Az általunk megkérdezett műszaki vizsgáztatók egyelőre nem tudnak arról, hogy januártól négyféle matricát ragasztanak majd a kocsikra (képünk illusztráció)
Csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek - rendelte el a januárban, a budapesti szmogriadó első napján Demszky Gábor főpolgármester sokak bosszúságára. Másnap aztán fordult a kocka, ezúttal a páros rendszámmal szerelt kocsik tulajdonosai autózhattak. A döntés, és a végrehajtása is felemás volt, és nem csak azért, mert - szankció híján - sokan fittyet hánytak rá. Habár a járműforgalom némileg csökkent, de ez a fajta felosztás ugyanúgy ráengedte a szmogtól szenvedő város útjaira a füstfelhőt eregető, öreg Wartburgot, mint a modern, részecskeszűrős dízelt, sőt az is előfordulhatott, hogy a több autóval rendelkező családok a kevésbé szennyező helyett, a nagyobb károsanyag-kibocsátásúba ültek, csak mert annak volt aznapra megfelelő rendszáma.
Tisztában voltak saját döntésük gyengéivel a fővárosi önkormányzatnál is, ahol először egy rendeletet hoztak, amely október 20-ától egészen március 8-áig kitiltotta volna a Hungária körgyűrűn belülről a különösen környezetszennyező járműveket. Amint azt megírtuk, a KRESZ-módosítások csúszása, és néhány le nem gyártott közlekedési tábla miatt a héten mégsem vezetik be a korlátozást. Van azonban egy másik terv is, amelyet a fővárosi önkormányzat kezdeményezésére dolgozott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és négy minisztérium.
Drasztikusan csökkenne a károsanyag-kibocsátás Számos kérdés nem tisztázott még a Budapesten eredetileg október 20-ára tervezett, de a jövő évre átcsúszott körgyűrűs tiltással kapcsolatban. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a leginkább környezetszennyező, leendő fekete matricás autók, mennyi káros anyagot ontanak ki magukból, és hogy egyáltalán, miként működik majd a fővárosban a rendszer. A fővárosi önkormányzat környezetvédelmi ügyosztálya szerint "a közlekedés okozta levegőszennyezés feléért a forgalomban lévő gépjárművek mintegy tíz százaléka a felelős. Tehát ha a rossz műszaki állapotú, elkopott, korszerűtlen gépjárműveket nem használnánk, akkor jelentősen csökkenhetne a légszennyezettség". A rendszer működésével kapcsolatban egyelőre nem tudott konkrétumokkal szolgálni a fővárosi önkormányzat, amely szerint a forgalmi tervezés, ennek megfelelően a legyártandó táblák száma majd csak a KRESZ-módosítások után alakul ki, és a rendszer elindításának és működtetésének költségeit is akkor tudják majd kiszámolni. |
Aki fekete, otthon marad
Az elképzelés lényege, hogy a tervek szerint januártól beinduló, úgynevezett komplex műszaki vizsga során károsanyag-kibocsátást is mérő vizsgabiztosok négy különféle színű plakettet ragasztanak majd a rendszámokra. Az eltérő környezetvédelmi kategóriájú járművek fekete, piros, sárga és zöld címkét kapnának, és ez alapján dönthetné el a szmogriadót meghirdető város vezetősége, hogy mely kategóriájú járművek közlekedhetnek a riadó időtartama alatt. Értelemszerűen a fekete kategóriás járművek a leginkább környezetszennyezőek, míg a zöldek a környezetbarátok lennének.
A régebbi autók fekete, piros vagy sárga plakettet kapnak majd
"A matrica a jármű károsanyag-kibocsátást jelző Euro-besorolás szerint osztályozza majd a kocsikat" - közölte Lovas Károly Róbert, az NKH elnökhelyettese az [origo]-val. Ezen belül túl sok variációs lehetőség nincs, valószínűleg az Euro 0-ás és 1-es besorolású járművek fekete matricát kapnak, a piros és sárga plaketten a 2-es és a 3-as kategóriájú járművek osztoznak, míg az Euro 4-es és 5-ös kocsik zöldet kapnak, de Lovas szerint ez még nem teljesen eldöntött kérdés. Amiben biztosak, hogy a leendő miniszteri rendeletet már január 1-jétől országos hatáskörrel szeretnék bevezetni.
Vita és információhiány
Hiába egyeztetnek azonban hónapok óta, a részletekről vita van az NKH, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM), a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVVM), a Pénzügyminisztérium (PM), valamint a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium (KHEM) között. Lovas szerint olyan kérdéseken folyik a vita, hogy például áfás, vagy anélküli szolgáltatás legyen majd a matricás rendszer alapjául szolgáló, komplex műszaki vizsga. Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy a januártól fokozatosan összevonandó zöldkártyás ellenőrzés áfás szolgáltatás, míg a műszaki vizsga áfa-mentes igazgatási díj. Az NKH egyértelműen áfa nélkül szeretné, ezzel kapcsolatban Lovas többször nyomatékosította, azon dolgoznak, a komplex vizsga semmilyen plusz költséggel ne járjon az autósok számára.
