Körülbelül 250 járművet állítottak ki
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Ha néhány nappal ezelőtt megkérdezték volna tőlem, milyen gyártmánnyal kezdődött a magyarországi autóbuszjáratok története, igencsak gondban lettem volna. Mint a Syma Csarnokban megtudtam, egy Bollée társaskocsi volt az első robbanómotoros busz itthon; 1900-ban állították forgalomba Budapesten, a mai Rákóczi úton, akkori nevén Kerepesi úton. Az Amédée Bollée által alapított és fia által továbbvitt francia vállalatról, illetve gyártmányairól kevés információt lehet találni, viszont az ország első autóbusza fennmaradt az utókornak, és restaurált állapotban megjelent a III. Oldtimer Show-n.
A szenzációszámba menő társaskocsi csendben bújik meg egy óriási Simplex tűzoltóautó, egy hivalkodóan szép vonalú, kompresszoros Wanderer kabrió, a szemközti standon kéklő Corvette és a nagyméretű, fehér-vörös Chevrolet cirkáló mellett. A rendezvénynek ebből az apró szeletéből már lehet következtetni a változatosságra: emitt kezdetleges technika és fakerekek, amott 425 lóerő és krómok. A körülbelül 250 tételből álló kiállítási anyag érinti az összes főbb veterános irányzatot.
Régi járművek, mosolygó hoszteszek - nézze meg helyszíni videónkat!
A remek adottságokkal rendelkező helyszínen ezúttal is körülbelül egyenlő nagyságú szigeteket alakítottak ki, melyeken szellősen négy-nyolc gépkocsi fér el. A járműveket márka szerint csoportosították: van Mercedes-, Ford-, Citroën-, Jaguar- és Opel-stand, sőt a T modelleknek külön részleg jutott. A kevésbé gyakori gyártmányokat ország szerint rendezték, így egy helyen lehet megtalálni az olasz, a brit, illetve az amerikai típusok javát. Itt-ott akad néhány kakukktojás, például hetvenes évekbeli MG Midget a múlt század első évtizedeiből származó autók között.
A színéből kitalálható, hogy angol versenyautó: Riley Brooklands Sport Racer
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Saját kiállítóteret rendezett be egyebek mellett a Magyar Veterán Autós és Motoros Szövetség és a Közlekedési Múzeum, utóbbi standján főként magyar járműveket láthatunk, köztük Magosixet, Méray áruszállítót és a Pannonia P24 típusú tanulmány-motorkerékpárt. Az idei Show egyik újdonsága a keleti blokk autóinak szekciója, ahol szinte mindenki megtalálja gyermek- vagy fiatalkora típusait: a KGST hajnaláról és végéről egyaránt találhatunk itt kocsit. Sokakat hatalmába kerít a nosztalgikus érzés a Mávaut feliratú, piros színű távolsági busz láttán is - az Ikarus 311-es a hatvanas évekből való.
Morris a húszas évek végéről és Rolls-Royce Silver Cloud
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Bár az előzetes sajtóanyagban szó volt "Faros" Ikarusról, ilyennel nem találkoztunk, és hasonlóképp rejtve maradtak szemünk előtt a hintók és a Bugatti. Talán így sincs hiányérzetük azoknak, akik különlegességekre vadásznak: a világégés előtti időszakból gyönyörű vonalú Alfa Romeo 6C 2500 SS Corsa, BMW 319/1 és Riley Brooklands Sport Racer teszi tiszteletét, a hatvanas-hetvenes évekbeli olasz gépek rajongóit Iso Rivolta és Grifo, valamint a Ferrari olcsóbb társmárkájának számító Dino bűvöli el.
Megtippelni is nehéz, mi lehetett egykoron: negyvenes évekbeli Plymouth
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A terem nyugati oldalán elkülönítve állnak a stabilmotorok és a traktorok. Időnként beindítják őket, és az egész csarnokot betöltő robaj legalább úgy vonzza oda a nézőket, mint a hangosbemondón közölt információk. Aki azt hiszi, a kurbli megforgatása után már megy is a szerkezet, téved - egy régi gazdasági gép komoly előkészületeket igényel. A Vörös Csillag Traktorgyár 6800 köbcentis egyhengeres motorját például csak hevítés után lehet beindítani, régen petróleumlámpával végezték a műveletet, most gázfűtővel, tekintettel a nézők türelmére. Az "agrárszektor" mellett néhány roncs autót mutatnak be a szervezők, szemléltetve, hogy néha honnan kell indulni a restaurátornak.
Háromtengelyes hárombetűsök: GMC és ZIL. A típusjelzés CCKW-353A2, illetve 157K
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A szokásoknak megfelelően saját területet birtokolnak a katonai járművek: a fal mellett ZIL, GMC, GAZ teherautók, a szomszédban egyebek mellett GAZ terepjáró és NSU Kettenkrad lánctalpas motorkerékpár. Itt "steril" padló helyett erdei talajt imitáló, falevéllel és -hánccsal felszórt talajon pihennek a járművek. A kordonon belül csak militari ruhás embereket láthatunk, ide nem illenek a korabeli elegáns ruhákat viselő hoszteszek. Lehet, hogy észrevették a rendezők, hogy a KGST-standon fura látvány a Moszkvicsok között a húszas évekbeli öltözet, mindenesetre ott csak az első órákban állt hölgy.
Gyönyörű állapotú Moszkvics 408E
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Motorkerékpárokból most is hatalmas a kínálat, és ismét rengeteg a magyar gyártmány. A jól ismert Pannoniáktól kezdve a Veterán Autó és Motor standján látható WM Turánon át a Danuviáig és a Mérayig szinte minden látható. A Népmotor név hallatán valószínűleg kevesen tudják, miről van szó - egy példányt ebből is kiállítottak. A külföldi gyártmányok között láthatunk soros négyhengeres Indiant, a kétkerekűek Rolls-Royce-ának tartott Brough Superiort, angol, olasz versenymotort, sőt cseh-angol Jawa Briggót is.
Cseh motor angol váltóval és vázzal - Jawa Briggo
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Információs tábla sajnos most sem mindenhol tájékoztatja a látogatót, de a tavalyihoz hasonló hajmeresztő helyesírási hibákkal és tárgyi tévedésekkel ezúttal nem találkoztunk. A járművek kellő távolságban állnak egymástól, és általában jól fotózhatók. 2008-ban szinte csak a különlegességekről szólt a rendezvény - idén sincs belőlük kevesebb, de a nosztalgikus típusok is végre megkapják a megérdemelt figyelmet. A színvonal húzónevek nélkül is megfelel a várakozásoknak, és a nézők számából ítélve nem hiányzik főszereplő a Show-ról.