Zavarta a kilátást, és csúszóssá tette az utat a trágya
Fotó: Kis-Guczi Péter (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság)
Máig nem tudni, ki volt az a trehány trágyaszállító, akinek teherautójáról egy Suzukira és egy Opelre ömlött a rakomány jelentős része az M0-s 34-es kilométerkőjénél. A hirtelen fékező, majd továbbhajtó jármű nem megfelelően rögzített szállítmánya betakarta a két kocsit, valamint száz méter hosszan az útfelületet is. Az eredmény tömeges baleset lett: a Suzuki mellett két Mercedes-Benz és egy Nissan kisteherautó, valamint egy ukrán Scania nyerges vontató ütközött össze. A budapesti tűzoltók takarították le az útról az ürüléket, emiatt több órára lezárták az M0-st.
Az összetrágyázott autókat vezetőknél is nagyobb sokk érhette azt a két embert, akik a fővárosi Kis-Hunyad utcában egy pizzériában vacsoráztak. Hirtelen berobbant mellettük az utcára néző hatalmas ablak, és egy közlekedési lámpa landolt az asztalukon, miközben ezernyi üvegszilánk szóródott a nyakukba. Egy Suzuki sodródott tőlük pár méterre a járdára, ez döntötte a tányérjaik közé a táblát. Mindketten könnyebben megsérültek.
"Megijesztett egy másik autós" - BKV-s bakik
"Hát, elég buta balesetem volt" - mesélte a férfi, aki pár hete a fővárosi Erzsébet királyné úton autózott, mégpedig a síneken. A 3-as villamos sínpárját egy darabig azonos szintmagasságban kíséri az aszfalt, később azonban az út eltűnik a sínek közül, csak a földből magasan kiemelkedő sínek kanyarognak tovább. "Láttam én, hogy vége az útnak, fékeztem is, de már késő volt" - mondta a sofőr, akinek kocsija felfeküdt a sínekre. Hívta a BKV-t, jöttek a zavarelhárítók, akik a kocsija leemelése után - a legnagyobb meglepetésére - még pénzt sem kértek a mentésért.
Összesen hat autó sérült meg a Móricz Zsigmond körtéren
Fotó: Kis-Guczi Péter (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság)
Évente körülbelül harminc hasonló baleset van Budapesten, közölte az [origo]-val Kaszt Ödön, a villamos zavarelhárítás szolgálatvezetője, aki elmondta, azért nem számlázzák ki a mentést a figyelmetlenül síneken fennakadt sofőröknek, mert úgysem fizetik ki. Pár éve még számláztak, de a befizetések elmaradtak, így ma már ingyen mentenek. Kaszt tapasztalatai szerint máshol nem csak a sínek, a megállók is megzavarják a mazsolákat, akik gyakran nekimennek a villamos- és buszmegállóknak, rendszeresen letaglózzák ezek korlátait. A baleseti jegyzőkönyvekbe a következőket mondják a hibázó autósok: "nem ismertem az utat", "megcsúsztam", "berepültem", "megijesztett egy másik autós". De egy éve arra is volt példa, hogy egy gyalogos szaladt neki a Combinónak, a szokatlan baleset hatalmas dugót okozott a Nagykörúton.
Hibáznak a rutinos buszsofőrök is. Tavaly szeptemberben a Móricz Zsigmond körtérnél a 153-as busz hátulról nekiütközött az út jobb szélén parkoló Skoda taxinak, amely nekinyomódott az előtte álló Rovernek, mivel azonban a Rover előtt egy kisteherautó állt, a Rover a taxi tetejére kúszott. A kisteherautó nekivágódott az előtte parkoló Volkswagen pénzszállító furgonnak, az pedig a Villányi úton visszakanyarodó Alfa Romeo hátulját kapta el és nekilökte a fordulóban parkoló Peugeot-nak. A taxisofőr karcolásokat szerzett, őt és az Alfa Romeo vezetőjét a mentők kórházba szállították. Az Ikarus szerencsére nem szállított utasokat.
Kórházba kellett vinni a saját busza alá szorult sofőrt
Fotó: Kis-Guczi Péter (Országos Katasztróravédelmi Főigazgatóság)
Ennél különösebb, amikor a saját sofőrjét szorítja be egy-egy busz. Pár hete a Gazdagréti téri végállomáson a leállított csuklós busz maga alá gyűrte az orr-résznél ácsorgó vezetőjét, akit a jármű megemelése után az első tengelyek közül szedtek ki a tűzoltók. 2006 decemberében történt ehhez hasonló a Budaörsi úton, amikor a Hotel Wien parkolójába leállított román távolsági busz megindult a szálloda felé. A hatalmas jármű az épületnek csapódott úgy, hogy az előtte parkoló Suzuki Carry furgont berepítette az üvegen át, miközben a busz és az épület közé beszorult a román sofőr. Szerencséjére csak könnyebben sérült az egyik lába.
Repül az új autó
Nemrég alkohol nélkül is megtapasztaltuk, milyen lehet részegen vezetni. Megduplázódnak az útra festett sávok, összezavarodik a térérzékelés, emelkedő vagy éppen lejtő lesz a vízszintes útból. Nem csoda, hogy aki ittasan vezet, az a legegyszerűbb manővereket sem képes hiba nélkül megoldani. Annak az autósnak sem sikerült, akit Nagykállón akartak igazoltatni még tavaly februárban a helyi rendőrök. A sofőr először a már szintén félre állított másik autóba tolatott bele, majd egyesbe kapcsolt, és - a rendőrök döbbenetére - belehajtott az ő villogó kocsijukba is.
Kegyeletsértő kamion. Különösen veszélyes, ha nagy járművek vezetői nem figyelnek
Fotó: Székesfehérvári tűzoltóság/langlovagok.hu
Szintén több autó megsérült Nyíregyháza belterületén, amikor a Széna térnél nem sikerült bevennie a kanyart egy ötvenéves nőnek, aki kocsijával nyílegyenesen nekihajtott egy autószalon előtt magasodó rámpának, ahonnan a kiállított vadonatúj kocsit rálökte egy ott parkoló autóra. A könnyebben megsérült sofőrt a rendőrök elvitték vérvételre, mert a szonda egyértelműen jelezte, hogy ivott vezetés előtt.
Bicajosok az árokban Tény, hogy sokan kerékpároznak az Alföldön, de az minket is meglepett, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok megyei rendőrkapitányság szinte kizárólag részeg bicajosok árokba borulásairól küldött történeteket. A szolnoki Motor úton például olyan részegen kerékpározott egy férfi, hogy majdnem belefulladt az út menti vizes árokba, ahová beesett, egy másik ittas kerékpáros pedig a csőtörés miatt keletkezett - szintén vízzel teli - gödörben süllyedt el. Volt olyan testes kerékpáros, aki a saját testsúlya miatt nem tudott kimászni az árokból, ahová beesett, daruval emeltették ki a rendőrök. Jászberény egyik utcájában útszéltől útszélig kacsázott egy részeg kerékpáros, amit meglátva leállt az útszélre egy szembejövő autós. Így sem sikerült elkerülnie az ütközést, "a bácsi nekihajtott az álló személyautónak". |