC-s szezonjában a futamok felén esett ki baleset miatt.) Ford Focus WRC-vel indul Al Quassimi és Perez, a Kuipers család, illetve a helyi Stephenson is. Lesz Subaru WRC is a mezőnyben, méghozzá a legfrissebb, Ostberg próbálja tartani a lépést a többiekkel. Nem lesz viszont ott Valentino Rossi, aki 2008-ban a futam kései időpontja miatt részt tudott venni a viadalon, most azonban még két keréken vannak kötelezettségei.
Több privát WRC is indul, tavaly Valentino Rossi volt a Stobart vendégpilótája, idén Steve Perez csatlakozik a gárdához
A Wales-rali egyben a PWRC sorozat utolsó futama is. A bajnoki cím már eldőlt, Araujó a győztes, mivel Al-Attiyah óvását elutasították. (A katari versenyző Subarujának motorjában szabálytalan főtengelyt találtak a görög verseny után, és kizárták.) A futamgyőzelemre, illetve az év végi második helyre rajta kívül is többen is pályáznak: Prokop, Sandell, és Brynildsen is odaérhet még. Asiék szenzációs katalóniai szereplése után ismét lesz magyar páros a versenyben, ezúttal a Mayer/Tagai kettős próbálkozik, céljuk inkább a helytállás lehet, mint a győzelem.
A világbajnokság állása:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 84 |
2. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 83 |
3. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | 58 |
4. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 39 |
5. | P. Solberg/Mills | Ford Focus RS WRC | 30 |
6. | H. Solberg/Menkerud | Citroën Xsara WRC | 29 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 25 |
8. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 24 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 151 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 130 | |
3. | Stobart VK M-Sport Ford Rally Team | 73 | |
4. | Citroën Junior Rally Team | 42 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 23 |
1. | Araujo/Ramalho | Mitsubishi Lancer Evo IX | 42 |
2. | Al-Attiyah/Bernacchini | Subaru Impreza WRX STi N14 | 31 |
3. | Prokop/Tomanek | Mitsubishi Lancer Evo IX | 29 |