A vita már annyira elhúzódott időben, hogy lassan veszélyezteti a terv januári bevezetését is. Hiszen az NKH csak a már elfogadott jogszabály alapján tudja elkezdeni az átállást, és eszközöket is vásárolniuk kell, közölte Lovas. Az NKH elnökhelyettese mondott egy konkrét példát is: a modern autók számítógépe adatokat tartalmaz a károsanyag-kibocsátásukra, ennek lekérdezéséhez azonban speciális csatlakozó kell, amelynek a beszerzése időbe telik, és ezt csak a döntés után tudják elindítani.
Milyen kategóriás az autóm? Az Európai Unió (EU) közel két évtizeddel ezelőtt kezdte környezetvédelmi kategóriákba sorolni a járműveket. Az Euro 1-es kategória az 1992 júliusától forgalomba állított autókat jelöli, a további sorrend a következő: Euro 2-es járművek 1996. januártól, Euro 3-as 2000. januártól, Euro 4-es 2005. januártól, Euro 5-ös kategória 2009. szeptembertől. A következő, Euro 6-os kategória tervezett bevezetési időpontja 2014 januárja. |
Emellett természetesen fel kell készíteni a vizsgaállomásokon dolgozókat, akik ma még gyakorlatilag nem is tudnak semmit a tervről. "Különféle hírekből már értesülhettek az elképzelésről a vizsgáztatók, de hivatalosan még nem tudtuk kommunikálni feléjük ezt" - közölte Lovas. Mi ennél nagyobb tájékozatlanságot tapasztaltunk, az általunk felhívott négy vizsgabiztos közül ugyanis egyetlen egy sem hallott még a négyféle matricáról.
Okos terv, de puhítanák
Az elképzelés persze csak akkor ér valamit, ha azt alkalmazzák majd a szmogriadókat országszerte elrendelő polgármesterek. Az ötletgazda Budapest természetesen már alig várja, hogy valósággá váljon az elképzelés, és első reakcióikban a vidéki városvezetők is - akik mind az [origo]-tól hallottak először a tervről - egyetértőleg bólogattak a tervre.
Kamerákat vásárol az NKH, amely beszáll az ellenőrzésbe
"Alapvetően okos megoldás", "nagyon jó ötlet, élünk majd vele", "első ránézésre nem rossz terv" - közölték a polgármesterek, amikor az elképzelés ismertetése után a véleményüket kértük. Amikor azonban felvetettük, hogy az elsőként korlátozott fekete matricás öreg autók tulajdonosai feltételezhetően a szegényebb rétegekből kerülnek ki, akkor mindannyian gondolkodóba estek, többen hezitáltak. Csak Marton István, Nagykanizsa polgármestere jelentette ki kerek-perec, hogy "a világon a legnagyobb probléma a környezetszennyezés, úgyhogy ebben én nem lennék elnéző".
Sokkal általánosabb volt az a vélemény, amit például Szolnok első embere, Szalay Ferenc fogalmazott meg. "Figyelembe kell venni a szegény emberek érdekeit is, és kell valamiféle kedvezmény például a mozgássérülteknek. Az ő esetükben valamit ki kell találni". Komló polgármestere is hasonlóképpen nyilatkozott: "Körültekintően kell eljárni majd a döntés meghozatalkor, hiszen nézni kell az autók mögött álló embereket is. Azt nem lehet megengedni, hogy a rászorultak a beteg gyereküket ne tudják majd orvoshoz vinni" - közölte Páva Zoltán.
Kamerákkal, számítógéppel ellenőriznék Nagy kérdés, miként lehet majd megakadályozni a visszaéléseket a matricákkal. Egyrészt a műszaki vizsgán is lehet csalni, akár már ott is felkerülhet a valósnál kedvezőbb képet mutató plakett, másrészt akár otthon is átragasztható a matrica. Az NKH szerint több biztonsági elemet beépítenek a műszaki vizsgákba, például a vizsgálatot online rendszeren keresztül, a vizsga ideje alatt is ellenőrizhetik. Emellett a mérési adatokat a műszer eleve továbbítja a központba, ráadásul a felmatricázott járművekről digitális fényképet is kötelező készíteni. Mindezzel nem áll meg az ellenőrzés, közölte Lovas Károly Róbert NKH-elnökhelyettes, aki szerint már elindítottak egy kamera-beszerzési eljárást. A kamerákat a már meglévő járműveik tetejére szerelik, amelyek így mobil ellenőrző állomássá válnak. "Az út mellett megállított autót a rendszer a rendszáma alapján azonosítja és kiírja, milyen évjáratú, károsanyag-kibocsátású a kocsi és hogy annak megfelelő-e a matrica színe. Tehát egyből lebukik a vezető, ha otthon ráragasztott magának egy másfajta színűt" - fogalmazott Lovas. Az elnökhelyettes hozzátette, a városokon belül meg sem kell állítani a járműveket, elég lesz egy-egy úton lassítókat beiktatni, amelyekben a nagyjából 20 km/órás sebességgel a kamera előtt elhaladók rendszáma, matricája beazonosítható lesz. Budapest vezetése leginkább fix pontokra szerelne fel kamerákat, de a leendő ellenőrzésre vonatkozó kérdésünkre mégsem ezekre hivatkoztak. A fővárosi szmogriadók alatt ugyanis a rendőrség lép majd fel a szabálysértőkkel szemben. |